Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orm i halmen  (läst 3316 gånger)

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Orm i halmen
« skrivet: 29 jun-05 kl 19:09 »
Huva, igår när jag skulle fylla på halm i säcken var jag nära, ett par cm, från att ta i en orm. Den delen jag såg var ca 30-40 cm lång, inte särskilt tjock, svart med ett brunt med ryggen längsgående band. Har aldrig sett en liknande orm tidigare och har ingen aning om vad det kan ha varit. I varje fall ingen kopparödla, de har jag ju sett massor av.

Dessutom har jag aldrig varit med om att vi haft orm i halmen,den torra rena halmen alltså.

Att vi har orm som lägger ägg i komposterna vet vi, det har vi haft i flera år. Men aldrig i nått annat. Finns nog både snok och huggorm men vi har aldrig haft ont av dem så de får vara ifred.

Nu gäller det att vara varsam med halmen, får krafsa lite försiktigt med grepen för jag vill ju varken bli huggen eller skada ormen.

Finns det någon mer med erfarenhet av ormar ?
Vi har ju både barn, hundar och katter. Det kanske vore en god ide att se till att ha lite motgift hemma till djuren.

Soliga Hälsningar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Västgöten

  • Gäst
Re:Orm i halmen
« Svar #1 skrivet: 01 jul-05 kl 09:21 »
HEJ !

jag har hållt på med ormar till och från i 12 år men det tips ag kan ge dig är at du skaffar kortison för dig och dina hundar prata med din vet om kortison till hunden och med din läkare till dig :P
jag harför mig att betapred är bra men kommer inte ihåg namnet (har en mor som är sjuksyrra som sköter det där)

  Mvh   Västgöten

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Orm i halmen
« Svar #2 skrivet: 01 jul-05 kl 19:26 »
Hejsan !

Jo, betapred hade jag för flera år sedan eftersom det var rikligt med ormar i markerna där jag gick med hundarna och jag var ofta ute på timslånga vandringar med långt till vägar osv.

Tack o lov behövde jag aldrig använda det.

Jag vet att vi har orm eftersom vi hittat ägg i komposten flera år, förra året gick det tyvärr dåligt för dem, om det var för att det var för kallt eller för att det var för våt och tung kompost så de små inte orkade ta sig upp vet jag inte. Men när jag intet "ont anande" började gräva om i komposten på hösten hittade jag flera okläckta ägg och några små taniga ormkrakar till ungar.  :'(
Numera är det med stor försiktighet jag "rör om" i komposterna.

Jag tror inte risken att barnen ska bli huggna är särskilt stor, de för sånt liv  ;D när de kommer ut att ormarna förhoppningsvis flyr all värdens väg.
Och skulle det hända nått kan de säga till, värre är det ju med hundarna och katterna.
Min schäfer hugger ju efter getingar mm så hon skulle säkert få för sig att en orm som rör på sig är ett alldeles utmärkt tilltugg.

Vi har en del bråte stående på utsidan av boden där vi förvarar halmen och det ska vi röja bort så kanske inte ormen trivs där längre. Och samma med det för höga gräset som jag lovat så lääänge att jag ska röja bort  ;D
Nu får jag väl krypa med handsaxen istället ::)

Sen så får vi gå lite "skallgång" runt boden för att se om det finns någon lämplig etagevåning som ormen valt så vi kan märka ut platsen och se till att barnen och hundarna inte kan komma åt bohålan.

Vi får göra det bästa vi kan av situationen eftersom jag tror på ett gemensamt boende för både de tama djuren som äger oss människor här på gården och de vilda djuren som egentligen äger marken häromkring, trädgården ej undantagen  ;)

Eftersom vi dessutom haft massor med sork som njutit av dukade perennland i menyn  :'( så gör ormarna stor nytta.

Hälsningar
Bondmoran






Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

lilleulv

  • Gäst
Re:Orm i halmen
« Svar #3 skrivet: 01 jul-05 kl 19:33 »
De ormägg du hittar i komposten är från snoken, som är helt ofarlig.
Lilleulv

lilleulv

  • Gäst
Re:Orm i halmen
« Svar #4 skrivet: 01 jul-05 kl 19:35 »
Snoken äter inte sork, men paddor och småfisk
Lilleulv

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Orm i halmen
« Svar #5 skrivet: 01 jul-05 kl 19:46 »
Snoken äter inte sork, men paddor och småfisk
Lilleulv

Jaha där ser man  :o jag som hellre sett att de smaskade i sig sorkarna än alla våra   :'( små , söta grodor och stora "fula" hysch inte säga högt  ;) paddor.

Snok eller huggorm bör kanske lära mig se skillnaden.
Fast så länge de inte hugger gör det i och för sig ingen större skillnad för mig, båda är lika välkomna här.

Bondmoran

 

 
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

sidra

  • Inlägg: 70
Re:Orm i halmen
« Svar #6 skrivet: 11 jul-05 kl 09:15 »
Vi täckodlar potatis under ett tjockt täcke av hö, och där bor det huggorm. Dom ligger och solar ovanpå höt ibland. Så man får vara försiktig när man ska plocka potatis.

 

Neiklot

  • Gäst
Re:Orm i halmen
« Svar #7 skrivet: 11 jul-05 kl 11:33 »
Den delen jag såg var ca 30-40 cm lång, inte särskilt tjock, svart med ett brunt med ryggen längsgående band. Har aldrig sett en liknande orm tidigare och har ingen aning om vad det kan ha varit.

Hej!

Huggormar förekommer i en rad olika fäger och teckningar (svarta, bruna, gråa, med mer eller mindre tydligt "sicksackat" ryggmönster.)

Huggormen är "kortare och trubbigare" än vad snoken är, som är betydligt slankare.
Snoken har dessutom två gula (kan även vara ljusgula, nästan vita) fläckar bak på skallen.

 









 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser