Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Vilken ras är godast?"  (läst 11891 gånger)

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #20 skrivet: 31 jan-13 kl 22:51 »
 Cou-Nu , som fått gått ute i de fria å pickat.
« Senast ändrad: 31 jan-13 kl 23:09 av Micki o Molly »
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

 

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #21 skrivet: 31 jan-13 kl 23:04 »
Jag tittade för några år sedan på det engelska programmet cottage....nånting. Där hade han en flock med värphöns av hybridtyp ... till dem hade han en indisk stridshönstupp.... j**** vilka kycklingar det blev :P Jag har givetvis inte smakat på dessa, men när det blir dags att ha en köttgrupp här hos mig, så ska jag iallafall testa.

Om jag skulle korsa Orpington med något så skulle jag välja någon stridsras, som just cou-nou eller ovan nämnda ras.

Ang. lantraser och deras smak så är de ju relativt långsamtväxande.... och vill man ha ett kött som inte blir för skarpt bör en tupp slaktas ganska tidigt... vilket innebär ganska små tuppar. Då är iallafall mina blomme goda, men jag tar upp två stycken till en familj på fyra personer :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #22 skrivet: 01 feb-13 kl 11:04 »
Ja indisk stridstupp har jag också funderat på - någon som smakat dem?

De jag fött upp och ätit hittills har varit hälften hedemora, hälften blomme respektive hälften hedemora, hälften sussex. Jag tycker inte de smakar direkt skarpt, men de smakar inte så mycket och det de smakar är inte något vidare god smak - jämfört med orpingtonen jag ätit nu då.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #23 skrivet: 01 feb-13 kl 11:30 »
Vi slaktade en ungersk nakenhals nyligen. Den hade fin slaktkropp, var lättplockad och med rätt tillagning, så blir den säkert utmärkt mat

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #24 skrivet: 01 feb-13 kl 13:28 »
Jag tycker Gotlandshöns har en helt otrolig smak! Vi flår dem och låter de hänga svalt i 3 dagar och man blir lyrisk när man äter dem. En gammal kock säger att de är det bästa kycklingkött han ätit. Fettet har en lite lätt nötsmak som jag älskar. Det är ju en lantras så de växer ju inte fort, men jag tror att det är den orsaken som gör att de smakar så himla gott! Jag har även prövat faverolle och tycker att det är en bra ras om man vill ha mer kött, men Gotlandshönsen slår mycket. Jag äter hellre koc au vin på gotlandshöns än oxfile provensale ;)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #25 skrivet: 01 feb-13 kl 15:07 »
Kanske är det hängandet som är nyckeln till att få gott kött av lantraser?

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #26 skrivet: 01 feb-13 kl 15:12 »
Att hänga kött förbättrar smaken på alla raser och alla djur, dock inte fisk och dylikt.
Unga djur behöver man inte hänga för att kunna tugga, men även där förbättras smaken.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #27 skrivet: 01 feb-13 kl 17:50 »
Jag tycker Gotlandshöns har en helt otrolig smak! Vi flår dem och låter de hänga svalt i 3 dagar och man blir lyrisk när man äter dem. En gammal kock säger att de är det bästa kycklingkött han ätit. Fettet har en lite lätt nötsmak som jag älskar. Det är ju en lantras så de växer ju inte fort, men jag tror att det är den orsaken som gör att de smakar så himla gott! Jag har även prövat faverolle och tycker att det är en bra ras om man vill ha mer kött, men Gotlandshönsen slår mycket. Jag äter hellre koc au vin på gotlandshöns än oxfile provensale ;)

Precis så är mina smakupplevelser av åsbohönsens kött! Nej, det beror int bara på hur fort de växer.  Svältföd en broiler och du får ett oätligt kött! Köttet från de långsamtväxande lantrasdjuren tar på något sätt åt sig mer smak!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #28 skrivet: 01 feb-13 kl 18:44 »
houdan!
nog den godaste tupp, nånsin!
jättefint kött, smakrikt o alldeles, alldeles...... supergott
jag har inte smakat orpington, vilket verkar vara en favorit, så jag kan inte jämföra..
Enda anledningen till att jag inte har houdanhöns längre är att de kan ju inte se mer än framåt, två hönor tog duvhöken, sen käkade vi upp tuppen!
« Senast ändrad: 01 feb-13 kl 18:46 av bokeliden »
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #29 skrivet: 01 feb-13 kl 23:54 »
nån som käkat RIR? Hur är den i köttet?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

sparxxx

  • Inlägg: 26
    • Värmland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #30 skrivet: 07 feb-13 kl 18:00 »
Angående den engelska serien River Cottage, så korsade han Indisk stridstupp med Wyandotte, Dorking och Welsumer. Efter noggrann provsmakning kom de fram till att Indisk stridstupp x Dorking gav absolut högsta betyg i smaktest. Mycket kött på dem var det också.

Bara en liten parentes. Såg nämligen precis just det avsnittet  ;D

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #31 skrivet: 07 feb-13 kl 20:46 »
Får också kolla det :)

För indiska stridshöns är snabbväxande eller?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #32 skrivet: 07 feb-13 kl 22:17 »
Tack Sparxxxx :)

Ja, snabbväxande ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #33 skrivet: 07 feb-13 kl 23:38 »
om jag blandar mina indiska med sussex, som ju kommer från dorking borde jag få godare middag?
jag ska testa!
tack!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Råvaran

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #34 skrivet: 17 maj-13 kl 21:47 »
Detta är otroligt intressant ämne, det skrivs spaltmeter om så mycket olika saker kring tex. hönor och alla olika raser hit och dit. Men det går knappt att hitta så mycket eller något alls om smaken, ett outvecklat ämne känner jag!!
Bring it on!
Bästa smaken och hur kom den dit med alla olika parametrar?

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #35 skrivet: 20 maj-13 kl 13:11 »
Har några orpington i kläckaren nu. Tänkte jag skulle prova att hänga en tupp och äta en direkt sedan och se vad det blir för skillnad :). Hönorna skall jag ha i "köttavel" sedan, om det nu blir nåt av äggen alltså.

Ni som provar olika raser och hänga/inte hänga - glöm inte skriva omdöme om dem! :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #36 skrivet: 20 maj-13 kl 13:21 »
Jag håller med om att orpington är fantastiskt goda.
Visst växer dom lite långsamt men det är kanske därför köttet blir så gott!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #37 skrivet: 28 maj-13 kl 10:04 »
Vilken lantras ger mest/godast kött?

Efter vi bor i Östergötland hade vi tänkt skaffa Kindahöns för att få lite ägg men iom att de är så små så skulle vi nog behöva ha andra höns som köttdjur.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #38 skrivet: 28 maj-13 kl 10:43 »
Om man inte vill plocka sina höns så fattar jag inte varför alla verkar skippa mognadsprocessen bara för att det är höns. Det är ingen skillnad på skogsfågel och tamhöns gällande hängning.
Nackar man hönsen och hänger dom i 42dygnsgrader (tex typ 4 dagar i tio grader) så är dom sen jätte-enkla att göra upp och köttet blir mycket mer välsmakande. Man behöver alltså inte ens ta ur dom innan hängning (det är enklare efter) men däremot får man ju då flå dom istället för att plocka.

Tog senast några ettåriga blandisar med bla stridshöna i, dom blev tokgoda och definitivt lika möra som köpe-kyckling :)

Tror faktiskt hanteringen så betyder mer än rasen för smakskillnad
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #39 skrivet: 29 maj-13 kl 10:37 »
Brist på kunskap förmodligen :) - i alla fall för mig. Tackar så mycket för infon och skall absolut prova :D, i synnerhet på yngre som är lättare att flå. De äldre jag har nu tar jag nog bara ut bröst, lår och lever på. Annars lär de bara förbli gående i lekstugan för att jag inte orkar ge mig i kast med det :-\.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare
Nina W, Skaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser