Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Norrahammar 314 Kökspanna  (läst 1107 gånger)

Jens Zettsjö

  • Inlägg: 2
Norrahammar 314 Kökspanna
« skrivet: 06 feb-23 kl 21:48 »
Jag blir snart knäpp på dessa knackningar från vår norah kökspanna. Norrahammar 314. Den knackar/bonkar eller vad vi nu ska kalla det, var och varannan eldning. Fyller på och luftar varje dag, ibland kan det bli tyst i 2 dgr men sen börjar det om. Det uppstår när termometern på röret visar allt mellan 31-37 grader. Det är olika varje gång. Men jag blir snart galen av att gå runt och lyssna på detta 3-4 gånger om dagen.

- Hade misstankar om kokning men det tror jag inte längre när vattnet inte blir särskilt varmt.
- Har också trott att det är luft i systemet men det slutar ju aldrig låta, ska det bero på luft har vi ju läckage nånstans… 😰

Snälla säg att nån annan också hört sådana här ljud i sin norah?🙏🏼 Har sökt hjälp hos diverse rörmockare men ingen vet. Vi har cirkulationspump, den går på högsta effekt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Norrahammar 314 Kökspanna
« Svar #1 skrivet: 06 feb-23 kl 21:56 »
Det är nog något som sitter i spänn. Bänd och bryt lite här och där när den börjar.

Om man t ex har en lång raksträcka på ett rör som blir varmt, så gör värmeutvidgningen att det blir så mycket längre att det kan knuffa på något.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Norrahammar 314 Kökspanna
« Svar #2 skrivet: 06 feb-23 kl 22:00 »
Försvinner alltså vatten så du måste fylla dagligen? Har du öppet eller slutet expansionskärl?
Om det finns mycket lösta gaser i vattnet du fyller på med, så är det inte konstigt om det smäller och låter när gaserna ska avgå när vattnet börjar värmas upp. Och i så fall bör du nog åtgärda läckan/vattenförlusten så du slipper fylla regelbundet.

Tecken på mycket lösta gaser i vattnet är t ex om det sjuder kraftigt när man kokar upp det i en kastrull eller om det blir en kraftig "efterbubbling" när man släpper trycket efter att ha kolsyrat det i en sodastream eller motsvarande.

En annan möjlighet är om det är stora mängder pannsten i pannans vattenmantel, så det blir dålig cirkulation i vissa delar av pannan trots att cirkulationspumpen går för fullt. Eller om det finns en strypning någon annanstans i systemet så det inte blir någon fart på vattenflödet trots att pumpen går.

Jag tror inte smällarna är speciella för att det är en kökspanna eller för att den är av just ett specifikt märke och modell.

Jens Zettsjö

  • Inlägg: 2
SV: Norrahammar 314 Kökspanna
« Svar #3 skrivet: 06 feb-23 kl 22:20 »
Hejsan, det är ett öppet system som även klarar självcirkulation.
Det konstiga är att det inte går koppla till något mönster, det är inte alltid det klonkar. Den kan omöjligt koka då röret inte blir varmare än 30-40, har nätat med ir och som varmast har röret varit Max 50 grader.

Så kan tro att det bildas luftficka som gör att det klonkar så i pannan. Ska se om jsg kan gå en video så ni kan höra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser