Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  (Surt) Regnvatten till dricksvatten?  (läst 4115 gånger)

slupp

  • Gäst
(Surt) Regnvatten till dricksvatten?
« skrivet: 09 mar-08 kl 16:21 »
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av sofistikerad insamling av regnvatten till dricksvatten? Jag vill göra det på Orust. Där har regnvattnet äldigt lågt pH så det  måste göras hårdare. Jag funderar på att använda en cementbehållare, men kan man göra dem vattentäta utan att ytbehandla med nåt syntetiskt? Är det någon som vet nån firma i Sverige som har erfarenhet? De flesta sajter jag har hittat är amerikanska sajter, men när det gäller val och leverans av material etc. vore det skönt om det fanns en svensk firma som redan visste så jag slipper börja från scratch. Det gäller ju allt från takbeläggning, via rör och behållare till ump och filter. Tacksam för svar.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: (Surt) Regnvatten till dricksvatten?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-08 kl 18:59 »
Har tyvärr ingen hänvisning men problematiken är inget ovanligt.
Byn här hemma får sitt vatten från sjön och behandlas på olika sätt (bland annat ett filter med vulkanaska och nån speciell kalk). Sen behandlas det ytterligare för att få bort humuspartiklar och avslutas med ett uv-filter.
Surfa runt på några välsorterade firmor så borde du kunna hitta nått!

ES

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: (Surt) Regnvatten till dricksvatten?
« Svar #2 skrivet: 04 apr-08 kl 07:52 »
Du kan alltid använda en tank som inte rostar och sen använda ett kolfilter och pump tänker jag.
Sen kan du alltid sätta ett jordfilter så att vattnet renas innan det kommer ned i tanken (borde finnas lösningar på nätet om hur man gör detta, sök runt en sväng så hittar du säkert något).

Kolfilter och pump finns att köpa på ÖB billigt, och militärprylar pajjar väl inte i första taget tänker jag.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: (Surt) Regnvatten till dricksvatten?
« Svar #3 skrivet: 09 apr-08 kl 19:23 »
Samlar du regnvatten från tak, berghällar eller annat där fåglar har till(av)-träde, så kan vattnet behöva renas från bakterier.  :P
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: (Surt) Regnvatten till dricksvatten?
« Svar #4 skrivet: 10 apr-08 kl 08:26 »
Samla dricksvatten från regn är i världen inte helt ovanligt. Du behöver inte  överdriva anläggningen. Att regnvatten inte är "hårt" är ingen nackdel.
Beträffande bakteriehalt, och föroreningar, tror jag inte att du löper större risk än de flesta som har egen brunn löper.

Beroende på mängd och behov kan man samla upp i  plastunna, tankar, en damm med en plastbotten, en behållare av cement som primats med vattenglas etc, det finns många sätt.

Den yta som ska samla upp vattnet kan vara ett tak som inte avger gifter, asbets  etc.
En stor plastpressenning är ganska billig att samla vatten mot.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Öskar

  • Inlägg: 1
SV: (Surt) Regnvatten till dricksvatten?
« Svar #5 skrivet: 31 maj-08 kl 23:56 »
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av sofistikerad insamling av regnvatten till dricksvatten? Jag vill göra det på Orust. Där har regnvattnet äldigt lågt pH så det  måste göras hårdare. Jag funderar på att använda en cementbehållare, men kan man göra dem vattentäta utan att ytbehandla med nåt syntetiskt? Är det någon som vet nån firma i Sverige som har erfarenhet? De flesta sajter jag har hittat är amerikanska sajter, men när det gäller val och leverans av material etc. vore det skönt om det fanns en svensk firma som redan visste så jag slipper börja från scratch. Det gäller ju allt från takbeläggning, via rör och behållare till ump och filter. Tacksam för svar.

Tips, åk ut till kärringön, där finns många lösningar. Fanns en hel del när jag var där för 25 år sedan.

Fd/fd


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser