Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tegarvning  (läst 1280 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Tegarvning
« skrivet: 30 sep-09 kl 23:08 »
Alltså, nu har jag letat och letat, men jag är nog blind... Var tusan är tråden om hur man garvar skinn med hjälp av te??
Eller är det kanske lättare om nån skriver det här igen...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tegarvning
« Svar #1 skrivet: 02 okt-09 kl 13:56 »
Ingen??
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Tegarvning
« Svar #2 skrivet: 03 okt-09 kl 21:29 »
Hej!
Jag har färgat skinn med te. Jag har trott att det gick att garva med det var någon här har jag för mig som skrev att te inte har garvsyra i sig utan tanniner. I bark och i andra delar av trä är det garvämnen så det borde även vara det i blad...men jag är ingen botaniker...
Låt spadet vara mycket svalt, 25-30 grader och fyll på med starkare te vartefter.
Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tegarvning
« Svar #3 skrivet: 04 okt-09 kl 02:43 »
Tack, men en lite utförligare beskrivning vore himla bra...  ;)
Hur länge ska skinnet ligga, hur gör man efter skinnet badat klart osv...?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Tegarvning
« Svar #4 skrivet: 06 okt-09 kl 22:26 »
Hej!
Kolla hur mycket vätska som behövs för att täcka skinnet...
Tag så mycket vatten att det täcker,därefter häller du i starkt te ex en mugg i taget. Du tar alltså en mugg först väntar en timme eller två tills du ser att vätskan ser svag ut i färgen häll på en mugg te till och fortsätt så tills du har lika mycket vatten som starkt te...
Jag har ex till ett rådjurskinn tagit en mugg teflingor till 5-7 liter vatten och reducera det till odrickbart starkt och beskt....Observera att teet eller rättare sagt skinnet blir finare om man silar det så man slipper få med teflingorna, de kan fastna i skinnet annars...Har du ett litet skinn går det ju för all del att pensla på eller ta med en svamp och stryka på, men det har jag inte provat...Jag har haft på te på baggpungar och kaninskinn och rådjurskinn/fällar och ett litet mini lammskinn och det har i mina fall inte färgat pälsen.
Jag letade jag med och inte fann jag något jag heller...
Lycka till, hoppas det blev lite tydligare.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Tegarvning
« Svar #5 skrivet: 06 okt-09 kl 23:28 »
Tusen tack!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser