Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  New Zealand White  (läst 4781 gånger)

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
New Zealand White
« skrivet: 11 feb-07 kl 17:28 »
Är det någon här som föder upp eller känner någon som föder upp New Zealand White kaniner som kan berätta lite för mig hur dessa är i temperamentet m.m.?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

uffeoanette

  • Inlägg: 279
Re:New Zealand White
« Svar #1 skrivet: 11 feb-07 kl 19:38 »
Tror att Vreta kaningård har denna ras. Titta in på sidan
http://www.vretakaningard.se

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:New Zealand White
« Svar #2 skrivet: 13 feb-07 kl 09:19 »
Jag har några också. De är rätt så livliga och mina är lite skygga, kan ju bero på att de är produktionsdjur, man kelar ju inte lika mycket med varje kanin om man har många.

Har en hona som är lite ilsken när hon har ungar, men det är ju bara ett naturligt försvar av ungarna.

Annars är de trevliga, äter och växer bra och har sällan diarreér.
« Senast ändrad: 13 feb-07 kl 09:20 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Re:New Zealand White
« Svar #3 skrivet: 20 feb-07 kl 21:44 »
Har köpt två stycken NZW nu, trevligare kaniner har jag inte varit med om. Trots att jag inte tror dom har blivit hanterade så mycket så är dom verkligen ursnälla! Honan visar bla. inga tendenser alls att vara aggresiv i buren (någonting som Trönder honorna däremot gör riktigt ordenltigt..).
Problemet med NZW är att det finns så få uppfödare men man kan ju köpa in djur från tex. uppfödare som inte föder upp för utställning utan för produktion, oftast är dom djuren mycket fina också!
« Senast ändrad: 20 feb-07 kl 21:46 av Galfvensjö »
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Elisa

  • Inlägg: 367
    • Västergötland
Re:New Zealand White
« Svar #4 skrivet: 23 feb-07 kl 16:27 »
Ebbe Nyqvist i Hällingsjö, (Boråsområdet) föder upp NZW och kan nog berätta en del om dem. Han har väldigt fina djur. Ring du och prata med honom.
Elisa

Har köpt två stycken NZW nu, trevligare kaniner har jag inte varit med om. Trots att jag inte tror dom har blivit hanterade så mycket så är dom verkligen ursnälla! Honan visar bla. inga tendenser alls att vara aggresiv i buren (någonting som Trönder honorna däremot gör riktigt ordenltigt..).
Problemet med NZW är att det finns så få uppfödare men man kan ju köpa in djur från tex. uppfödare som inte föder upp för utställning utan för produktion, oftast är dom djuren mycket fina också!

inga djur för tillfället.

Gösta

  • Inlägg: 1630
Re:New Zealand White
« Svar #5 skrivet: 12 mar-07 kl 18:37 »
Jag har fött upp NZ i 25 år. En bättre ras får man leta efter. Naturligtvis beror det lite på vad man vill med sin kanin. Vill du ha en riktigt tam (lat) kanin ska du skaffa Fransk Vädur. De äter och sover livet igenom.
NZ vit; röd eller svart (finns faktiskt) spelar ingen roll temperamentmässigt. De visar klart och tydligt vad de vill. De kan säga ifrån ganska brutalt om du missköter eller är elak mot dom. De blir å andra sidan otroligt kärvänliga om du behandlar dom med den respekt som varje djur har rätt att kräva. Kaniner har ett väl utvecklat teckenspråk som visar vad den vill. Lär dig detta språk och du får en verkligt trevlig samvaro med dina kaniner.
Lycka till
Gösta


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 4 användare (1 dolda)
javill, Jon.b, hannakjellin

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser