Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska vi byta örter med varann?  (läst 5821 gånger)

Mikael Perman

  • Gäst
Ska vi byta örter med varann?
« skrivet: 24 apr-05 kl 07:40 »


Hej.
Finns det någon bra "bytesklubb" vad gäller örter? Jag har använt örter sedan ca 20 år, och mest vilda örter, men odlar också en del i trädgården.

Men jag lever ett liv där jag har rest väldigt mycket i jobbet, och så håller jag på att bygga på huset. Och nu står jag utan rölleka, till exempel, som jag använder till ett eget förkylningsthe.

Jag skulle helt enkelt vilja ha ett ställe där man kan byta bort eget överskott mot annat som man inte har själv. Eller köpa och kunna veta något så när under vilka omständigheter som de små rara blomstren plockats.

Finns det redan, eller kan man skapa ett här?

Vad gör jag själv då?
Kryddörter är förstås vanligt och the-örter. Sedan har jag använt mycket örter både vilda och "tama" för gräsning av öl, mjöd, vin och brännvin.

Jag har lite (lite grann) erfarenhet av användande av örter till bot, mest för familjen och enkla åkommor.

Jag känner någorlunda väl till många olika örter och deras användningsområden, men har inga speciella plockplatser för olika örter, bara de mest vanliga för mig.

Örtintresset, ja det kommer från dels min mor, dels min farmor.

Mikael Perman

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-05 kl 12:37 »
Bra idé  ;D.......varför inte starta en här?

Jag har rölleka som växer som ogräs här, både den vita och lite mer rosa varianten, både är "originalvarianten", fast den vita har jag fått bäst resultat med  8)

Överskott har jag på de mesta örter eftersom de flesta växer vilt här och de som inte gör det odlar jag.....

Det jag inte har som jag skulle vilja ha är dock inte örter utan bärbuskar, am blåbär, hassel osv........kanske vi kan byta???

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #2 skrivet: 25 apr-05 kl 15:40 »


Hej.
Jag vet var det finns stora originalbestånd av hasselbuskar i Stockholmstrakten, och det finns för mycket, helt enkelt.

Den hasseln är ju också köldtålig och ursprunglig i området, så den borde väl funka i sydliga Skåne.

Vilken årstid ska man ta dem? Ska man göra en liten rotklump och skicka dem?

AMerikanska blåbär ville inte funka hos mig, trots att vanliga blåbär växte där.

Mikael Perman.

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #3 skrivet: 25 apr-05 kl 20:45 »
Jag har tre/fyra hasslar som ska bort. Antar att dom är självsådda och är ungefär 2 meter höga (om jag inte minns fel). Tror inte dom ger några nötter ännu, men kan ha fel.

Finns i blekinge :)
/Attis

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #4 skrivet: 26 apr-05 kl 12:22 »


Vilken årstid ska man ta dem? Ska man göra en liten rotklump och skicka dem?




Nu är en bra tid.... Är det större grenar/träd bör det vara med en rotklump med en plastpåse runt så jorden inte torkar under transport. Just hassel är ganska lätt att föröka med stickling annars.....det är förresten alla vedartade växter. Tror inte jag köpt något annat än äppelträd de sista 10 åren....

De hasslarna du har Attis är nog för stora att flytta såvida du inte gräver upp dem med last/grävmaskin.... vill du spara någon så ta sticklingar......kan du ju alltid sälja eller byta med ngt annat.....

Så......ska vi byta?  ??? ???

Christoffer

  • Gäst
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #5 skrivet: 28 apr-05 kl 23:50 »
Eller menar du byte av torkat växtmaterial?

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #6 skrivet: 29 apr-05 kl 09:16 »


Hej.
Så är det någon som har lite rölleka, torkad, vit, att sälja eller byta?

Mikael Perman

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #7 skrivet: 29 apr-05 kl 10:01 »
Eller menar du byte av torkat växtmaterial?

Jag byter gärna med färskt material....torkat känns rätt meningslöst nu när allt kommer ute och är nytt och fräscht.....men kanske Mikael föredrar torkat....

Mikael.......läs mitt inlägg ovan.....den ört som inte finns här är nog rätt sällsynt  ;D.....torkat finns också, men det känns rätt meningslöst nu......Jag kan skicka dej färskt röllekaplanta  8)

Eulalia

  • Gäst
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #8 skrivet: 29 apr-05 kl 12:51 »
Är det någon här som provar på att odla STEVIA REBAUDIANA?
Om någon har fröer av dessa byter jag gärna mot förslagsvis kefir-gryn, kombucha-kultur eller kaktusfikon frö från GranCanaria!

Christoffer

  • Gäst
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #9 skrivet: 30 apr-05 kl 21:29 »
Jag har satt en massa Stevia-frön för lääänge sedan (köpt på Impecta), men ingen av de har grott. Såg nu att jag har 2-4 stycken kvar, men jag tror inte att du skulle vilja ha dem, med tanke på att ingen av de jag satt har grott.

Men vad är kefir-gryn, kombucha-kultur?


Eulalia

  • Gäst
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #10 skrivet: 02 maj-05 kl 13:44 »
hm, tråkigt att höra att stevia-fröna hade så dålig grobarhet....de kanske var gamla redan när du fick dem?  Eller så är de bara svåra..
Så Impecta hade dem får några år sedan, ska kolla om de fortfarande säljer dem!

med Kefir-gryn gör man kefir  (yoghurt liknande brygd, fast MYCKET godare! :-)
Man fermenterar mjölk med hjälp av svamp/bakterie som ser ut som keso-gryn)
läs mer här:
http://users.chariot.net.au/~dna/kefir-faq.html

Kombucha kan du läsa mer om här:
http://users.chariot.net.au/~dna/kefir-faq.html
samt  på svenska om hur man gör:http://www.kombu.de/sweden.htm
 
Dessutom finns en tråd här på Alternativ under Mejeriprodukter (2 trådar faktiskt, yoghurt samt kefir)
Vill du ha så är det bara att skicka en adress, jag är lite långsam av mig men jag skickar så fort jag hinner :-)
« Senast ändrad: 02 maj-05 kl 15:46 av Eulalia »

Sanna

  • Gäst
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #11 skrivet: 03 maj-05 kl 21:35 »
Howdy!

Jag har förråden fulla med örter - till husbehov, vill säga. Den enda ört jag för närvarande har så mycket av att jag kan ge bort är älgört. Fast hur var det: gällde det torkade eller färska? Eller kanske fröer?

Vi kanske ska samla in extra mycket nu när den blomstertid nu kommer - så att vi alla kan byta flitigt i höst?
/Sanna

Eulalia

  • Gäst
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #12 skrivet: 10 maj-05 kl 00:10 »
Nån från Blekinge eller södra Sverige som vet vad de där småa bären heter, som ser ut som ett mellanting mellan körsbär och små hårda plommon?
tror att ett av deras namn var "fågelbär", inte helt säker.
De var lite större än körsbär, lite mer avlånga.
Det är alltså ett mellanstort träd, växte lite här och där "in the wild" och dessa bär (gula/skära/rödaktiga) var så himla goda, åtminstone tyckte jag det när jag var liten..

Såna frön skulle jag gärna vilja ha!

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #13 skrivet: 10 maj-05 kl 10:10 »
skulle tippa att det är fågelbär
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #14 skrivet: 15 maj-05 kl 22:48 »
Stämmer bra in på hur våra träd/bär ser ut. Vi har två träd på vår tomt. Dom växer precis där det tidigare stått plommonträd, jag antar att det är rotskott som kommit upp.
Jag vet inte vad dom heter men några säger Mirabeller andra Krikon, eller är det fågelbär? Trode det var vilda körsbär?

Vi plockade i alla fall ca 5 kg förra hösten. Det blev väldigt god kräm och sylt, har nog en burk kvar ännu :)

Visst kan jag se till att fixa lite frön till hösten, eller går det att ta stickling? Ympa?

/Attis
/Attis

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #15 skrivet: 15 maj-05 kl 22:48 »
Har kikat på hasselträden nu Monica :)

Ca 3 meter höga (utom ett som bara mindre än 1 meter). Det hängde kvar några bruna hasselnötssäckar så frukt bär de :)

Givetvis kan du få sticklingar, hur många som helst :) Hur går jag/vi till väga? Går det att skicka en stickling på posten om man har en påse med vatten/jord runt?

/Attis
/Attis

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #16 skrivet: 15 maj-05 kl 23:13 »
Vet inte när det är lämpligast att ta sticklingar på just hassel men jag vet att det går bra att skicka sticklingar per post.

Om du tar sticklingan tidigt på förmiddagen och låter den stå och dra i vatten, sen lindar du in den i vått papper och sen plast omkring. Stoppa i en skyddande kartong och skicka med posten samma dag.

När mottagaren får sticklingarna skärs ett nytt rent snitt och låt dem dra vatten innen de planteras i jord.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Ska vi byta örter med varann?
« Svar #17 skrivet: 16 maj-05 kl 22:16 »
Instämmer med Bondmoran  ;D. Det går bra att föröka vedartade växter när som på året, utom mitt i vintern förstås..... Jag har en hel hög som står i sumpkanten vid dammen och bildar rötter just nu (forsythia, vegelia, liguster och hassel) Fick tag i lite i förra veckan. Men du kan ju föröka dem själv vet ja  ;D och sen sälja....många som vill ha hassel nu och få egna nötter till jul  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 5 användare (3 dolda)
tuslus, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser