Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  42,8% verkningsgrad  (läst 2636 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
42,8% verkningsgrad
« skrivet: 04 aug-07 kl 17:03 »
Bättre solceller på väg: http://www.nyteknik.se/art/51632


Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:42,8% verkningsgrad
« Svar #1 skrivet: 04 aug-07 kl 17:23 »
Likväl som jag avskyr dig i dina utläggningar på en svenska som jag trodde gått igraven för länge sedan, beundrar jag dig till att fatta "pennan" och ge tips på intressanta, och givande tips om vetenskapliga djupdykningar som detta.

MVH Leif

Bo

  • Inlägg: 4238
Jag är ordkramare
« Svar #2 skrivet: 04 aug-07 kl 18:49 »
med ett rikt ordförråd kan man uttrycka mera nyanserade tankar än med ett fattigt.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Jag är ordkramare
« Svar #3 skrivet: 04 aug-07 kl 19:08 »
med ett rikt ordförråd kan man uttrycka mera nyanserade tankar än med ett fattigt.

Ja, det kan jag tänka mig att Du är, men varför inte "sänka" sig lite grand, när det gäller språket.

Jag tror Du har mycket att vinna på det.

Du vet mycket har hänt i skolan sen Du och jag gått ur den, det kan vi inte rå på, så jag tror att Du har mycket att vinna, ingenting att förlora, på min "språklära".

Hälsn Lei  ;)

Don Purush

  • Inlägg: 5539
  • Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
Re:42,8% verkningsgrad
« Svar #4 skrivet: 08 aug-07 kl 20:53 »
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:42,8% verkningsgrad
« Svar #5 skrivet: 08 aug-07 kl 22:44 »
Likväl som jag avskyr dig i dina utläggningar på en svenska som jag trodde gått igraven för länge sedan, beundrar jag dig till att fatta "pennan" och ge tips på intressanta, och givande tips om vetenskapliga djupdykningar som detta.

MVH Leif
Ok, om Du nu verkar att fortfarande tillhör eliten, åtmindstående språkmäsigt, så förstår jag inte, varför du inte lyssnar, på då många, om man nu kan se detta forum: Ditt budskap är inte, oöverksänktligt, bara obegripbart, för de flesta här.

Jag tillhör den den utomstående skaran som fortfarande, förstår kanslisvenkan.
Med det, menar jag inte att du skulle förstå bättre, tvärtom, om du gav dig tid, att ge den något mindre begåvade människor ett svar, så skulle Du själv ha ett större utbyte av det.

Det är min egen förstållse, och krav

karolinali

  • Inlägg: 24
Re:42,8% verkningsgrad
« Svar #6 skrivet: 11 aug-07 kl 21:36 »
Sådana där celler finns tydligen i tillverkning redan. Firman emcore tillverkar en cell som är 1x1cm, med en verkningsgrad på upp till 37%. Man sätter en fresnellins framför för att koncentrera solljuset på den. Då kan en sådan liten cell ge 34W med 33% verkningsgrad. Prix $20 i tusental, $10 om du köper 10000.

Det skulle vara en kul grej att experimentera med om det bara fanns någon distributör i Sverige där man kunde köpa dem i stycketal.

En firma i Australien lär ha börjat tillverka solfångare användande sådana solceller. De gör en kub som har 9 fresnel-linser med ett totalt mått på 1x1 m och en effekt på 300W. Det finns inbyggd automatik för följning av solen. Priset, säger de, ska bli lägre än för motsvarande budgetsolpaneler. Fast det verkar som om de inte riktigt är ur garagestadiet ännu.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:42,8% verkningsgrad
« Svar #7 skrivet: 12 aug-07 kl 12:43 »
För att inte skapa begrepsförvirring rekomemderar jag att konskvent skilja på solfångare och solceller! Solfångare = värmeabsorberande system, oftast vätskeöverföring till lagringstank (ackumulatortank). Vätskan i systemet är en glykolblandning för att hindra frysning på vintern. - Luftburen värmeöverföring. Överföring av värmen sker med ett fläktsystem eller självcirkulation.

Solceller = celler som omvandlar solenergin till elektricitet som lagras i batterier.

Lite petigt kanske, men jag har märkt att många har svårt för att skilja på de olika typerna!

Mvh K.A.J
« Senast ändrad: 12 aug-07 kl 12:46 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

karolinali

  • Inlägg: 24
Re:42,8% verkningsgrad
« Svar #8 skrivet: 12 aug-07 kl 16:18 »
Enligt TNC81:s energiordlista har du helt rätt. Men där finns säkert ordet flexskiva också, ett ord som idag tackochlov är så gott som bortglömt (hoppas jag), så allt som står där är inte det slutgiltliga i svenskan.

Tittar man på wikipedia för "solar collector" så finner man "A solar collector is a device for extracting the energy of the sun directly into a more usable or storable form." och eftersom solfångare är en direktöversättning av solar collector, tycker jag nog det kan vara vägledande.

Men för all del, har du ett bättre ord för en mackapär som koncentrerar solens strålar genom ett linssystem mot en solcell?

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:42,8% verkningsgrad
« Svar #9 skrivet: 12 aug-07 kl 22:08 »
Ja nu är jag inte någon ordkramare, utan vill bara undvika missförstånd bland folk i gemen. Det enklaste är väl att kalla det som samlar in solvärme för solfångare och det som genererar elström för solceller. Om man har en lins framför eller ej ändrar väl inte på grundfunktionen? Det går ju att sätta linser eller speglar på solfångare också! Vad skall det då heta?

I sammanhanget kan man ju fundera på vad solparaboler med stirlingmotor som driver en generator som alstrar elektricitet skall heta?

Det är bäst om man kan komma överens om klara och väl definierade, "solklara" :) begrepp. Men är kanske inte det lättaste alltid.

Mvh K.A.J



Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:42,8% verkningsgrad
« Svar #10 skrivet: 12 aug-07 kl 22:52 »
42,8 %

Vilken verkningsgrad har en modern solfångare om värmer vatten?

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:42,8% verkningsgrad
« Svar #11 skrivet: 12 aug-07 kl 23:32 »
Moderna solfångare har en verkningsgrad på upp till 50 %.
Det beror på hur låg temperatur man kan hålla dem på.
Säkerhetssystemet bygger på att systemet är trycksatt så att det klarar upp till 180 grader utan att koka. Vid den temperaturen strålar de ut lika mycket energi som strålar in och då är det balans i systemet. Ju lägre temp man håller desto  mindre strålar ut igen, därför kan man få ännu högre verkningsgrad om man kör den mot en värmepump. Men då är ju frågan om vilket som är mest ekonomiskt att sätta en större solfångare eller kombinera med värmepump.

Mvh K.A.J
« Senast ändrad: 09 dec-07 kl 20:22 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser