Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samla frön  (läst 4716 gånger)

Astorsdotter

  • Gäst
Samla frön
« skrivet: 12 aug-07 kl 21:45 »
Som nybliven kollonilottsägare, har vi börjat samla frön. Måste man frysa dem? Eller spar man dem bara. Hur? Vi har till dags dato: Allium, Ringblommor och Slingerkrasse. Sen blir det, Blåklint och andra sommarblommor. Brännässelfrö kan man väl ta i naturen? Det skall jag prova på balkongen och i köksfönstret.

Marit

  • Inlägg: 80
    • Värmland
    • gersgården
Re:Samla frön
« Svar #1 skrivet: 14 aug-07 kl 12:55 »
När jag samlar frön från bla ringblommor så brukar jag bara torka dem så de är riktigt torra innan jag förvarar dem. Tyvärr hinner det aldrig bli frön från krasse hos mig... Har hört att man kan frysa frön eller ha dem i kylskåpet (skyddade från fukt förstås) men jag har alltid tyckt det var lättast att torka.
Nässelfrön har jag aldrig tagit men det borde väl vara att bara plocka skulle jag tycka :-)
byggnadsvård, växtmedicin, mat och odling!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Samla frön
« Svar #2 skrivet: 20 aug-07 kl 16:13 »
Ordentlig torkning är viktigast. Fast jag brukar nöja mig med att ha dem öppet och luftigt i ett torrt rum inomhus ett tag. Lämplig förvaring kan vara i papperspåse i t ex plastburk, eller i glasburk, med eller utan papperspåse. Man måste förstås ha påsar om man har mer än en sort i samma glasburk. Jag brukar använda papperspåse i plastburk.
Förvaras sedan relativt mörkt (ej direkt solljus), svalt (max låg rumstemp). Förvaring i kylskåp eller frys kan förlänga livslängd. Mest angeläget för kortlivade fröer som t ex lök och selleri (och en hel del andra). Extra viktigt med torkning innan och fukttät inneslutning.
Se även tråden "när kan jag ta frön?".

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Samla frön
« Svar #3 skrivet: 03 aug-08 kl 14:41 »
Kaffefilter funkar prefa för små frön ;D

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Samla frön
« Svar #4 skrivet: 03 aug-08 kl 22:58 »
Se även tråden "Vika egna fröpåsar - länktips":

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=38406.0

svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Samla frön
« Svar #5 skrivet: 27 okt-11 kl 00:45 »
Beror det inte på vad det är för fröer också? Vissa måste väl frysas för att gro, för att det ska motsvara en normal vinter för de som e svenska/''nordiska'' vildväxande arter?
Är långt ifrån säker men har i alla fall, av någon anledning, fått för mig det..  :P

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Samla frön
« Svar #6 skrivet: 28 okt-11 kl 20:15 »
Beror det inte på vad det är för fröer också? Vissa måste väl frysas för att gro, för att det ska motsvara en normal vinter för de som e svenska/''nordiska'' vildväxande arter?
Är långt ifrån säker men har i alla fall, av någon anledning, fått för mig det..  :P

En del fröer är såna ja, men det är i samband med sådd (i fuktig jord). Här talade vi om frysning vid förvaring av fröer (som ska ske torrt).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 2 användare
addebadde, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser