Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  friteringolja  (läst 14659 gånger)

kal

  • Inlägg: 10
friteringolja
« skrivet: 04 nov-04 kl 22:37 »
för en månad sen när jag var nere i frankrike så träffade jag en man. som berättade om hur han fick
matlagnings(friternings) olja från resuranger, gatukök m,m
som han sedan renade och lät de stå i ca 3 veckor.
sen körde han omkring med bilen på de.(diselmotor)
pga diverse språk svårigheter. så förstod jag inte riktigt allt.  
undrar nu om de är nån som vet mer om detta
? skulle vara roligt veta hur de funkar.oså.
och hur gött skulle de inte va om de luktade strips i avgasröre.

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:friteringolja
« Svar #1 skrivet: 05 nov-04 kl 08:45 »
En del bönder kör med rapsolja i sina traktorer. Det luktar pannkaka eller plättar. På länken finns en kalkyl över vad det kostar att köra med rapsolja
http://www.oilpress.com/kalkyl-rapsdrift-dieselmotor.htm

Vad kostar det att ta fram rapsolja i form av verkliga energiinstatser, dvs rensat från alla former av statliga pålaggor, valutaskillnader och sett över en längretidsperiod.

Energieffekten sjunker eftersom diesel innehåller mer energi som motorn kan tillgodogöra sig. Teoretiskt kan man nog stoppa i det mesta av flytande energibärare i både bensin och dieselmotorer. I värsta fall stannar motorn.  Elektronik, pumpar, mm osv sätter stopp för en effektiv användning av olika energibärare. Etanol kan kan man utan större problem stoppa i bensinmotorerna.

Trots att frityroljan står i tre veckor så är den ändå inte ren. En modern diesel tar nog i sämsta fall skada eller går sämre. En gammal diesel kanske klarar det bättre. Men oljan innehåller ändå föroreningar och sotpartiklar. Även om man filtrerar oljan så tror jag inte så mycket på systemet. Man vet inte hur ren man kan få den. Som nödåtgärd går det ju alltid. De vegetabiliska oljorna är inte heller lika till sin uppbyggnad.

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:friteringolja
« Svar #2 skrivet: 10 nov-04 kl 20:47 »
Hej,
som Anders påpekar; så blir dieselmotorn inte precis renare om man användar ospecificerade bränsle. Så länge du inte har en ny dieselbil med partikel filter blir den rena sotslunga. Har du en så pass ny diesel, att den har partikelfilter, klarar motorn nog inte något annat av än "ren" diesel. Det med rapsolja är dock en någorlunda bra alternativ om man tänka på förnybara energibärare; nere på kontinenten (iaf tyskland) finns "bio-diesel" som just är renat rapsolja. Priset av den bestämms (inom EU) inte av statliga pålagor mm utan hellre tvärtom; en del av skattepengarna och de annars så förhatliga jordbrukssubventioner går åt för att hålla biodieseln på 10cent under dieselns marknads pris.
/droliver

beca

  • Gäst
Re:friteringolja
« Svar #3 skrivet: 08 dec-04 kl 10:26 »
Hej! I Tyskland är det en växande rörelse att konvertera sina dieselbilar för hel- eller delvis drift på matolja. Man kan använda begagnad fritösolja eller billig rapsolja i dunkar från snabbköpet, det blir i varje fall billigare än högskattad dieselolja. Att kunna odla sitt eget bränsle vore väl inte fel??
Se deras sida http://fmpo.de/poelfotum där finns mer info och länkar.

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:friteringolja
« Svar #4 skrivet: 08 dec-04 kl 17:40 »
Not Found
The requested URL /poelfotum was not found on this server.

Apache/1.3.31 Server at www.fmpo.de Port 80
:(

Har du den riktiga länken nånstans?

/droliver

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:friteringolja
« Svar #5 skrivet: 12 dec-04 kl 15:25 »

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:friteringolja
« Svar #6 skrivet: 12 dec-04 kl 19:25 »
ju tack,
det går bättre
... borde ha tänkt på typo-möjligheten själv, "r" och "t" ligger ju rätt nära ;)
/droliver

Chilis

  • Gäst
Re:friteringolja
« Svar #7 skrivet: 20 dec-04 kl 03:24 »
Hej. Det du beskriver har jag redan provat. Vi hade det som projektarbete i gymnasiet. Det vi gjorde var att ta använd fritytolja från McDonalds, efter att ha renat den körde vi en dieselmotor som i sin tur drev en generator som producerade ström. Allt funkade perfekt. Problemet är att rapsolja äter slangar. Men t.ex alla VW-bilar från å med 1998 har plast slangar istället för gummislangar å dom klarar sig därför. Jag har en grundlig projektrapport som är lättläst i ämnet. Hör av er om ni vill ha den.

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:friteringolja
« Svar #8 skrivet: 21 dec-04 kl 12:36 »
Hej,
låter ju spännande. Kanske du kan helt enkelt lägger ut rapporten på
"Artiklar" här i forumet?

hälsningar
/droliver

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:friteringolja
« Svar #9 skrivet: 21 jan-05 kl 23:52 »
Alltså. Det bönderna kör på är väl i första hand RME, rapsmetylester. Som namnet antyder så har rapsoljan genomgått en viss kemisk behandling.


Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
Re:friteringolja
« Svar #10 skrivet: 10 apr-05 kl 14:34 »
Någon som vet hur man renar den friterade oljan så den går att använda i dieselbilen?

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:friteringolja
« Svar #11 skrivet: 10 apr-05 kl 17:30 »
Någon som vet hur man renar den friterade oljan så den går att använda i dieselbilen?

Det borde inte räcka med att bara rena den för att kunna använda den i en vanlig dieselmotor, som sagt, man behöver förmodligen modifiera oljan genom en förestringsprocess först.

De reningsmodeller jag skulle använda på oljan om vi koncentrerar oss på den biten
är filtrering och sedimentering, kanske att man kunde tillsätta något flockningsmedel för att underlätta sedimenteringen.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Rapsolja

  • Gäst
Re:friteringolja
« Svar #12 skrivet: 23 maj-05 kl 11:04 »
Läste på de amerikanska sidorna att MB 300 diesel, 5 cyl årsmodell ca 75-85 kan användas omedelbart med ren rapsolja då deras diesel pump är väl tilltagna.  ;)

skravlinge

  • Gäst
Re:friteringolja
« Svar #13 skrivet: 13 sep-05 kl 21:25 »
Det går att använda friteringsolja som råmatreial till biodiesel.
Den måste filtreras, och vattenrester måste bort.
Sedan går det inte att ta standardkvantiteter av metanol och kalium(natrium)hydroxid. En test av oljan måste göras, ganska krångligt, så det är frågan om det är lönt. Det finns platser på nätet som beskriver detta, ni är väl  i såfall kapabla att göra en sökning. "vaste veg oil"

Den olja som jag får över i hushållet eldar jag med.
Tar en mjölkpaket fyller med sågspån och häller i olja, så mycket spånen suger. Brinner fint.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:friteringolja
« Svar #14 skrivet: 14 sep-05 kl 11:58 »

Hej.
Det var en enkelt och bra metod att använda veg oljerester. Borde gå med flott också? Hur som helst, några andra tänkbara negativa effekter, tex på skorsten, osv?

Mikael Perman

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:friteringolja
« Svar #15 skrivet: 21 sep-05 kl 22:22 »
Vegolja används i Skåne tom som ersättning för eldningsolja.
Oljan måste förvärmas (av spisen) till ca 70 grader. Det ska inte vara nåt problem med skorstenen. Sotarskrået och fossilintressen samt vanliga skrönor cirkulerar om skorstensproblem. Du kan elda allt som brinner, det ska bara brinna upp. Elda med låg temp och fuktig ved, vilket trä det än är så tillgodogör du inte all energi, en del obrända substanser kondenseras i skorstenen.

Elda hett med acumulatortank så brinner oljan upp helt och inga problem ska finnas med skorstenen. (Kolla att du har en skorsten som tål 450 grader, det är alla som man får koppla annat än trivselbrasor till.).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

CeeJay

  • Gäst
Re:friteringolja
« Svar #16 skrivet: 24 nov-05 kl 14:52 »
Kan inte låta bli att aktivera mig här oxå.

Det finns processorer på marknaden för lite större lantbruk som i en automatiserad process kan göra RME av rapsolja alternativt använda annan vegetabilisk olja som fritösolja som sen ger ett körbart bränsle.

Läs mer på http://www.ageratec.se/

Jag vet att ageratec har gjort framgångsrika prover med fritösolja. Det som jag förstår är problemet är att fritösolja kan vara olika sorters vegetabilisk olja varvid processen måste bevakas noggrannare till skillnad från ren kallpressad rapsolja.

Fritösolja är vad jag förstår oftas palmolja som är billigt...


Rizz

  • Gäst
Re:friteringolja
« Svar #17 skrivet: 24 nov-05 kl 19:34 »
Fast palmolja är tveksamt om man ska använda. Det skövlas skog för att plantera träden.

CeeJay

  • Gäst
Re:friteringolja
« Svar #18 skrivet: 25 nov-05 kl 09:09 »
Om man får tag på använd friteringsolja är det nog inte helt lätt att härleda VAD för olja det har varit. Den friteringsolja som används i storkök, McDonalds och motsvarande lär vara just palmolja för att den är billigast. Man kan iallafall utgå ifrån att det inte är fin kallpressad rapsolja!

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:friteringolja
« Svar #19 skrivet: 25 nov-05 kl 17:00 »
Men att använda begagnad frityrolja får anses vara miljömässigt bra i a f, då det är olja som annars skulle gå till deponi.  Att den inte är bästa vinterdrivmedel kan man leva med,  man får helt enkelt se till att ha det som sommardrivmedel och röra på Riktig Raps  RME på vintern.
Kanske kombinera motorvärmaren med värmare för tank och bränsleledning också.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 2 användare
javill, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser