Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsfoder vilket sädeslag,favorit,odla ?  (läst 3134 gånger)

Lucas Axman

  • Inlägg: 5
  • Nynäs, Östra Ryd Östergötland
    • Östergötland
Hönsfoder vilket sädeslag,favorit,odla ?
« skrivet: 09 apr-24 kl 14:30 »
Hej
Vi undrar, om man ska odla mat till sina höns vilket ,vilka sädeslag tycker de bäst om,det vore hur kul som helst att odla sitt eget foder, sedan kan de ju också få lite köpt värpfoder och snäckskal.
Hur mycket kan det gå åt till tio höns inlk, en tupp, ungefär ...

Nu kör vi med kornkross och värppellets från Granngården ....




simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Hönsfoder vilket sädeslag,favorit,odla ?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-24 kl 18:08 »
tycker du ska ta en funderar om du måste ha värpfoder, tror inte jag är ensam om det men känns som det är nått som bara gynnar oss inte hönsen, bara stressar dom och kortar livet på dom .
det behövs absolut inte för att ni skall få gott om ägg

Lucas Axman

  • Inlägg: 5
  • Nynäs, Östra Ryd Östergötland
    • Östergötland
SV: Hönsfoder vilket sädeslag,favorit,odla ?
« Svar #2 skrivet: 09 apr-24 kl 19:05 »
Ok, men vilket sädeslag tycker du jag ska satsa på då ?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Hönsfoder vilket sädeslag,favorit,odla ?
« Svar #3 skrivet: 09 apr-24 kl 20:38 »
Ok, men vilket sädeslag tycker du jag ska satsa på då ?

har varit lite blandat , korn,havre,vete och höns bas som komplement.
Sen får dom alla grönsaker m.m det som är för fint för att gå till kompost men som vi inte vill äta


Kolla in tråden här på forumet, finns en del tips och tankar där .
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=114715.0

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hönsfoder vilket sädeslag,favorit,odla ?
« Svar #4 skrivet: 10 apr-24 kl 09:33 »
Höns äter det mesta, så det är mera fråga om vad du kan och vill odla. I Östergötland borde både havre, vete, råg och korn fungera. Höns äter dessutom gärna majs, ärtor och rotfrukter. Det är egentligen bara lök de inte äter, av den mänskliga maten.

Har du möjlighet att hantera, torka och förvara egenodlad spannmål? Tröska med slaga? Hacka halmen till strö med en gammaldags halmhack? Hönsen älskar hackad halm som strö!

Det finns två sorters färdigfoder; koncentrat som blandas med spannmål, och allfoder som är gjort för att ges som enda foder (ev med tillskott av snäckskal). Åtminstone under vintern, när hönsen inte kan äta färskt grönt och småkryp, är det en bra idé att ge lite köpefoder, så hönsen inte får näringsbrister. Det är inget att skämmas för!

Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Hönsfoder vilket sädeslag,favorit,odla ?
« Svar #5 skrivet: 10 apr-24 kl 11:05 »
Våra har aldrig varit förtjusta i havre, så det skulle inte jag välja även om det är trevligt att slå med lie och ta kärvar. Vete är gott och inte så besvärligt att hantera.

Gammaldags sorter kan vara kul att välja när man bara skall ha en liten plätt.

karsan

  • Inlägg: 1902
    • Södermanland
SV: Hönsfoder vilket sädeslag,favorit,odla ?
« Svar #6 skrivet: 11 apr-24 kl 12:33 »
Ekonomiskt är det alltid bättre att odla mat till folk än till höns. Räkna vad kalorierna kostar får du se. Blir ändå alltid en del till hönsen, typ morotsblast och larvätna potäter.
Ändå brukar jag alltid odla lite till hönsen,  fast jag har bara en villatomt så det blir i miniformat. En kruka med korn t.ex. Och solrosor, som jag odlar längs staketet mot gatan.  Förbipasserare brukar uppskatta det. Sen sparar jag till vintern så hönsen får lite omväxling i köpekosten då.  Hela kornax och solroshuvuden (dessa måste torkas).

Förstås om man redan är helt självförsörjande  med folkkost kan det vara ekonomiskt  att odla till hönsen.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Hönsfoder vilket sädeslag,favorit,odla ?
« Svar #7 skrivet: 11 apr-24 kl 13:46 »
Ja, det året vi fick en skörd med potatis där 90% var fulla med larver blev hönsen glada. Då känns det inte lika tråkigt med en förstörd skörd. Hönsen är riktigt bra att ha ibland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser