Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga växthus  (läst 8941 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Bygga växthus
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:02 »
Camilla S. (Camilla)
 Ti 9 Jan, 2001 - 14:53
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,

Funderar på att bygga ett litet växthus, och vill ha lite tips. Vi tänkte bygga växthuset av gamla fönster, och placera det mot en vägg; antingen vedbodväggen (trä) eller uthusväggen (tegel/puts). Det ska inte vara ett jätteväxthus, bara så det räcker att odla lite tomater, paprika och kanske kunna förodla lite grönsaker för utplantering.

Vi bor i Skåne, och tomten är ganska skyddad, med skog runt om.

Något särskilt man ska tänka på?
Behöver man ha någon grund?
Bra väderstreck?
Ventilation?
Bevattning?
Storlek/höjd?

Tacksam för alla tips - även om böcker eller webbsidor om ämnet!

/Camilla
 
Sven Bergersjö
 On 10 Jan, 2001 - 08:12
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Camilla!
Det finns jättebra beskrivningar på hur du bygger bra växthus i John Seymours bok Självhushåll- en handbok en idébok, som brukar gå att köpa billigt på antikvariat. Den finns även på tidningen Åters bokklubb (här på webplatsen) och den är superbra.
Bra vädersträck är väl sydläge, väst, sydväst... mot solen helt enkelt.
Ventilation- tja, hemma har vi nån sorts grej som öppnar ett fönster om det blir för varmt. Vet inte vad det är, men kontaktar du växthusförsäljare så borde de veta.
Målar du väggen bakom (om växthuset står mot huset) svart, eller spikar upp tjärpapp på väggen, blir det varmare.
Bevattning- John Seymour har en bra idé i sin bok om hur man kan leda regnvatten från husets stuprör in i växthuset där en tunna står. Det är ju inte alltid det regnar men det är ju ett bra komplement...
Storlek och höjd har ju helt att göra med hur mycket du vill odla. Tomatplantor brukar kunna ta rätt mycket plats...
Lycka till hälsningar Sven
 
Carina
 Fre 12 Jan, 2001 - 08:45
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Tänk på att det är hög luftfuktighet i ett växthus och om ni bygger det mot en husfasad av trä så murknar nog brädorna fortare, men det har ni säkert redan tänkt på.
 
Camilla S. (Camilla)
 On 17 Jan, 2001 - 05:50
--------------------------------------------------------------------------------
Tack för tipsen!
Att ha en svart bakvägg låter jättebra! Det ska jag göra (eller kanske sätta upp svart papp eller något liknande, som är lättare att ta bort om man skulle vilja bygga om växthuset senare...)

Det där med luftfuktigheten har du ju rätt i, Carina. Det avgör saken; växthuset hamnar bredvid den blivande hönsgården, alltså mot tegelväggen.

Är det någon mer som har bra, praktiska tips om vad man ska tänka på när man ska bygga växthus, så bara skriv! Jag vill veta _allt_!  

/Camilla - växthusnovis...
 
Sven Bergersjö
 On 17 Jan, 2001 - 09:49
--------------------------------------------------------------------------------
Hej igen.
Att sätta upp tjärpapp på väggen bakom kanske också kan vara ett skydd mot luftfuktighet?
Hälsningar Sven
 
K.A.J.
 To 11 Okt, 2001 - 20:11
--------------------------------------------------------------------------------
Hej! Har också tänkt bygga drivhus. Har ett antal fönster som har stått och väntat länge! Har också samlat på mej en massa speglar från ett tidigare jobb, har funderingar på att använda dem som "solförstärkare" vår och höst för att förlänga säsongen! Någon som gjort något liknande experiment? Kanske jag inte behöver "uppfinna hjulet på nytt"!
Hälsningar Kurth
E-post: K.A.J@privat.utfors.se
 
Ylva
 Fre 2 Nov, 2001 - 18:49
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Camilla.
Jag har samma planer som du och jag har fått ett tips. Måla tegelväggen med "vattenglas". Det skyddar mot fukt. Lycka till.
 
Carina
 Ti 6 Nov, 2001 - 13:11
--------------------------------------------------------------------------------
Vad är egentligen "vattenglas"?
Vet att muraren som hjälpte mig renovera murstocken använde det, och att det är en klar flytande vätska som ser ut som vatten fast är något lite annorlunda i konsistensen.

Vad består det av?
Vad har det för funktion?
Är det skadligt för miljön?
 
Camilla
 To 15 Nov, 2001 - 15:53
--------------------------------------------------------------------------------
Citat från NE:
"Vattenglas, silikater av natrium eller i mindre utsträckning kalium som under högt tryck och temperatur lösts i vatten. Sammansättningen kan variera; förhålandet mellan SiO2 och M2O (där M är Na eller K) ligger normalt mellan 3,2 och 3,5. Vattengas har sirapskonsistens. För framställning och användning se Natriumföreningar."

Hoppas du blev klokare av det - ärligt talat säjer det inte mig så mycket!  
 
Carina
 Fre 16 Nov, 2001 - 08:57
--------------------------------------------------------------------------------
Hm....
Jag är ju ingen expert på kemi, och förstår egentligen inte vad det är fortfarande, men lite klokare blev jag i alla fall  
Tack Camilla!  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 2 användare
Sundance, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser