Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kommande placering  (läst 968 gånger)

Chicken Run

  • Inlägg: 6
    • Värmland
Kommande placering
« skrivet: 05 jun-23 kl 09:07 »
Funderar på att skaffa ett par kupor nästa år och har börjat fundera på placering. Har lantbruksfastighet, så plats finns det gott om, men vill samtidigt i ha dom för långt bort från huset. Har kommit fram till några alternativ och tänkte höra vad ni säger?

- Söderläge i skugga under markplacerade solpaneler, fluster mot norr med vägg 2m bort
- Södervägg, fluster mot åker
- Östervägg, fluster mot åker
- Västerläge, fluster mot åker
- Söderläge vid träddunge, fluster mot åker (men knöligare för mig att komma fram)

bjurn

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Kommande placering
« Svar #1 skrivet: 06 jun-23 kl 20:50 »
Jag skaffade bin förra året, så jag hoppas att de råd jag läst in mig på stämmer :)

* Bina vill gärna ha sol på morgon så de blir aktiva. Så gärna flustret mot Sydöst eller Syd.
* Gärna under träd (kanske mest för din egen skull - det blir snabbt varmt i solsken med bidräkt).
* Gärna närhet till vatten där bina kan få i sig vatten.

Tjörnbo

  • Inlägg: 15
    • Bohuslän
SV: Kommande placering
« Svar #2 skrivet: 08 jun-23 kl 09:38 »
Jag brukar tänka mer på vinter och blåst, vart kan bina stå och slippa få på sig värsta blåsten med 25- ute?

har ställt mina bin i små gläntor om ja kunnat eller ställt fluster så dom får en riktning åt det håll som det oftast inte blåser från, i mitt fall så har jag oftast syd till västlig vind så mina fluster får stå mot Öst.

UDS

  • Inlägg: 13
    • Medelpad
SV: Kommande placering
« Svar #3 skrivet: 12 jun-23 kl 22:20 »
Inte för nära vatten då det bidrar till fukt och kyla.
Inte heller i en sänka av samma anledning som ovan.
Massor med tidig morgonsol.
Möjligen skugga under den varmaste tiden på dygnet, men frånvaro av skugga kan i viss mån kompenseras med glipor mellan lådorna,typ tändstickor emellan lådorna alternativt/och toppfluster dom riktigt varma dagarna.
INTE under träd.
Lä är önskvärt.
Lite så för min del iallafall [emoji846]

Chicken Run

  • Inlägg: 6
    • Värmland
SV: Kommande placering
« Svar #4 skrivet: 13 jun-23 kl 08:22 »
Tack för era tips! Tror jag har hittat en ypperlig plats som bockar av många av punkterna ovan :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 5 användare (2 dolda)
peterm, Ewalotta, Hardis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser