Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tilläggsisolera tak mellan våningar.  (läst 601 gånger)

Caroline Carlsson

  • Inlägg: 3
Tilläggsisolera tak mellan våningar.
« skrivet: 25 mar-24 kl 21:45 »
Hej!
Vi håller på att renovera ett gammalt timmerhus. Det är två våningar, och vi har av olika anledningar tagit bort all gammal isolering.
Vi ska i första hand göra iordning nedervåningen, så vi kan flytta in. Och sen så småningom isolera o fixa iordning övervåningen.
Det är i nuläget isolerat med spån mellan våningarna.
Vi vill tilläggsisolera innertaket på nedervåningen , eftersom övervåningen i början kommer va oisolerad.
Hur gör man det på bästa o smidigaste sätt?

sayerbýr

  • Inlägg: 724
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Tilläggsisolera tak mellan våningar.
« Svar #1 skrivet: 25 mar-24 kl 22:03 »
Är på gång att göra samma saker begrepp mellan bostadsyta och övervåning.

Tänker att träfiberskiva är lämpligt. Finns i olika tjocklekar.

Jag vill ta bort det gamla spånet eftersom det kan ligga dold fukt och döda djur i det :) och kontrollera att stockar är ok då de är bärande.

Om ert hus ligger nära en väg kommer säkert någon att säga.. blås in nytt spån. Vilket är ett alternativ. Sen finns det såklart en massa billigare varianter med ex gullfiber eller liknande som jag vägrar jobba med efter att ha sett vad det gjorde med golvet som fanns i min stuga när jag hittade den.

Se min tråd, länk i min fotnot
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Caroline Carlsson

  • Inlägg: 3
SV: Tilläggsisolera tak mellan våningar.
« Svar #2 skrivet: 25 mar-24 kl 22:26 »
Kan det va en bra ide att regla upp o sätta träfiberisolering samt ångbroms, o sen nytt innertak?
(sänka taket), om du förstår hur jag menar?  🙂

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tilläggsisolera tak mellan våningar.
« Svar #3 skrivet: 25 mar-24 kl 22:31 »
Billigast är väl om ni kan få tag i sågspån eller kutterspån lokalt på sågverk/hyvleri, om inte det går finns möjlighet att köpa stallströ i plastade balar.
Stallströ är ett bekvämt och lätttansporterat mtrl som jag har goda erfarenheter av till isolering av bjälklag i gamla timmerhus.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

sayerbýr

  • Inlägg: 724
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Tilläggsisolera tak mellan våningar.
« Svar #4 skrivet: 25 mar-24 kl 23:09 »
Spån och strömodellen lät intressant. På mindre orter mer lantlig finns säkert ett eller fler ställen med egen såg/hyvel som genererar bra material.

Sänka taket vet jag inte om jag skulle ge mig på. Befintliga reglar bör funka några hundra år till om de ligger fuktfritt. Vilket de borde göra nu när ni tagit bort gammal isolering. Ångbroms vet jag inte om det behövs när det är mellan inomhus till inomhus. Mot yttertak absolut beroende på konstruktion.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Caroline Carlsson

  • Inlägg: 3
SV: Tilläggsisolera tak mellan våningar.
« Svar #5 skrivet: 26 mar-24 kl 22:12 »
Vi har bara tagit bort isoleringen i väggarna, men i taket mellan våningarna har vi inte rört nåt. Där är det fortfarande sågspån.
Men vi tänker att det kanske behövs mer isolering där, eftersom övervåningen kommer stå helt oisolerad i början. Så inte all värme bara går upp o försvinner upp i yttre rymden... 😅🤣

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Tilläggsisolera tak mellan våningar.
« Svar #6 skrivet: 26 mar-24 kl 22:38 »
Det behövs inte mer isolering, lägg inte kraft på det, men skulle ni vilja isolera lite mer så lägg bara upp allsköns ägodelar där. Kartonger med bröte man sparar på isolerar det med ;D

En granne jag hade för länge sedan hade så mycket böcker så man såg inte väggarna i ett av rummen. Var mest skönlitteratur, men på så sätt gjorde den nytta för både kropp och själ.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Tilläggsisolera tak mellan våningar.
« Svar #7 skrivet: 28 mar-24 kl 10:52 »
Hur tjockt är mellanbjälklaget?

Jag skulle mer tänka på fukten på övervåningen om det ska bli ett icke uppvärmt utrymme under vintern och du får varm luft från undervåningen som kan strömma upp till övervåningen. Övervåningen blir som en kallvind då, och då behövs ventilation.

 

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Tilläggsisolera tak mellan våningar.
« Svar #8 skrivet: 28 mar-24 kl 11:09 »
Sen får du mer energibesparing av tilläggsisolering av golvet än taket i det fall då du har två tak; mellanbjälklaget och riktiga taket. Fönster och dörrar är ju största boven då det gäller värmeförluster och U-värden, tillägg av ett glas gör mest.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
Tim Lundin

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser