Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Statistik lyckade parningsflygningar?  (läst 1630 gånger)

Abigail

  • Inlägg: 655
Statistik lyckade parningsflygningar?
« skrivet: 15 apr-10 kl 11:20 »
När ni gör avläggare där bina får dra upp drottningen själv från nylagt yngel och låter henne fripara sig, hur ofta lyckas/misslyckas ni då?

Hur vanligt är det att drottningen omkommer när hon är ute och parningsflyger?

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Statistik lyckade parningsflygningar?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-10 kl 12:41 »
Har lite erfarenhet av detta men om man delar på ett samhälle och låter bierna dra upp egna drottnings celler gör de flera .

Den första som lyckas para sig och komma tillbaka till kupan börjar genast att riva / ha ihjäl de andra celler.

Om två lyckas para sig och kommer tillbacka slås de tills en är kvar = nya drottning        mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Statistik lyckade parningsflygningar?
« Svar #2 skrivet: 15 apr-10 kl 13:24 »
Bravo! Då innebär det att alla avläggare lyckas då!

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Statistik lyckade parningsflygningar?
« Svar #3 skrivet: 15 apr-10 kl 13:39 »
När ni gör avläggare där bina får dra upp drottningen själv från nylagt yngel och låter henne fripara sig, hur ofta lyckas/misslyckas ni då?

Hur vanligt är det att drottningen omkommer när hon är ute och parningsflyger?
Jag har inga exakta siffror på antalet avläggare jag gjort genom åren, men uppskattar lite från minnet.

Gissningsvis 25%-30% har hos mig misslyckas dra upp en drottning som blir parad och äggläggande från egenbyggda nödceller. Uppskattar att jag gjort 20-30 st sådana avläggare/samhällen efter visefall.

Gamla samhället som står kvar efter svärmning har misslyckats med drottningen 1 gång av de svärmningar jag haft. Samhället var viselöst så jag gissar att drottningen omkommit under parningsflygning.

Avläggare gjorda med hemodlad kläckfärdig drottningcell: En som inte kläckts, en som inte var fullgod, men 100% lyckade parningar på övriga, så 2 misslyckade av ca 20-30 st.

Detta har varit i skogs- och blandbygd, inte på slätten och inte på en liten ö, där lär resultatet bli sämre.

Jag tycker att den andelen som misslyckas tar väldigt mycket tid och väldigt många besök för att försöka reda ut om det misslyckats eller inte och sedan att göra något åt det så numera gör jag så att om jag inte lyckas odla drottningarna själv så köper jag hellre drottningar än låter bina dra upp nöddrottningar, det är helt enkelt för mycket strul och den enda erfarenheten man kan ta med sig och det enda man lär sig är att det är mycket strul.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Statistik lyckade parningsflygningar?
« Svar #4 skrivet: 15 apr-10 kl 13:52 »
Om man gör avläggare inför lämpligt parningsväder och har ägg i rätt
storlek verkar oddsen bra. Jag delade fyra samhällen i svärmtiden förra året och samtliga fixade nya parade drottningar.
Sedan bytte tre av samhällena som hade kvar en gammal drottning ut den med lyckade stilla byten. Drottningen slutar ju lägga ägg inför svärmningen så det kanske ses som en svaghet när den blir kvar.
När jag köpte mina fyra samhällen året innan så var det bara en drottning. Så tre drogs upp genom flyttade yngelramar.
Så tio lyckade parningar av tio försök hos mig.
I de parningskupor som vi kör med på klubben i samma parningsområde verkar det bli ca 50 % lyckad parning.
Då finns det ju inga reserver redo att hoppa in och en del annat
som kan strula.
« Senast ändrad: 15 apr-10 kl 14:30 av Gep »

toredh

  • Gäst
SV: Statistik lyckade parningsflygningar?
« Svar #5 skrivet: 15 apr-10 kl 22:13 »
80% antagning är jag nöjd med.

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: Statistik lyckade parningsflygningar?
« Svar #6 skrivet: 15 apr-10 kl 23:03 »
Det här är lite olika med olika förutsättningar. På en parningsstation så bör parningsprocenten ligga minst omkring 80%. När det gäller större samhällen med en otålig biodlare inblandad så hamnar %-ten ofta lägre på grung av att han är där och rotar.
Kom ihåg att det för fullgod parning behövs 50 drönare till varje drottning.
Och då blir man lite tveksam när det ibland bara finns 4-6 drönarsamhällen uppställda för parning 100 drottningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
smaka

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser