Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  var köper ni erat hönsfoder?  (läst 19575 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: var köper ni erat hönsfoder?
« Svar #20 skrivet: 21 nov-10 kl 18:45 »
Eftersom vi inte har bil tar vi lokaltåg och buss till Granngården på Värmdö, c:a 1 tim restid, och lastar 25 kg allfoder och 25 kg havre på shoppingvagnar (typ dra-maten alltså).  Med SL-kort blir transportkostnaden 0 kr.  Med  bara två hönor räckte första omgången ett år, men nu har vi fyra hönor så det blir nog två ggr om året i framtiden.   'Vi' är en snäll och stark make som klarar lyftet upp i bussen plus svaga mig som klarar att dra 25kg  på platt mark. 

Har tyvärr ingen spannmålsbonde inom cykelavstånd.


Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: var köper ni erat hönsfoder?
« Svar #21 skrivet: 21 nov-10 kl 19:47 »
Lilyrose: Tips på inköpsställen på fodercentralens värpfoder EDEL VÄRP MAX
http://www.fodercentralen.se/index.asp?page=10

Börje
En har det som en förtjänar!

PetraL

  • Inlägg: 228
    • Västergötland
SV: var köper ni erat hönsfoder?
« Svar #22 skrivet: 22 nov-10 kl 05:22 »
Petra....Japp det stämmer. 

De har en hel del i magasinet, + att de tar hem om man ber dem.

Letar dock efter en bonde som säljer vete....känner du nån??

Är du på FB???

å fasen! Nä känner ingen bonde, men ska höra mig för nu när mina höns blivit verklighet!! Jag heter Petra Lövberg så det är bara att söka upp migg på fb=)

Turnit

  • Inlägg: 290
    • Västergötland
SV: var köper ni erat hönsfoder?
« Svar #23 skrivet: 22 nov-10 kl 05:27 »
å fasen! Nä känner ingen bonde, men ska höra mig för nu när mina höns blivit verklighet!! Jag heter Petra Lövberg så det är bara att söka upp migg på fb=)

Hittade dig där!
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: var köper ni erat hönsfoder?
« Svar #24 skrivet: 21 dec-10 kl 00:25 »
Vi brukar handla foder o diverse hos Vallberga Lantmän i syd Halland.

Men vi kom för bi http://www.brlantz.se/ när vi hade besiktigat släpet i Hässleholm Skåne. Det var en billig o bra firma. Köpte fina fodertunnor där.  :)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: var köper ni erat hönsfoder?
« Svar #25 skrivet: 05 jan-11 kl 11:35 »
Men vi kom för bi http://www.brlantz.se/ när vi hade besiktigat släpet i Hässleholm Skåne. Det var en billig o bra firma. Köpte fina fodertunnor där.  :)

Har också goda erfarenheter av dem, om man köper mycket foder får man bra pris, och eftersom de inte ingår i en kedja kan man förhandla med dem om priset. Bra service har de också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Löparnäs

  • Inlägg: 310
    • Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: var köper ni erat hönsfoder?
« Svar #26 skrivet: 10 jan-11 kl 13:45 »
Hmm..

Funderade lite.. skulle det inte gå att sambeställa om man är några stycken..
borde bli billigare..

Skulle det vara en idé..
Kan gärna vara med.. om det är några i Skellefteåtrakten som är intresserade?
/susanna
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

 

Sophie Eklund

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: var köper ni erat hönsfoder?
« Svar #27 skrivet: 25 feb-11 kl 16:26 »
jag bor i norrbotten och här finns bara granngården. Men jag tycker dom har blivit dyrare nu och skulle vilja se mig om , om det finns något annat alternativ.

Här i Sollefteå har vi också bara Granngården, för en månad sedan köpte jag foder där för 179kr/säck, idag när jag var dit kostade "samma" säck 219kr!! Det är en ökning av priset med ca 22% på en månad! Så även jag klänner nu att jag måste se mig om efter ett annat alternativ! Kanske ska se över möjligheterna att bygga något för att sedan handla av bulkbil...

En fundering... jag har fri tillgång på hur mycket bröd jag vill (då min sambo är den som kör bort osålt bröd från butikerna får jag hem hur mycket jag vill med en eller två dagar kvar på bästföre datumet), kan man fodra med enbart, eller större delen bröd? Idag får hönsen fri tillgång på allfoder och sedan en hink med bröd om dagen... Vad tror ni om att öka brödet och minska foder? Kan man ge bröd + något annat och på så viss slippa allfodret?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser