Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färggengration nr.2? Färggenetik.  (läst 819 gånger)

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
färggengration nr.2? Färggenetik.
« skrivet: 18 dec-12 kl 23:15 »
Här kommer en smått onödig tråd som ni färggenetikintresserade gärna får lägga en minut på att spekulera i.

Vi har en Stor Sussextupp av färgen Ljus Colombia. Vi har en Svart Kopparmaran-höna.

Hönan är helsvart men bär på något stackars tanigt kopparanlag. Dessa två gav avkommor som ser ut så här:


Alla hönorna blev likadana i teckningen, vissa har lätt gulton i det vita.



Tupparna blev alla ganska lika, dock varierade mängden vitt på bröstet ganska bra mellan olika individer. Några fick kraftig guldbrun ton i det vita medan vissa blev mycket vita & fina, som Oskar på bilden. Hans "svaghet" är ganska stor mängd vitt på bröstet.

Att alla blir lika beror ju helt enkelt på att de har samma föräldrar. Men säg nu att man gärna skulle få den här färgen/teckningen så "fast" som möjligt, det vill säga att djur som ser ut som på bilderna ovan ger avkommor som ser ut som på bilderna, eller iaf. att en viss del av avkommorna gör det. Det är inte så enkelt som det låter anar jag, men är det ens möjligt för genetik-blåbär som oss?

Vad är det som kommer slå igenom i generation 2, kort & gott.  ;) Någonting säger mig att det kommer bli mycket helsvart. Sedan funkade väl kragens/sadelns färg separat, colombia var dominant & vad allt det är.

Skall man bara korsa de på bilderna eller skall man blanda in deras föräldrar någon gång igen under resans gång? Önskar så att det fanns kurser som handlade om enbart genetik på fjäderfä, eller iaf litteratur som börjar begripligt & sedan avancerar snarare än kärnfysiologi från ord nr. 1.

Tackar! & sorry för 23.15-funderingar...
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: färggengration nr.2? Färggenetik.
« Svar #1 skrivet: 06 jan-13 kl 14:36 »
Tuppen som var ljus Columbia (=Columbia med dubbla silveranlag) ger silver till alla sina avkommor vilket förklarar varför alla kycklingar fick mer eller mindre silver i teckningen. Hönor som är svarta med silverhals kallas väl Björkfärgade? Väldigt läckert. Kan det vara så att Björkf. faktiskt är svart/koppar med silvergen? Bara lite tankar från mig. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: färggengration nr.2? Färggenetik.
« Svar #2 skrivet: 06 jan-13 kl 15:02 »
Jag fick sådana "björkfärgade" i korsning mellan ljus columbia sussex och svart australorp.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: färggengration nr.2? Färggenetik.
« Svar #3 skrivet: 06 jan-13 kl 22:11 »
Kan det vara så att Björkf. faktiskt är svart/koppar med silvergen? Bara lite tankar från mig. :)
[/quot

Tror det är så ja!
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 3 användare
Ett svart får, Oskari, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser