Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Jättesilke"  (läst 4989 gånger)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
"Jättesilke"
« skrivet: 18 aug-13 kl 21:14 »
Eftersom det verkar som fler är intresserade av "Jättesilke" så startar jag denna tråden. :) Jättesilke är ingen riktig ras utan en dröm jag har. Jag försöker helt enkelt skapa denna ras för mitt eget nöjes skull.

Jag har alltid varit förtjust i silkeshöns, rara, lugna och fredliga. Den fluffiga fjäderdräkten och mössan på huvudet, det svarta skinnet och mörka kammarna och dessutom de mörka stora ögonen, ja, jag gillar det! Men... Jag vill ha ägg i normalstorlek (55-65g tänker jag) och dessutom gillar jag stora tunga raser som t ex Brahma. Så ur detta föddes min idé att skapa Jättesilke. Fast detta är inget lätt projekt. Jag räknar med att det kommer ta minst 5 år att avla fram silkeshöns där hönorna ska väga minst 3kg och tupparna minst 4kg.

Min idé föddes egentligen för ett par-tre år sen men det har inte gått riktigt som jag tänkt, så jag har inte kommit så långt. Jag tänkte först avla fram mina Jättesilke med hjälp av stor Faverolle (pga att de också har skägg och fem tår) men de färger jag vill jobba med finns liksom inte i Sverige. Men så råkade jag få tag i en blandrastupp som var korsning mellan lax Faverolle och röd Silke. Denna tupp parades med två svarta Silkehönor. Hönkycklingarna som kläcktes 2012, var inte mycket större än vanlig Silke, så nu provade jag en annan strategi.

Dessa hönor parades alltså i våras med en blå/spättad Brahmatupp. Jag har nu ca 30 blå/svarta ungdjur ur denna kombination varar jag just nu tänker sparar 14st. Alla dessa har normal befjädring, men nästa år, då jag ska bilda avelsgrupper av dessa djur, kommer jag få silkesbefjädrade kycklingar. Det jag är mest spänd på nu, är hur pass stora årets ungdjur kommer bli.

Ur äggen som kläcktes 2012 fanns även en röd Silkehöna. Henne lät jag para med en gul Orpington-tupp istället. Det blev 8st gulorangefärgade normalbefjädrade kycklingar men endast tre av dessa har lite mörkare hud. Ska försöka sätta ihop avelsgrupper av dessa nästa år och hoppas på några "mörkbenade" silkekycklingar. Samma sak här... frågan är hur pass stora årets ungdjur kommer bli.

Vägen fram till att det finns en ras som kommer heta Jättesilke är väldigt lång och krokig men som sagt, det är bara för mitt eget nöjes skull. Jag har dock hört att det finns en och annan som är intresserade och det vore himla roligt om fler vill vara med, så kanske man kan samarbeta och byta avelsdjur i framtiden. Så är det nån som är sugen så skriv gärna här. ;)
« Senast ändrad: 18 aug-13 kl 21:37 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: "Jättesilke"
« Svar #1 skrivet: 18 aug-13 kl 21:41 »
Vad spännande  :D
Vilken färg är det som du vill ha?
Jag läste just att dom stora väger ca 1.2 kg. Vilken skillnad det kommer att bli när de väger upp mot 4 kg.
Bilder, bilder, bilder  ;)
Men du säger att du korsat in Brama. Är det för storleken?
Och ska dina ha skägg?
Jag har inte silkes själv för de är så små, men kommer det jätte silkes så är jag intresserad.
Här kommer lite OT:
Jag tror att jag nu eldar på ditt kyckling beroende faktiskt  >:D
Och de som själva är beroende gillar att få sitt behov mättat genom andra beroende  o:)
Men hur ska man kunna sluta? när de är så ulliga o gulliga. Dina är ju tom. ett avels projekt  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #2 skrivet: 18 aug-13 kl 22:11 »
Kul Smajsan, att du blir suktad! :P

Ja, använder Brahma för storlek. Jag kommer säkert använda både Brahma, Kochin och Orpington i fortsättningen också för att de har ju alla storlek, lugnt temperament och liknande ruvbeteende. Beror lite på vad man kan få tag i för färger. Jag håller ju nu på med svart, blått, gul och röd. Hoppas även kunna utveckla det till att även få fram vit och lavendel/pärlgrå nån gång. Såg en annons om vit Brahma och var så nära att köpa för kommande behov men lyckades hålla mig i skinnet... Jag har inte plats att kunna jobba med alla färger på en gång. Vad gillar du själv för färger?

På vanlig Silke ska hönorna väga 1,1-1,4kg och tupparna 1,4-1,7 så det blir att jobba på storleken här. Vanlig Silke är väl godkänd både med och utan skägg och jag tycker att det kan gott få vara så även på Jättesilke.

OT: Jag trodde jag lyckats stoppa kycklingberoendet för i år men beslutade igår att sätta ett avelspar i egen bur. Tuppen har så tjusig färg så den måste jag bara ha fler av, även om det inte är en godkänd färg vad jag vet. Tuppen är svart med blek halmgul färg i krage, vinge och sadel (samma teckning som svart/koppar på Maran, så hönorna kommer få halmgul hals då tänker jag istället för kopparhals). Så om nån månad kommer jag nog starta kläckaren ingen om ingen hona vill ruva då. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #3 skrivet: 19 aug-13 kl 18:43 »
Är det ingen mer som har gjort nått försök med Jättesilke? Det vore ju himla roligt om du/ni berättar vad som händer hos er.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: "Jättesilke"
« Svar #4 skrivet: 19 aug-13 kl 20:41 »
åh, jag vill ha jättesilke   ;D
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #5 skrivet: 20 aug-13 kl 11:53 »
:) En till, vad bra! Vad har du för höns då?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: "Jättesilke"
« Svar #6 skrivet: 20 aug-13 kl 15:43 »
allt möjligt :P  dv brahma, paduan, brahma, maran, blandraser och en del annat :)
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Viickiss

  • Inlägg: 74
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #7 skrivet: 21 aug-13 kl 14:40 »
Å jag med Helena ;-)
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #8 skrivet: 21 aug-13 kl 18:29 »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Rappe

  • Inlägg: 24
    • Södermanland
SV: "Jättesilke"
« Svar #9 skrivet: 24 aug-13 kl 13:36 »
Spännande! Jättesilke skulle tilltala mig (om de lägger ok mkt ägg och normalstora ägg) :)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #10 skrivet: 24 aug-13 kl 14:04 »
Det är min tänke men de ska ju även ha ruvlust (men helst inte extrem).
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

 

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: "Jättesilke"
« Svar #11 skrivet: 24 aug-13 kl 14:10 »
man kanske skulle prova att korsa lite nästa år  :)  vilken tupp ska jag använda till silkesdamerna? maranen eller paduanen?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: "Jättesilke"
« Svar #12 skrivet: 24 aug-13 kl 14:33 »
Jag håller på att försöka få fram fläsksilkes genom att korsa stor silkes med stor kochin. Jag hoppas att få fram höns som ser ut som silkes men har storleken som stor kochin
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: "Jättesilke"
« Svar #13 skrivet: 24 aug-13 kl 14:50 »
oj, dem blir nog stora och fläskiga  :)
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #14 skrivet: 24 aug-13 kl 16:23 »
Kul Stellan_J! Kan vi inte enas om ett gemensamt namn om vi ändå har gemensamma mål? Jag tycker "fläsk" antyder att det skulle vara en köttras men annars är jag öppen för förslag om Jättesilke inte är talande nog. Jag har en teori om att det kanske skulle gå fortast att få upp äggstorlek genom att välja hönor av stor ras och tupp av silke men då krävs det att tuppen klarar att para stora damer. :D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #15 skrivet: 24 aug-13 kl 16:37 »
man kanske skulle prova att korsa lite nästa år  :)  vilken tupp ska jag använda till silkesdamerna? maranen eller paduanen?
Du gör som du vill bara resultatet blir en silke i storformat. Kroppstyp, alla detaljer som ska vara med och värp/ruvmonsunr ska ju vara lika som vanlig silke. Maran har fel kropp och för mörka ägg t ex. Man behöver välja ras som för en närmre målet, inte längre ifrån liksom. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: "Jättesilke"
« Svar #16 skrivet: 24 aug-13 kl 16:45 »
blir brahmahönan bättre då? vilken färg är det på silkesäggen?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #17 skrivet: 24 aug-13 kl 17:59 »
Ja Brahma är bättre tycker jag.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "Jättesilke"
« Svar #18 skrivet: 24 aug-13 kl 18:04 »
Jag tror att det kan vara en bra idé att korsa med Orpington, eftersom Orpington redan har fjädrar som är fluffigare, mer dunlika, än normala hönsfjädrar, och alltså nästan kan sägas vara "halv-silkeshöns" redan.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #19 skrivet: 24 aug-13 kl 19:24 »
Det tror jag med kan vara en egenskap att ta fasta på. Varför tror du jag ville köpa avelsägg av dig? ;) Jag tänker att man gott kan använda flera stora tunga raser så här i startgroparna (jag tänker Brahma, Kochin, Faverolle, Orpington och kanske även Australorp (för att minska fotbefjädring och ruvlust). Jag är dock fortfarande i behov av att få tag på rasstandarden för Silke...
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser