Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan detta fungera?  (läst 2885 gånger)

Unplugged

  • Inlägg: 12
    • Norrbotten
Kan detta fungera?
« skrivet: 13 jan-19 kl 20:55 »
Hej.
Vi i familjen går i fårtankar i syfte att få djur att ta hand om (lärorikt för oss och barnen), landskapsvård, rolig hobby, gödsel till grönsakslanden och köttproduktion.
Förutsättningarna är dock begränsade med lite egen mark.
Jag hade tänkt att stängsla in en yta på ~4000 kvm (blandat gräsmatta och skogsbete med bra ljusinsläpp), samt en yta på ~2500 kvm med ungefär samma förutsättningar.
Finns det något syfte att dela upp hagen på 4000 kvm i två delar för att kunna låta betet återhämta bättre eller är det i sig en för liten hage?
Utöver dessa så hoppas jag kunna få arendera eller låta djuren gå på skogsbeten då det finns gott om igenvuxen åkermark runt omkring byn.

Det kommer att handla om en liten flock på 2 tackor + lamm.
Vintertid kommer de att gå inne i ett stall som jag håller på o fixa till dem. Hö/ halm köpes av lokal producent.
Kan detta vara ett genomförbart åtagande, eller dömt att misslyckas?
Är ganska stora investeringar i stolp, nät och övrig utrustning som väntar så vill gärna höra vad någon med erfarenhet har att säga först?
Mvh

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Kan detta fungera?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-19 kl 21:02 »
Det går.

Men det vill nog till att man skaffar lite mer mark. Jag tänker att växtsäsongen norrut är lite kortare och för att få bete nog så är det bra att kunna växla.

Om man går in med inställning om att det inte kommer vara ekonomiskt lönsamt så är man nog nära sanningen.

Jag omräknar fårens kostnader i antal dunkar bensin till min trimmer...men med det lilla positiva med att barnen får vara med på både lammning och slakt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kan detta fungera?
« Svar #2 skrivet: 13 jan-19 kl 21:28 »
Jepp, ytan i sig räcker om ni delar av den, men den kommer som sagt inte att kunna producera tillräckligt med foder till dem under någon längre period, några veckor kanske det håller sig frecht.
Lönsamt, nej, deffinitivt inte, roligt, ja, absolut!

Jag skulle nog dela av den i tre tänkta delar, vill man spara stolp och nät en flyttbar avdelare med tex elnät eller begagnat vägnät man montera vid behov så att man kan stänga av en mindre del.
Det är mest vid foderplatsen, vattnet och andra ytor där de vistas väldigt ofta man behöver stänga av tillfälligt för att minska risken för sjukdomar när det börjar bli för skitigt så att det hinner multna ned någon säsong emellan. (Frigående får brukar göra egna sovplatser nära foderplatsen så det ger sig med den också om man stänger av det området som ser äckligt ut).

Foder kommer ni som sagt att få köpa om ni inte har mer mark.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Unplugged

  • Inlägg: 12
    • Norrbotten
SV: Kan detta fungera?
« Svar #3 skrivet: 13 jan-19 kl 21:46 »
Vad menar du med att ytan kan räcka till, men bara ngn vecka. Blir det nedbetat därefter?
I dessa fall när man har flera mindre hagar o således flyttar runt djuren oftare, kommer det att ställa till det för dem m.a.p. nya platser för vatten, foder m.m. hela tiden?


Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kan detta fungera?
« Svar #4 skrivet: 13 jan-19 kl 22:27 »
Hur hård belastningen det blir på själva ytan i form av upptrampning, gösel, mm.
Efter en tid blir det kala fläckar med lergödselblanding om de går länge på samma yta, tex vid vattenhon och fodertrågen, när detta börjar uppstå bör man flytta foderplatsen om den är utomhus, annars riskerar man att de drar in gödsel och parasiter i maten. Det är den biten man behöver stänga av en period tills det blir frecht igen där, använd inte den foderplatsen igen fören det gått någon säsong, parasiter kan annars finnas kvar i marken och koncentreras. Därför kan de inte heller äta för mycket nedtrampat foder på rot då detta blir förorenat när de gått mycket i det. (här kan man använda ett elstängsel som man sakta flyttar fram underhand som de äter av den aktuella ytan, ett måste om de går på frodvuxet gräs, då de inte kan äta stora mängder av detta, jag har använt något gammalt batteridrivet hästaggregat med ett MC batteri och om man vill en solcell om man vill slippa ladda och elband på tiden det begav sig, det fungerar hyfsat till det).

De lär sig ganska fort var foderplatsen finns, får är lätta att träna, men de brukar hitta själv när de ser att man kommer...

En fördel med får är dock att de inte dricker lika mycket som hästar och liknande djur i förhållande till kropps storleken så det är en rimlig mängd att bära om det bara är några stycken, dock behöver ju tackor med lamm ganska mycket vatten och man behöver spola rent vattenhon dagligen om man inte har en slang dit.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kan detta fungera?
« Svar #5 skrivet: 14 jan-19 kl 11:02 »
2 tackor och 3-4 lamm kommer att ha det bra där, speciellt om de kan få lite lånat bete av grannarna. Maska av djuren innan du släpper dem på dina beten så startar du med lågt parasittryck eftersom inga djur gått där innan.

Det blir en liten flock, men när de är nära er så kommer de att både bli sällskapliga och få extra trygghet av er.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Kan detta fungera?
« Svar #6 skrivet: 14 jan-19 kl 13:36 »
Egentligen är totalytan (under 1 hektar) i minsta laget, det stora problemet är egentligen parasittrycket, som byggs upp efterhand. Om betet inte räcker, så går det ju att fodra, men för att hålla undan parasiterna, så bör egentligen en del av ytan få vara fri från får "en sommar och en vinter".

Kom ihåg att om det är två tackor, som bägge får två lamm var på våren, så är det framåt hösten faktiskt 6 stycken får som ska beta på marken. Dessutom så kan man anta att något/några av lammen är bagglamm, som fr.o.m. att det blir ca 3 månader gamla, kan betäcka sina mödrar (ja, baggar gör ingen skillnad), och som därför behöver gå i en egen hage, om man inte vill riskera att få lamm lite när som helst under året. De enda raserna som har entydig höstbrunst, är renrasiga Gutefår och Gotlandsfår.

Så att låna/hyra mark mark från grannar, är väldigt fördelaktigt för TS

Det tar alltså flera år för en mark att bli "nerlusad med parasiter". Vuxna djur har en en viss resistens ("tål") parasiter bättre än lamm. Det som vuxna får tål, kan döda lamm.

För att på ett rimligt sätt undvika att marken blir parasit bemängd på sikt, så bör den delas upp i minst fyra fållor. Djuren ska rotera mellan fållorna under betessäsongen.

En fålla ska hållas "ren" från får, i nödfall från juli till nästa säsong (man kan med fördel slå gräs i den fållan under sensommaren), men helst hela året. Den fållan används sedan som första bete till tackorna med lamm på våren.

Dessutom blir det väldigt viktigt att ta träckprover och att avmaska (enligt veterinärers rekommendation), om man har minimalt med mark.
Dels så tar man träckprov på våren när parasiterna "vaknar" (parasiterna är huvudsakligen ljusstyrda, inte temperaturstyrda), innan man släpper ut fåren på betet, och att sedan ta prov från i första hand lammen på betet, när lammen varit ute cirka två månader.

Om man sköter betena, vilar en fålla/år, roterar mellan fållorna, samt tar träckprover och avmaskar vid behov, så kan man få det att fungera med fårhållning även på minimalt med mark.

Värt att notera är foljande: har man minimalt med mark, och bara två tackor, håll fåren helt och hållet inomhus under vintern, eller ge dem en mimimalt stor "rastgård" utomhus, så att ingen väsentlig del av marken blir "bortslösad" som vinterhage (där fåren går och bajsar ut parasiter hela vintern).

Får har inga som helst "problem" med att hitta vatten eller foder om det "byter plats". Särskilt inte om vi talar om fållor på kanske 2000-3000 kvm/styck.
Tvärtom så är det bra att flytta på vattenkärl och foderplatser, så att det inte blir slitet, lerigt och fullt med träck, som kan ge smittor.


Unplugged

  • Inlägg: 12
    • Norrbotten
SV: Kan detta fungera?
« Svar #7 skrivet: 15 jan-19 kl 16:49 »
Tackar för bra svar.
Känns som att det ni säger ligger i linje med vad vi ungefär har tänkt oss. Så nu blir det nog att beställa stolp o nät och färdigställa vinterstallet.
Återkommer med övriga 10 000 frågor när så blir dags :)

Postat med Alternativ.nu´s app


Unplugged

  • Inlägg: 12
    • Norrbotten
SV: Kan detta fungera?
« Svar #8 skrivet: 26 jan-19 kl 18:38 »
Hej igen.
Tänkte stängsla med fårnät.
Funderar på att beställa Tornado Torus, alternativt Tornado Titan nät. 900mm högt. Vilken av dessa skall man satsa på. Kommer till stor del att stängsla skogsbete (kuperad mark) skall tåla snö, m.m.

I stolpväg tänkte jag mig dia 80mm till parallellogram och brytstolpar samt dia 60mm som mellanstolpar. Räcker detta?

Är grippletång och gripplen värt att investera i vid konstruktion av parallellogram?

Mvh/ Johan

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan detta fungera?
« Svar #9 skrivet: 27 jan-19 kl 10:44 »
Hej igen.
Tänkte stängsla med fårnät.
Funderar på att beställa Tornado Torus, alternativt Tornado Titan nät. 900mm högt. Vilken av dessa skall man satsa på. Kommer till stor del att stängsla skogsbete (kuperad mark) skall tåla snö, m.m.

I stolpväg tänkte jag mig dia 80mm till parallellogram och brytstolpar samt dia 60mm som mellanstolpar. Räcker detta?

Är grippletång och gripplen värt att investera i vid konstruktion av parallellogram?

Mvh/ Johan

Jag har byggt ca 1km med tornado titan som är 90cm högt. Det är väl mycket billigare än tornado torus per meter?
När jag byggde ordentligt och fick bidrag använde jag stolpar som var 12 och 10cm i hörnen, och de grävde jag ned mellan 90-100cm i backen och de sitter kvar än.På sträckorna använde jag 8cm i diameter.

Ibland när jag sätter nät och inte är lika noga så hoppar jag över att sätta riktiga hörn utan bankar bara ned nån stolpe på 8cm i hörnet och använder 6cm på sträckorna.

Jag köpte en sådan grippletång för nästan 1000kr och nu har jag sett att de även säljer dem på Granngården så man behöver inte ens beställa dem längre, utan kan plocka upp dem i butik. Jag tycker det är värt det och skarvar både tråd och näten med gripplar. Det är synd att gripplarna är så dyra.

Tornado titan varierar kraftigt i pris beroende på var du beställer. Många i detaljhandeln köper från bandini och säljer sedan vidare (exempelvis LG-produkter) men jag köpte tornado titan direkt från bandini. Där får man nog också olika pris beroende på hur många pallar man beställer. Bandini är numera uppköpt men det går väl handla av dem ändå, (willab).

Unplugged

  • Inlägg: 12
    • Norrbotten
SV: Kan detta fungera?
« Svar #10 skrivet: 27 jan-19 kl 12:58 »
Tornado Torus är billigare än Titan iaf på bole.se.
Titan verkar ju ha en mera påkostad knut, men Torus är ju ett dyrt nät också. Så jag tänkte bara höra vad ni med erfarenhet rekommenderar

Postat med Alternativ.nu´s app


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan detta fungera?
« Svar #11 skrivet: 27 jan-19 kl 14:55 »
Tornado Torus är billigare än Titan iaf på bole.se.
Titan verkar ju ha en mera påkostad knut, men Torus är ju ett dyrt nät också. Så jag tänkte bara höra vad ni med erfarenhet rekommenderar

Jaha, ja jag ser nu att det är så. När jag köpte mitt första nät 2016 har jag för mig att det var tvärtom.
Det är nog svårt att hitta någon som har erfarenhet av båda näten.
Jag satt upp tornado titan i skogen i somras och det är ganska tungt nät (det väger 50kg) och det är omöjligt att sträcka med handkraft. Ska det bli snyggt måste man använda nån ATV eller liknande men då gäller det att man har bra hörn.


 

Unplugged

  • Inlägg: 12
    • Norrbotten
SV: Kan detta fungera?
« Svar #12 skrivet: 27 jan-19 kl 15:06 »
Anser du att bygga parallellogram av di 80mm stolp riskerar att bli för klent?

Postat med Alternativ.nu´s app


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan detta fungera?
« Svar #13 skrivet: 27 jan-19 kl 16:10 »
Anser du att bygga parallellogram av di 80mm stolp riskerar att bli för klent?

Ja, jag följde ju bara instruktionerna i filen från viltskadecenter om hur man bygger parallellograom. Nu hittar jag inte igen den filen. Där stod det vilka dimensioner på stolpar man skulle ha. Det är ju inget mer jobb att få ned en stolpe med diameterna 12 än 8 eftersom de ska ned ca 80-100cm i jorden. Jag grävde för hand med spade. Sen använde jag min ATV och sträckte nätet, och fick sedan 50kr metern av länsstryrelsen i bidrag.
Sen på vissa andra ställen har jag bara smällt upp tornado titan utan vare sig parellellogram eller sträckt nät. Det ser ju inte bra ut men jag orkar inte göra rätt överallt.

När jag gjorde parallellogrammen hade jag alltså 12cm diameter på stolen som stod i hörnet och 10cm på den som stod närmast på varje sida, samt 8cm på resten, förutom där det var en liten böj på nätet där tog jag också 10cm. Egentligen ska man göra parallellogram i varenda småböj också. De där stolparna/överliggarna som ligger vågräta i parallellogrammet var ju svåra att få tag på. Fanns ingen butik i stan som sålde sådana så jag fick åka till fabriken i Fyrås och köpa där direkt. De är ju också 8cm i diameter och stolpen som man ska karva ur för att sätta fast överliggaren på måste ju vara större än överliggarens diameter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 5 användare
xaelanar, ärt, von tratt, Frydreik, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser