Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inkoppling av accutank  (läst 645 gånger)

Mikael Josefsson

  • Inlägg: 1
inkoppling av accutank
« skrivet: 10 sep-23 kl 18:57 »
 Fått ett litet problem , skall koppla in en accu tank mot pelletspannan , men har varm vatten beredare i båda , undra om jag kan koppla så det bara ger varmvatten från pannan på sommaren och båda på vintern när jag kör värme i huset och stallet. tanken är strömnäs ts 500 och pannan är janfire integral med nh brännare

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: inkoppling av accutank
« Svar #1 skrivet: 11 sep-23 kl 07:21 »
Jag antar att du vill koppla de i serie. Då bör du har den vv-beredaren som du använder på sommaren sist, alltså att varmvattnet kommer ur den. Problemet - enligt min mening  - med ett sådant system är att vattnet som ligger i acc-tanken (jag antar att det 'är den du inte använder på sommaren) kan ligga rätt länge utan hettas upp ordentligt  och att det då finns risk för legionella. Ett sätt att hantera det är att värma igenom ack-tanken då och då även på sommaren. Du 'slösar' en del energi då men vv-beredaren  i pannan får då förvärmd vatten även på sommaren och det är ju skillnad att värma iskall brunnsvatten eller förvärmd vatten....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser