Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkavhärdare vad tänka på?  (läst 7841 gånger)

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
kalkavhärdare vad tänka på?
« skrivet: 02 nov-18 kl 14:11 »
Skulle vilja ha tips på kalkavhärdare? Vilka är bra på marknaden och hur fungerar de? Måste man byta filer ofta- eller fylla på salt eller hur fungerar de? Och ställer man in hårdhetsgrad på avhärdaren? Tar kalkavhärdaren bara bort kalk eller andra mineraler? Måste jag ta ett vattenprov först eller räcker det att jag vet att jag har mycket kalk i vattnet?

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #1 skrivet: 02 nov-18 kl 17:32 »
Avhärdaren tar också bort magnesium, och små mängder av upplöst (osynligt) järn och upplöst mangan.
Utfällt järn (rost) och utfällt mangan (brungrå smörja) klarar den inte.
Om vattnet är mycket hårt, går det åt mycket salt. Du behöver veta hårdheten mätt i tyska hårdhetsgrader för att kunna räkna ut kapaciteten på avhärdaren.

Tag vattenprov först - gå vidare sedan.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #2 skrivet: 03 nov-18 kl 08:59 »
Det finns en elekromagnet som man kan köpa i affären. En låda med en tråd i var ende som man  snurrar runt vattenledningen. Lådan sättes fast med buntband mitt på röret och trådarna snurras ut från lådan åt båda håll. Magnetismen som bildas när du sätter i kontakten binder kalken så det inte fastnar i rören utan följer med vattnet. Vattnet blir mjukare, för kalken är bundet.
Kalken fastnar inte i kastruller etc.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #3 skrivet: 03 nov-18 kl 09:22 »
De här elektriska avhärdarna som fästs utanpå rören är bara humbug.

I övrigt instämmer jag med tidigare talare i tråden att man bör ta ett vattenprov och få det analyserat, innan man går vidare och bestämmer vad man ska göra för att förbättra vattnets kvalitet. Hårdhet kan ju bero på även andra mineral än kalk i vattnet, och hur man ska bli av med den beror också på andra faktorer i vattenkemin (t ex pH-värde, ev salt (klorid) -halt mm). Ta också en funderare på vilka av de problem som det hårda vattnet ställer till med för dig, som är mest allvarliga och bör åtgärdas i första hand.

Var MYCKET försiktig med att välja leverantör av avhärdare och annan vattenreningsutrustning, det finns alldeles för många skojare i den branschen. Ett tips är att bara köpa av firmor som bevisligen får sälja till t ex kommunala vattenverk, försvarsmakten, SIDA och andra organisationer som rimligtvis har kompetenta inköpare och vet vad de vill ha.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #4 skrivet: 03 nov-18 kl 11:35 »
Har du bevis för att de elektriska avhärdarna är humbug, torbjörn? Jag har lite svårt att tro på att de skulle fungera, men har stött på industrimonterade där de hävdar att de fungerar. Har ännu inte hittat bevis för varken eller.


Det finns avhärdare som fungerar utan salt, genom att lufta vattnet och därigenom syresätta det och få en utfällning av kalk och andra föroreningar. De apparaterna sänker inte kalkhalten till noll, men tillsätter inte heller något salt som kan ge smak. Fördel också att de luftar bort radon och svavelväte/-dioxid. Det finns en snikvariant där man utnyttjar sin egen hydrofor och bara köper själva luftinblandaren och kanske något mer. Tittade på sådana för något år sedan och då kostade de ca 6 000. Färdig avluftare har jag för mig låg kring 30 000.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #5 skrivet: 03 nov-18 kl 14:53 »
Jag har haft tillfälle att titta närmare på en elektrisk avhärdare. Det var en hopgjuten elektronikenhet som inte gick att plocka isär, nätkabel med stickpropp i ena änden och i andra änden två enledarkablar som enligt bruksanvisningen skulle anslutas till medföljande slangklämmor som skulle placeras ca 20 cm från varandra på vattenledningen. Materialet i ledningen skulle inte spela någon roll - enligt anvisningen gick det lika bra vare sig det var plast, järn eller koppar.

Vid mätning på vad den där apparaten gav ifrån sig för spänning, så visade det sig vara en fyrkantvåg med frekvens omkring 5 kHz, spänningen i obelastat tillstånd kan ha rört sig omkring 100 V t-t, men i och med mycket hög inre resistans (troligen en liten kondensator i serie med utgången), så kunde utspänningen anses ofarlig och prylen var faktiskt S-märkt (det här var på 90-talet, i övergångstiden mellan S-märkning och CE-märkning).

Om det hade varit möjligt att medelst elektriska eller magnetiska fält omsätta kalken i vattnet till en form som inte ger utslag i en hårdhetsmätning, så tycker jag att det rimligtvis borde ha varit omnämnt i kemiläroböcker på gymnasienivå, eller i välkända facktidskrifter. Men så är inte fallet. Jag har inte lyckats hitta någon ingenjörsmässigt acceptabel förklaring till hur en sådan avhärdning skulle kunna fungera.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #6 skrivet: 03 nov-18 kl 15:50 »
Tror de menar att det blir mikroutfällningar som på så sätt svävar fritt och inte ger påväxt på känsliga ställen. Men jag har som du inte kunnat hitta förklaring eller tester.

Får se om vi får en förklaring någon gång, jag är nyfiken men har inte riktigt tid att göra försök själv.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #7 skrivet: 03 nov-18 kl 18:08 »
En elektrisk/magnetisk avhärdare skulle jag aldrig satsa pengar på. Magneter drar inte heller till sig kalk, som är helt neutralt. (Magneter drar inte till sig annat än järn, nickel och cobolt.)
Det är tydligen en rätt osäker metod, som knappast testats vetenskapligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_water_treatment



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #8 skrivet: 04 nov-18 kl 10:29 »
Ja, inte skulle jag satsa mycket pengar eller lägga min tillit till ett sådant system som man konsekvent lindar in i förklaringar som utger sig för att vara vetenskapliga utan att vara det. Men det verkar finnas något som faktiskt påverkar det vatten som passerar trots allt. Jag har uppmätt konstiga fenomen bara genom att pumpa vatten från en tank till en annan när det gäller redoxpotentialen som jag heller inte funnit något bra svar på.

Men skall man ha en bra avhärdare så är det bäst att hålla sig till jonbytare eller luftning, och låta universiteten leka med den där tvivelaktiga apparaten som säljs med sådana självsäkra överord.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #9 skrivet: 04 nov-18 kl 16:13 »
på våra mindre vatten verk kör vi med jonbytar filter lite meck men fungerar utmärkt om en sköt omde.

mvh Thomas

lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #10 skrivet: 04 nov-18 kl 19:18 »
Har ni tips på några bra märken/företag som säljer avhärdade? Finns det teststickor att köpa för att kolla hårdheten på vattnet? Det finns ju tex teststickor för pH.
Kastruller blir vita efter att man tömt ut det heta tevattnet även duschväggar blir vita. Och vattenkokare å värmepanna blir fyllda med stora flagnor av kalk- så känner att jag skulle behöva en avhärdade. Hjälper de? Och hur fort efter installation märker jag resultat?

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #11 skrivet: 04 nov-18 kl 19:53 »
Har ni tips på några bra märken/företag som säljer avhärdade? Finns det teststickor att köpa för att kolla hårdheten på vattnet? Det finns ju tex teststickor för pH.
Kastruller blir vita efter att man tömt ut det heta tevattnet även duschväggar blir vita. Och vattenkokare å värmepanna blir fyllda med stora flagnor av kalk- så känner att jag skulle behöva en avhärdade. Hjälper de? Och hur fort efter installation märker jag resultat?
Se min tidigare post:
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=189842.msg1775271#msg1775271

Teststickor finns men är ganska grova i noggrannhet. Bättre med droppar, men de är svåra att få tag på. Skall vara för vattenhårdhet och inte för kalkinnehåll (GH). GH-test är ganska vanligt när man har akvarium och kallas totalhårdhet.

 

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #12 skrivet: 04 nov-18 kl 23:18 »
Var hittar jag teststickor i vilken butik?

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #13 skrivet: 05 nov-18 kl 06:38 »
Var hittar jag teststickor i vilken butik?
Exv här: https://www.conrad.se/p/stelzner-wasserhaerte-teststaebchen-testremsor-vatten-107247
Dock är dessa som sagt grova i sitt mätområde med stora steg.

Kalle Turesson

  • Inlägg: 13
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #14 skrivet: 05 nov-18 kl 10:24 »
Någon som har erfarenhet av bwt vattentekniks grejer? bwtwater.se

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #15 skrivet: 05 nov-18 kl 10:33 »
Någon som har erfarenhet av bwt vattentekniks grejer? bwtwater.se
Utan vara expert så tycker jag att deras BWT Princess avhärdare ser identisk ut med en Callidus NT-13 (som jag själv har)

https://www.bwtwater.se/sv/produkter/Sidor/product.aspx?pid=564121849(BWTGROUP)
https://callidus.se/produkter/nf-vattenfilter-mot-kalk/

Till och med display och knappsatsen är likadana.
Under kåpan på Callidus:en sitter ett ventilblock och filtertank från Pentair i Italien.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #16 skrivet: 05 nov-18 kl 12:33 »
Hur trovärdiga är de här gratis vattenanalysföretagen som brukar ha reklam i tex vivilla tidningen?
Och ser att flera kalkavhärdare har backspolning- vad innebär det? Måste den vara kopplad till någon golvbrunn eller avlopp?
Hur ofta brukar man behöva fylla på med salt?
Hur fort märker man skillnaden- direkt eller tar det ett par dagar innan kalket försvinner i tex ledningar mm?

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #17 skrivet: 05 nov-18 kl 12:42 »
Hur trovärdiga är de här gratis vattenanalysföretagen som brukar ha reklam i tex vivilla tidningen?
Och ser att flera kalkavhärdare har backspolning- vad innebär det? Måste den vara kopplad till någon golvbrunn eller avlopp?
Hur ofta brukar man behöva fylla på med salt?
Hur fort märker man skillnaden- direkt eller tar det ett par dagar innan kalket försvinner i tex ledningar mm?
Våra egna erfarenheter med två personer i hushållet nedan
Och ser att flera kalkavhärdare har backspolning- vad innebär det? Måste den vara kopplad till någon golvbrunn eller avlopp?
Backspolning är när filtret (små kulor som tar upp kalket) tvättas rent. Går 200-250 liter vatten i en backspolning. Avlopp måste finnas vid filtret som kan svälja vattnet utan att svämma över. Backspolning kan ske på klocka (typ varje söndag 21:00) alternativt efter viss volym. Vår avhärdare är volymstyrd och det sker en backspolning efter 1,6 m3 förbrukning. Detta ställs in av installatören utifrån ett vattenprov. Backspolning sker normalt var 8-10:e dag när vi använder vatten normalt, men det är volymstyrt som sagt.
Hur ofta brukar man behöva fylla på med salt?
Vi fyller på med en 10L hink (ca 7 kg salt) var tredje eller fjärde vecka.
Hur fort märker man skillnaden- direkt eller tar det ett par dagar innan kalket försvinner i tex ledningar mm?
På kallvatten i princip omedelbart (beroende på ditt vattensystem - hydropress eller liknande kan ju innehålla en del vatten). På varmvattnet tar det en stund eftersom det är en massa vatten i tanken som måste bytas. Skulle säga inom en vecka.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #18 skrivet: 05 nov-18 kl 13:11 »
oki, men om jag tömmer varmvattentanken så blir det ju rent kallt vatten som fylls på direkt?
Är det backspolning på alla kalkavhärdare... har ingen bra avlopp att hälla ut vattnet i.... en gammal stenkista, men den kan lätt svämma över, och frysa på vintern.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare vad tänka på?
« Svar #19 skrivet: 05 nov-18 kl 13:19 »
oki, men om jag tömmer varmvattentanken så blir det ju rent kallt vatten som fylls på direkt?
Låter rimligt men kan väl sitta kvar i tanken också. Har sett tvättmaskiner från Gävle-trakten där det är galet hårt vatten...

Är det backspolning på alla kalkavhärdare... har ingen bra avlopp att hälla ut vattnet i.... en gammal stenkista, men den kan lätt svämma över, och frysa på vintern.
Ingen expert på detta. Skulle kolla med en installatör.

Summering:
Jag tycker att du börjar med att ta kontakt med en installatör för mer specifik hjälp. Se till att ett riktigt vattenprov blir gjort (och att installatören bjuder på det vid beställning ;-) ) . Med ett vattenprov så borde det inte bli några överraskningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 8 användare (2 dolda)
Oskari, xaelanar, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser