Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avtäckning av ramar  (läst 8655 gånger)

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
avtäckning av ramar
« skrivet: 05 feb-12 kl 09:48 »
Eftersom jag precis har dragit igång mitt biodlande fattas det många prylar och pinaler.
Dom senaste dagarna har jag klurat lite på avtäckning av ramar.
Finns ju finurliga grejor att köpa i form av ställningar, lådor mm, men det är roligare att tillverka själv.
Hur har ni löst det?
 Köpegrejor eller egen tillverkning? Skulle vara jättekul att veta och kunna få ideer och erfarenheter från er andra.
/Lasse

 

ValleT

  • Inlägg: 57
    • -
SV: avtäckning av ramar
« Svar #1 skrivet: 05 feb-12 kl 10:27 »
när jag började med biodling så var det en sak jag alldeles förbisåg nämligen att många grejer ska diskas efteråt. Då visar det sig att släta plana ytor utan hörn är det enklaste att få rena från honung. Trämojängen från Töreboda med tillhörande plastlåda för avtäckning är både tung o svårdiskad. Nästa steg i diskningen blev en högtryckstvätt, jättebra om man har någon annordning som håller fast det som ska diskas. Men innan man fått allt på plats så hade man diskat färdigt om man gjort det för hand...
En brödkniv för lite överutbyggda ramar ger hela celler och är lättanvänd. Annars tycker jag att just avtäckningen är krånglig och skulle behöva förbättras, det finns liksom nästan inget mellan avtäckningsgaffeln o Tyska hissen!

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: avtäckning av ramar
« Svar #2 skrivet: 05 feb-12 kl 11:04 »
En så kallad slaktback det vill säga en plastlåda i vit livsmedelsplast plus en träram med hålad plåt i botten som passar upptill. Men gör det lite bättre än jag gjorde. Gör ramen med överhäng på lådan och vinklig så att honungen rinner mot och ner i lådan. Ett löst flyttbart stöd tvärs över träramen för ramarna när du avtäcker är också bra att ha. Om du gör så att du kan luta avtäckta mot en ribba  i ena ändan på det här stödet så blir det ännu bättre. Det är lätt att diska och avtäckningsvaxet rinner av ganska så bra tack vare hålplåten.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: avtäckning av ramar
« Svar #3 skrivet: 05 feb-12 kl 11:41 »
Så här ser min avtäckningslåda ut. Det är också viktigt att ha en bra gaffel.

Bi alive

  • Inlägg: 293
    • Bohuslän
SV: avtäckning av ramar
« Svar #4 skrivet: 05 feb-12 kl 12:43 »
Jag använder min gamla diskbänk,fugerar bra sätter en hink uder diskhon honungen rinner ner i hinken.

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: avtäckning av ramar
« Svar #5 skrivet: 05 feb-12 kl 12:58 »
  En fin låda du har : Curt! Och tack för en bra bild! Lådan är inte så olik min. Kanske kanterna skulle vara lite bredare och lutade in mot lådan så att honungen rinner in mot lådan. Att göra stödet för avtäckningen som ett "T" är en bra tanke. Kanske lite bredare material och en pelare/stöd att luta ramar mot skulle gjort "T" ännu bättre. 

Curt

  • Inlägg: 621
SV: avtäckning av ramar
« Svar #6 skrivet: 05 feb-12 kl 13:35 »
  En fin låda du har : Curt! Och tack för en bra bild! Lådan är inte så olik min. Kanske kanterna skulle vara lite bredare och lutade in mot lådan så att honungen rinner in mot lådan. Att göra stödet för avtäckningen som ett "T" är en bra tanke. Kanske lite bredare material och en pelare/stöd att luta ramar mot skulle gjort "T" ännu bättre.
Det kanske inte framgår av bilden att den längsgående delen avTèt har ett fräst spår som ramen får stöd i. Man behöver inget att luta ramen mot. Det räcker att hålla i överlisten. Det hamnar ingen honung på kanterna så dom behöver inte luta. För ett antal år sedan gjorde Redskapskommittén en test av marknadens avtäckningsgafflar. Eftersom det inte kommit något nytt och revolutionerande så kan det kanske finnas något att studera för våra nya vänner. Här är bara texten, inga bilder.

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: avtäckning av ramar
« Svar #7 skrivet: 05 feb-12 kl 14:05 »
Var lite inne på att bygga nåt liknande som ni har gjort. Tänkte dock inte på silgallret som ni har i lådorna så det måste jag skaffa.
Håller med Valle att det är synd att det inte finns nåt mellan Gaffeln och Tyska hissen. har haft en tanke på att kunna bygga en enkel "knivavtäckare" själv, men insett att jag måste avtäcka lite mer än jag gjort hittils för att få nån erfarenhet. Nån form av fungerande "vaxhyvel" ska man väl kunna få till tycker jag.
Nån som har testat "silpåsarna" som säljs, där man ska kunna slunga avtäckningsvaxet?
Lasse

ValleT

  • Inlägg: 57
    • -
SV: avtäckning av ramar
« Svar #8 skrivet: 05 feb-12 kl 14:16 »
"mandolinen" som visats på YouTube skulle jag köpa direkt om den fanns i handeln. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=120739.60
« Senast ändrad: 05 feb-12 kl 14:30 av ValleT »

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: avtäckning av ramar
« Svar #9 skrivet: 05 feb-12 kl 16:45 »
Funkar det verkligen lika lätt som det ser ut???? Va tror ni med erfarenhet
Kan inte va omöjligt att snickra ihop en sån å hyvelstål finns på Jula för en rimlig peng

ValleT

  • Inlägg: 57
    • -
SV: avtäckning av ramar
« Svar #10 skrivet: 05 feb-12 kl 17:12 »
med värme i skäret så går det så enkelt.

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: avtäckning av ramar
« Svar #11 skrivet: 05 feb-12 kl 17:43 »
ja de va just de då som skulle ställa till det en aning :P
Ånghistorien ser ju hyfsat konstruerbar ut, men eftersom jag har en dragning åt det elektriska hållet så tror jag nog att jag ska klura ut nåt sätt att att värma kniven direkt med el. Gissar att man får en jämnare värme över hela kniven då. Så återstår det lilla lilla problemet att ta sej förbi avståndsstiften på ramen

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: avtäckning av ramar
« Svar #12 skrivet: 05 feb-12 kl 18:23 »
Svetsa ihop två el knivar http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=27&artnr=107150&visa=1-33&Sort=Beskr&Visn=Std så går det nog bra.
Avstånds stift slipper man med hoffman ramar.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: avtäckning av ramar
« Svar #13 skrivet: 05 feb-12 kl 19:12 »
Funkar säkert, men kostar 2800 och då är det ingen sport ;D
« Senast ändrad: 05 feb-12 kl 19:18 av Lasse på Nyänget »

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: avtäckning av ramar
« Svar #14 skrivet: 05 feb-12 kl 20:09 »
Om man producerar under ett ton så tror jag inte på någon konstruktion. Men jag skulle låna lite av Curt med hans frästa spår men jag skulle göra ett kors istället med min käpphäst stödet i ena ändan. Jag hinner nästan täcka av en omgång ramar medan slungan går och då vill jag ha ett stöd för de avtäckta ramarna.
En vass filekniv och två olika avtäcknings gafflar räcker bra för mej.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: avtäckning av ramar
« Svar #15 skrivet: 05 feb-12 kl 21:23 »
Avtäckning med krafsmetoden är mycket snabb och smidig enligt mig. Kolla youtube-filmen i detta inlägg:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75917.msg823266#msg823266

Det är väldigt viktigt att honungsramarna inte är för varma för då frasas inte locken och cellerna går sönder istället, på filmen är det ett gränsfall. Å andra sidan ska ju inte honungen vara för kall för då är den för seg. Har inga exakta temperaturmått, men det bör nog vara närmare 20 än 25ºC om jag skulle uppskatta vad som fungerat att krafsa. Å andra sidan ska jag kanske inte uttala mig, är inte så bra på att hantera honungen efter slungan, det kanske beror på att den är för kall. Men god är den!

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: avtäckning av ramar
« Svar #16 skrivet: 05 feb-12 kl 21:55 »
Ska man krafsa ramarna så måste man ha en klarningstank där man kan förvara honungen i ca 24 timmar.

Under tiden flyter de rikliga mängder av vax till ytan som kan skummas av eller så tappar man ur honung ner till och fin filtrerar det.

Att krafsa ramar går fort och man kan hålla jämna steg med 2 st självvändande 6-12 ramars slungor.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: avtäckning av ramar
« Svar #17 skrivet: 06 feb-12 kl 08:05 »
Ser ju ut som en mycket enkel och snabb metod.
Metoden jag fått introduktion i av min mentor var precis tvärt om, ett stilla försiktigt (härligt mediterande) plockande  med avtäckningsgaffeln fungerade bra förra sommaren när jag bara hade ett samhälle. Men i höstas straxt före invintringen "råkade" min bigård svälla med 5 kraftiga duktiga samhällen. I och med detta är jag "tvingad" att fundera i lite mer rationella banor och inser att "meditationsavtäckningsmetoden" bara fungerar i begränsad omfattning

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: avtäckning av ramar
« Svar #18 skrivet: 06 feb-12 kl 08:22 »
Den lyftande metoden med gaffel får man också upp hastigheten med efter övning, men inte på samma sätt. Den lyftande metoden behövs på vax som är för varmt och ibland på ramar som tidigare innehållit yngel (som man ju egentligen inte borde ha till honung alls).

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: avtäckning av ramar
« Svar #19 skrivet: 06 feb-12 kl 16:39 »
Ja det är lätt att fastna i gamla hjul spår  :-\

Har en erfaren kollega som har 40+ samhällen som har kört med gaffeln och lyft metoden , han hinner aldrig med slungning  ::)
 Man kan även kör en variant av gaffellyft när man börjar dra ner ifrån och upp och täcka av en hel kaka i ett svep åt gången beroende på gaffel bred , brukar vara 2 svängar på en 3/4 trä ram.

Sen har vi de som sned lastar slungan så att den dansar över hela rummet , och därför måste hänga över den istället för att täcka av nästa laddning så de kan köra effektivt och ha slungan igång snurrande hela tiden utan stillestånd.

Fast har man inte bråttom och få samhällen så är det nog meditativt att ta det lugnt och njuta av den doftande flytande guld som tjejerna har dragit hem  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser