Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Altså...hur är det egentligen.  (läst 3402 gånger)

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Altså...hur är det egentligen.
« skrivet: 29 nov-06 kl 20:43 »
Har ett längre tag varit intresserad av att skaffa antingen getter eller får.

Då jag inte är ute efter ull så är det köttet och mjölken som lockar mest och då har jag efter att ha läst era råd och rekomendationer nog kommit till insikt att getter kanske är ett "matnyttigare" alternativ än får.
DOCK...inställer sig lite skepptis när man läser om vilka formidabla utbrytarkungar de är och hur svåra det är att stängsla in.

Det måste väl finnas en bra lösning på en gethage ???.
Hur byggde dom förr?
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Altså...hur är det egentligen.
« Svar #1 skrivet: 29 nov-06 kl 20:58 »
Hej!

Mina getter hade jag med 4 trådar elektriskt stängsel,  jag tror det var 20, 35, 50 och 70 cm över marken. Se till att de inte har något i närheten av stängslet som de kan hoppa över ifrån. Dessutom kollar getterna flera gånger om dagen om det finns ström.  Att det finns tillräckligt med bete är också viktigt, samt att de inte ser att de är instängda, ska alltså inte kunna se stängslet hela vägen runt på en gång.

Detta fungerade bra för oss.

Vänligen

Edgar

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Altså...hur är det egentligen.
« Svar #2 skrivet: 29 nov-06 kl 21:41 »
Hej!

Mina getter hade jag med 4 trådar elektriskt stängsel,  jag tror det var 20, 35, 50 och 70 cm över marken. Se till att de inte har något i närheten av stängslet som de kan hoppa över ifrån. Dessutom kollar getterna flera gånger om dagen om det finns ström.  Att det finns tillräckligt med bete är också viktigt, samt att de inte ser att de är instängda, ska alltså inte kunna se stängslet hela vägen runt på en gång.

Detta fungerade bra för oss.

Vänligen

Edgar
Ok, ja det låter både bra och billigt.
Gethagen är planerad att bli på runt en till två hektar skogsmark med ganska grov björnbärsbuskering och avdelad av en liten ravin som löper över marken och bildar en liten bäck under vår och höst men torkar ut i Juli. Inga problem således att "gömma" trådarna för getternas insyn.
Jag antar att det går bra att hålla dem med höbärge i vindskydd och en öppen mindre ladubyggnad (ev med bås för kalvande getter)?
Hur fungerar det med avelsrisker för getter? Hur ofta bör nya blodslinjer tillföras?
är dom känsliga för linjeavel?
Många frågor...jag vet. Men den som inte frågar...

/Fred
« Senast ändrad: 29 nov-06 kl 21:42 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

martijn

  • Inlägg: 52
Re:Altså...hur är det egentligen.
« Svar #3 skrivet: 30 nov-06 kl 00:13 »
hej! jag har haft mycket getter med mejeri och allt... fantastiska djur , även om lukten sätter sig i allting... längtar fortfarande tillbaka ibland till de härliga ostar vi hade dagligen . Men. Getterna var våra första djur på gården som vi köpte fullt i rosenhäckar blommor av alla de slag, ingenting av det fanns kvar efter några år, haft 5, 7, 9 trådigt el viltstängsel 2m hög, trästängsel men i slutändan var det alltid getterna som vann! som tur är bor vi en halv mil från närmaste granne annars hade vi nog haft polisen på oss ( vilket ändå hände senare när vi släppte korna på skogen, men det är en annan historia  ::) för guds skull ( men ännu mer för din egen ..) ha inte för många !!
Nu till mera allvarliga ämnen: jag tycker att det är jätteviktigt att få in en ny bock varje år, har märkt en väldig tillbakagång i storlek , hälsa, mjölkmängd direkt efter en miss, man kan ju ha två olika bockar och ha dem kvar 2 år och låta nr 1 betäcka samma som året innan nr 2 de unga getterna från nr1's första år osv. Jo om du ska ha ström i stängslet så ha i en jordad tråd säg den tredje, för att de fattade till och med att när de hoppade igenom mellan trådarna och därigenom inte jordade så var det fritt fram!! Jag har stått och tittat på 50 st. som stog i kö och efter varje ''tick'' från aggregatet så hoppade en tills alla var igenom ...( jag tror att det var där ungefär jag gav upp  ;))

Det bästa är egentligen att ha en hund som håller dem stången...

lycka till!
martijn

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Altså...hur är det egentligen.
« Svar #4 skrivet: 30 nov-06 kl 00:22 »
Fred, skulle inte ditt problem snarare bli att hålla rovdjuren ute än att hålla geten inne  ;)

Jag tycker nog det är tillgången till mat som håller dom inne snarare än höjden på tråden.

Liiiite avis blir jag nog på dig som har tillgång till anglo nubian's eller kindergoat's. Det finns en uppfödare utanför Denver t.ex. För det var väl i COL du bodde va?

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Altså...hur är det egentligen.
« Svar #5 skrivet: 30 nov-06 kl 00:57 »
hej! jag har haft mycket getter med mejeri och allt... fantastiska djur , även om lukten sätter sig i allting... längtar fortfarande tillbaka ibland till de härliga ostar vi hade dagligen . Men. Getterna var våra första djur på gården som vi köpte fullt i rosenhäckar blommor av alla de slag, ingenting av det fanns kvar efter några år, haft 5, 7, 9 trådigt el viltstängsel 2m hög, trästängsel men i slutändan var det alltid getterna som vann! som tur är bor vi en halv mil från närmaste granne annars hade vi nog haft polisen på oss ( vilket ändå hände senare när vi släppte korna på skogen, men det är en annan historia  ::) för guds skull ( men ännu mer för din egen ..) ha inte för många !!
Nu till mera allvarliga ämnen: jag tycker att det är jätteviktigt att få in en ny bock varje år, har märkt en väldig tillbakagång i storlek , hälsa, mjölkmängd direkt efter en miss, man kan ju ha två olika bockar och ha dem kvar 2 år och låta nr 1 betäcka samma som året innan nr 2 de unga getterna från nr1's första år osv. Jo om du ska ha ström i stängslet så ha i en jordad tråd säg den tredje, för att de fattade till och med att när de hoppade igenom mellan trådarna och därigenom inte jordade så var det fritt fram!! Jag har stått och tittat på 50 st. som stog i kö och efter varje ''tick'' från aggregatet så hoppade en tills alla var igenom ...( jag tror att det var där ungefär jag gav upp  ;))

Det bästa är egentligen att ha en hund som håller dem stången...

lycka till!
martijn
Ja jag inser att jag nog får exprimentera mig fram. Och nej jag har inga tankar på storskalig uppfödning, mer en liten flock för husbehov. Några liter mjölk om dagen och lite killingkött inför vintern och getfällar att borra in tårna i när höstmörkret tränger sig på. Och ja egentillverkad getost låter mycket lockande.

Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Altså...hur är det egentligen.
« Svar #6 skrivet: 30 nov-06 kl 01:02 »
Fred, skulle inte ditt problem snarare bli att hålla rovdjuren ute än att hålla geten inne  ;)

Jag tycker nog det är tillgången till mat som håller dom inne snarare än höjden på tråden.

Liiiite avis blir jag nog på dig som har tillgång till anglo nubian's eller kindergoat's. Det finns en uppfödare utanför Denver t.ex. För det var väl i COL du bodde va?
Hej Gruff.
Nej jag bor upstate NY....strax söder om Buffalo och Niagara falls.
Men ja jag vet om ett par uppfödare av Nubians i mina trakter.
Och rovdjur är absolut något jag behöver ta hänsyn till. Därav fördelarna jag såg med eltrådar (vilket jag har runt kaninhagar och hönshus redan idag).

Jag kan med ganska stor säkerhet lova att jag kommer med fler frågor i ämnet längre fram. Är mycket tacksam att jag hittat till detta forum. En bättre kunskapskälla än medlemmarna härinne är svår att finna.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Altså...hur är det egentligen.
« Svar #7 skrivet: 30 nov-06 kl 09:28 »
Hej!
Lösa eltrådar är inget alternativ möjligen nät, de kan ta ett par stötar medan de trycker sig igenom. Mycket mat, ja visst det funkar till viss del men det kommer alltid att vara grönare gräs på andra sidan. Satsa på en stabil konstruktion som inte går att böja och bända i med kombination av el och då snackar vi inga hästaggregat utan något med kräm i. Sedan är det uppenbarligen väldigt individuellt.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

 

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Altså...hur är det egentligen.
« Svar #8 skrivet: 30 nov-06 kl 10:23 »
mina dvärggetter stannar innanför stängslet när jag använder fårnät och två eltrådar. En ca. 15 cm från marken och en ca. 10 cm ovanför nätet (dock stannar inte bocken på detta men vi ska sätta ytterligare en tråd snett uppåt för att hindra även honom) Vi använder ett skarpt aggregat till tjurar och den bästa tråden som fanns på lantmännen. Viktigt att man använder en tråd av mycket hög kvalitet eller ev. vajer *ryser*.
har även funderat på att bygga ett rent trästaket. Ska prova det till våren till killingarnas hage.
Hoppas du hittar en bra lösning.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Altså...hur är det egentligen.
« Svar #9 skrivet: 30 nov-06 kl 15:00 »
Hej!
Lösa eltrådar är inget alternativ möjligen nät, de kan ta ett par stötar medan de trycker sig igenom. Mycket mat, ja visst det funkar till viss del men det kommer alltid att vara grönare gräs på andra sidan. Satsa på en stabil konstruktion som inte går att böja och bända i med kombination av el och då snackar vi inga hästaggregat utan något med kräm i. Sedan är det uppenbarligen väldigt individuellt.
Jag pratar inte om lösa trådar utan spänd "Hi Tensile Wire" i 6-9 rader jordad på minst två trådar, inget man viker åt sidan direkt. Dom klarar ju av att hålla brunstiga Bisonoxar inne så de borde ju funka även på några getter? Men det kanske behövs kompletteras med viltstängsel ändå?
Hur högt hoppar getter? Räcker 7 fot (c.a 195 cm) i höjd?
Som ni förstår är jag novis på ämnet gethållning :P.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Altså...hur är det egentligen.
« Svar #10 skrivet: 30 nov-06 kl 15:55 »
Ok som någon spänd vajer alltså? Då borde det funka. Sju fot hoppar de inte över, tänk bara på att de kan klättra. Sedan är det ju frågan om de är stängselvana då brukar det gå bättre. De första vi hade, mor & dotter, var vana vid att modern var fjättrad och sedan gick inte dottern så långt. Våra getter brukar behöva en vecka för att klura ut att srömmen är av. så som du hör är det väldigt individuellt.

Lycka till!
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser