Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  "Jättesilke"  (läst 4963 gånger)

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: "Jättesilke"
« Svar #20 skrivet: 24 aug-13 kl 23:43 »
Det tror jag med kan vara en egenskap att ta fasta på. Varför tror du jag ville köpa avelsägg av dig? ;) Jag tänker att man gott kan använda flera stora tunga raser så här i startgroparna (jag tänker Brahma, Kochin, Faverolle, Orpington och kanske även Australorp (för att minska fotbefjädring och ruvlust). Jag är dock fortfarande i behov av att få tag på rasstandarden för Silke...

Du väljer ungefär samma raser som jag har :) Jag kommer att korsa in brahma, stor kochin och orpington. Jag bryr mig inte om färgrena djur utan satsar på storlek, kroppsform och silkesfjädrar. Att försöka få med alla egenskaper samtidigt är väldigt svårt. Jag slår ett slag för namnet fläsksilkes för det för tankarna till fläskvaktel som även de är stora och fläskiga. Ett annat bra namn skulle vara jumbosilkes
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "Jättesilke"
« Svar #21 skrivet: 25 aug-13 kl 03:00 »
Kom ihåg att Orpington inte heller har benbefjädring.  :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #22 skrivet: 25 aug-13 kl 06:51 »
Ja Henrik helt rätt. :) Alla de raser som jag nämnde tänker jag är möjliga val. Framtiden får utvisa vilka raser jag kommer använda. Jag kommer hålla mig till färgrent för jag tror det blir ett bakslag sen när man vill börja få rena färger. Å vad jag längtar till nästa säsong!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: "Jättesilke"
« Svar #23 skrivet: 25 aug-13 kl 09:44 »
hur är det med sussex?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "Jättesilke"
« Svar #24 skrivet: 25 aug-13 kl 18:19 »
Jag blev ju sugen på att börja med det här själv! Vilket spännande projekt!

Har du läst på en massa om genetik, Helena R? Jag har bara skrapat på ytan och har förstått att det är en ren djungel (bara att sätta sig in hur färger ärvs är ju tillräckligt för att ge en gråa hår!), men jag tror att om man har koll på genetiken så har man ett väldigt försprång när man ska börja med avel.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #25 skrivet: 25 aug-13 kl 21:26 »
Ja! Jag hoppas du hänger på. Jag har varit kattuppfödare i över 20 år och periodvis även fött upp hamstrar och olika arter av burfåglar så genetik har jag med mig sen länge. Det finns en tråd jag skapat om att sortera kycklingar får Azoo-Lina skrivit massa bra om genetiken på just silkehöns (tack Lina). Kika där om du vill. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #26 skrivet: 25 aug-13 kl 21:36 »
hur är det med sussex?
Förlåt att jag glömde svara om äggfärg tidigare. De är ljusbrun/hudfärgade eller vad man ska säga. Ang Sussex så kan de ju tillföra storlek. Däremot är sussex oftast columbiatecknade och det är ingen godkänd teckning på vanlig silke. Gula och röda djur har ofta svart i fjäderdräkten vilket är fel. Därför skulle jag undvika att avla på Sussex.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "Jättesilke"
« Svar #27 skrivet: 26 aug-13 kl 11:50 »
Jag undrar förresten varför du vill avla bort ruvlust, när silkeshönor är ökända ruvare? Jag kan förstå om du personligen vill ha höns som inte ruvar, men om "rätt ska vara rätt" så ska väl jättesilkeshönorna i möjligaste mån vara uppförstorade varianter av dvärgsilke, och därmed också ha hög ruvlust?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #28 skrivet: 26 aug-13 kl 13:05 »
Jag undrar förresten varför du vill avla bort ruvlust, när silkeshönor är ökända ruvare? Jag kan förstå om du personligen vill ha höns som inte ruvar, men om "rätt ska vara rätt" så ska väl jättesilkeshönorna i möjligaste mån vara uppförstorade varianter av dvärgsilke, och därmed också ha hög ruvlust?
Nej du har nog missförstått. Jag vill inte alls avla bort ruvlusten. Jag vill att de ska ruva men inte vara helt omöjliga att då att sluta. :) De silkehönor jag har nu har alla visat ruvlust men om jag lufte ur dem ur redet i några dagar så har de gett upp. De jag låtit ruva har varit pålitliga och duktiga mödrar. :) Men om jag nu parar med t ex Brahma så är iaf min erfarenhet att de är helt extrema ruvare. Därför tänker jag att man kan behöva minska ruvlusten.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: "Jättesilke"
« Svar #29 skrivet: 26 aug-13 kl 13:30 »
Mina orpington är riktiga monster ruvare. Så se till att använda en orp linje som inte är så ruviga.
Sen vet jag inte hur det är med sjukdomar på orpington. Den enda som har fått framfall här är en unghöna som var orpington, annars verkar dom friska.
Om man kunde avla bort lite av deras mat hysteri med. Hur är silke när det gäller mat?
Och en tanke till: Hur är det med hättan på silke? den kan ju orsaka hemska symtom tydligen. Att deras skallben är tunnare eller att det saknas helt och att då fjäder spetsarna kan orsaka skador eller att de blir pickade just där.

Undra om det går att avla bort just det så dom kan ha hela skallben fast hätta.
Kul det här, blir så mycket tankar  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "Jättesilke"
« Svar #30 skrivet: 26 aug-13 kl 14:11 »
Sen vet jag inte hur det är med sjukdomar på orpington. Den enda som har fått framfall här är en unghöna som var orpington, annars verkar dom friska.

Våra Orpingtonar är riktigt krassliga. Vi har haft dem i ett år, och redan har tre av fem dött. De har problem med njurarna, vilket visar sig i att deras ansikten svullnar upp ibland, och att tuppen andas med väsande andning.

Vi obducerade en av de döda. Den dog av gikt.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #31 skrivet: 26 aug-13 kl 18:19 »
Jag undrar förresten varför du vill avla bort ruvlust, när silkeshönor är ökända ruvare? Jag kan förstå om du personligen vill ha höns som inte ruvar, men om "rätt ska vara rätt" så ska väl jättesilkeshönorna i möjligaste mån vara uppförstorade varianter av dvärgsilke, och därmed också ha hög ruvlust?
Står det i rasstandarden att de ska vara extremt ruv benägna undrar jag nu?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "Jättesilke"
« Svar #32 skrivet: 26 aug-13 kl 21:54 »
Står det i rasstandarden att de ska vara extremt ruv benägna undrar jag nu?

Jag vet ingenting om det. Har bara snappat upp lös information från olika ställen på Internet.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: "Jättesilke"
« Svar #33 skrivet: 26 aug-13 kl 22:06 »
Här finns lite ras standard om silkes.

http://www.sabelpoot.se/hons_japanska_silkeshons.htm
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #34 skrivet: 26 aug-13 kl 22:24 »
Tack Smajsan för länken. Vita silke är ju fantastiskt fina med den mörka huden och kammarna. Om jag hade plats skulle jag genast avla vita Jättesilke också.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "Jättesilke"
« Svar #35 skrivet: 27 aug-13 kl 00:23 »
Kan det vara idé att blanda i lite svarthöns, för att få rätt hudfärg? Fast de är ju iofs väldigt olika på nästan alla andra sätt...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: "Jättesilke"
« Svar #36 skrivet: 29 aug-13 kl 19:18 »
är lite sugen att försöka få fram vit och pärlgrå :)
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #37 skrivet: 29 aug-13 kl 21:10 »
Ja pärlgrå är väldigt fint! Orpington finns nog att få tag på i pärlgrå att para med. Så roligt att vi blir fler och fler. Men räkna med att det tar många år!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: "Jättesilke"
« Svar #38 skrivet: 29 aug-13 kl 21:15 »
Ja pärlgrå är väldigt fint! Orpington finns nog att få tag på i pärlgrå att para med. Så roligt att vi blir fler och fler. Men räkna med att det tar många år!

Utgår man från gigantiska orpington så kan det gå snabbare :)

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: "Jättesilke"
« Svar #39 skrivet: 29 aug-13 kl 21:30 »
O jag kom på att jag nu måste jag också skaffa mig några silkes höns......O det betyder att jag får kläcka lite ägg.
Kläcker du även under vintern Helena?
Vi ligger illa till tror jag men det har ju ett gott syfte ju så skit i AKK.
Men jag har aldrig haft silkes höns pga. deras hätta. Har du märkt att dom är känsligare än andra hönsraser.
Och en fråga till: Hur klarar dom regn? Kyla?
Kan dom flaxa upp en liten bit eller är de helt mark bundna?
Vad utgår du från för storlek? Och tar du ut de som är störst eller de som har bäst fjäderdräkt?
Berätta.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser