Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som lagt sig  (läst 1943 gånger)

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
Tacka som lagt sig
« skrivet: 18 mar-19 kl 09:45 »
Tänkte höra här lite om någon har idéer eller erfarenheter från något liknade som vi råkat ut för där hemma.
I fredags fann jag en dräktig tacka liggandes för sig själv. Hon ville inte resa sig, verkade inte intresserad av mat, tog tempen vilket visade normal temperatur. I övrigt verkade hon hyfsat pigg, jag har inte märkt något konstigt med henne innan. Hon är stor som ett hus (så hon bär runt på många kilo) för tillfället så jag befarar att hon får 3 lamm (eller 4), som bör komma om 2-3 veckor
Hon fick en omgång energibalans och efter en stund såg jag att hon åt ensilage och hon drack en hel del vatten. Fram på kvällen hade hon flyttat sig 1 meter ca.
I går var hon fortsatt liggande, äter en del och dricker, normal temperatur och ganska bra allmäntillstånd. I och med att hon är så rund om magen är det svårt att se säkert men jag tycker inte att hon är mager, utan hon verkar ha fått i sig sin energi.
Veterinären var förbi och gav kalkspruta (samt b-vitamin tror jag det var också). Tackan ogillade skarpt sprutan och i lite spasmer kom hon upp på benen och blev ståendes och åt ca 30 minuter.
I dag ligger hon igen och läget verkar ganska oförändrat. Hon ska få en till kalkspruta i kväll och jag tänkte ge lite mer energibalans.

Har någon varit med om något liknande och vad är era erfarenheter om det? Hur behandlade ni och vad blev utfallet?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tacka som lagt sig
« Svar #1 skrivet: 19 mar-19 kl 09:20 »
Om det var så att hon kom upp på benen när hon fick kalk låter det som kalkbrist. De kan vara i bra hull och få kalkbrist ändå. Beror på hur foderstaten ser ut. Lättaste sättet att känna hullet på en dräktig tacka är att känna över ryggraden. Dåligt hull brukar märkas där även på en dräktig tacka.
Har hon eller har hon haft fri tillgång till mineraler?
Hur gav veterinären kalken? I blodet, under huden eller i munnen? Det brukar variera på hur bråttom det är. Har för mig också att för mycket kalk kan innebära en risk för lammen, minns inte hur mycket dock.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Tacka som lagt sig
« Svar #2 skrivet: 22 mar-19 kl 15:59 »
Jo, tro det eller ej, när jag kom hem på kvällen så var hon liggandes fortfarande men det var en stor blåsa i baken. Dags för lamning redan?!?
Det hände sen inget på hela kvällen, och hon verkade inte direkt krysta med någon reda. Vi fick gå in och känna och hon var öppen. Lamm överallt, kors och tvärs och alla fick efter mycket om men komma ut. Tyvärr klarade bara ett sig. Tackan har hämtat sig ganska bra med en del energibalans och lugn och ro. Jag har avvaktat sista givan kalk till om hon skulle verka gå ner sig igen.

Veterinären gav kalken i spruta under huden. Hon sa till mig att vara försiktig när jag gav sprutan själv för om man av misstag kom i en blodådra så var de jättekänsliga och kunde dö.

 

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tacka som lagt sig
« Svar #3 skrivet: 22 mar-19 kl 16:32 »
Bra att lammen är ute och att i alla fall ett klarade sig. Nu är det lättare för tackan att återhämta sig och bra att hon har ett lamm att ta hand om med tanke på mjölk och annat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Tacka som lagt sig
« Svar #4 skrivet: 26 mar-19 kl 09:03 »
Glömde svara om mineralerna, men det får dem både i balja och löst.

Hon är lite "låg" tackan, håller sig på sin kant, dock äter och dricker hon och tar hand om lammet. Har varit med om det innan när det varit jobbiga förlossningar att de kan vara lite låga i ett par veckor efter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 4 användare
köksträdgård, Be, Hans Hultén, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser