Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sent kan man göra avläggare?  (läst 8504 gånger)

Lilla ja

  • Inlägg: 98
    • Skåne
Hur sent kan man göra avläggare?
« skrivet: 24 jun-14 kl 16:45 »
Hej,

Hur sent kan man göra en avläggare där bina får dra upp en egen drottning och få det invintringsdugligt? Bor i Skåne.

/L

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-14 kl 17:27 »
Hakar på här för jag gjorde en avlägga på två lådor och skulle kunna dela den nu när drottningen är i full gång och det är bin i mängder. Min fundering är om de väntar med drönarslakten tills avläggardrottningen är parningsmogen? En oparad drottning är väl inget att spara på till hösten? Men om hon blir oparad kan man väl enkelt slå ihop avläggorna igen inför invintringen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #2 skrivet: 24 jun-14 kl 22:02 »
Hej,

Hur sent kan man göra en avläggare där bina får dra upp en egen drottning och få det invintringsdugligt? Bor i Skåne.

/L

 Det är lite för sent för en avläggare nu att dra upp en egen drottning. Hon kan i bästa fall vara äggläggande i slutet på juli men då får vädret vara perfekt. En ungdrottning har inte heller någon riktig fart på äggläggandet under den första tiden så en sådan avläggare har inte stor möjlighet att bli övervintringsduglig. Men det går ju bra att tillsätta en färdig äggläggande drottning.
 

mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #3 skrivet: 24 jun-14 kl 23:13 »

 Det är lite för sent för en avläggare nu att dra upp en egen drottning. Hon kan i bästa fall vara äggläggande i slutet på juli men då får vädret vara perfekt. En ungdrottning har inte heller någon riktig fart på äggläggandet under den första tiden så en sådan avläggare har inte stor möjlighet att bli övervintringsduglig. Men det går ju bra att tillsätta en färdig äggläggande drottning.

En fråga på det. Vi har för två dagar sedan tillsatt en ram med ägg till en kupa utan drottning. Tycker du att vi ska avbryta det och tillsätta en köpt parad drottning istället?

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #4 skrivet: 25 jun-14 kl 10:21 »
En fråga på det. Vi har för två dagar sedan tillsatt en ram med ägg till en kupa utan drottning. Tycker du att vi ska avbryta det och tillsätta en köpt parad drottning istället?
Det beror på hur länge samhället varit utan drottning samt vad det har för status i övrigt. Det är viktigt att det finns unga bin som kan mata upp en drottning och sköta om den första yngelomgången. Har du möjlighet att förse avläggaren med täckta yngelramar från ett annat samhälle så borde det inte vara omöjligt. Men det beror på väder och dragmöjlighet och en massa annat som måste stämma. Det får inte dröja för länge innan den nya drottningen är parad och äggläggande och sommaren får inte ta slut för tidigt. Det är en utmaning som kan fungera.

mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #5 skrivet: 25 jun-14 kl 17:18 »
Det beror på hur länge samhället varit utan drottning samt vad det har för status i övrigt. Det är viktigt att det finns unga bin som kan mata upp en drottning och sköta om den första yngelomgången. Har du möjlighet att förse avläggaren med täckta yngelramar från ett annat samhälle så borde det inte vara omöjligt. Men det beror på väder och dragmöjlighet och en massa annat som måste stämma. Det får inte dröja för länge innan den nya drottningen är parad och äggläggande och sommaren får inte ta slut för tidigt. Det är en utmaning som kan fungera.
Ok. Tack för ditt svar. Vi chansar.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #6 skrivet: 25 jun-14 kl 18:03 »
Jag ställde samma fråga till en av våra gamla biodlarmentorer, han menade att det inte var några problem att göra avläggare nu, den bör inte göras efter mitten av Juli sa han. Om man tittar på binas svärmvillighet, vilken f.n. verkar ligga på topp, så drar ju de upp nya drottningar nu och de bör ju veta ;).

Jag fick i alla fall rådet att hänga in en nystiftad ram i ett samhälle som jag misstänker är viselöst.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #7 skrivet: 25 jun-14 kl 21:38 »
Det är skillnad på att låta ett etablerat samhälle dra upp en ny drottning och att en liten avläggare ska göra det. Det är klart man kan göra avläggare sent men de har inte lätt att hinna bli så starka så de kan övervintra i en vanlig kupa. De går ju däremot bra att använda dessa till drottningbyte på samhällen med för gamla drottningar. 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #8 skrivet: 24 jun-19 kl 16:16 »
Men om man nu är sent på det och har för avsikt att göra en avläggare, vad kan man föra för att öka chanserna?

Flytta befintlig drottningen till svaga samhället? Stödfodra?

Eller är det bara vettigast att låta bli och övervintra ett starkt?

Min ringa erfarenhet är ju möjligen missvisande då det var min lite svagare avläggare som överlevde vintern..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #9 skrivet: 24 jun-19 kl 18:44 »
I en annan tråd har du nyss beskrivit att ditt samhälle är svagt. Att då göra en avläggare efter midsommar borgar för att du invintrar två halvbra sh. Bättre att invintra ett starkt, och dela tidigt nästa vår om du vill ha fler.
Har man däremot fler sh att plocka ramar med kläckande yngel ifrån så är det inte alls för sent nu att göra en avläggare. En avläggare i april-maj kräver väldigt lite bin för att bli invintringsdugligt, medans en avläggare i juli kräver väldigt mycket bin för att hinna bli invintringsdugligt.
Sen beror väldigt mycket på vad för en äggläggande drottning du placerar i avläggaren också.

Stödfodra är något helt annat. DRIVfodra nu i en avläggare är ingen dum idé om man vill få mycket yngel.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #10 skrivet: 24 jun-19 kl 18:58 »
I en annan tråd har du nyss beskrivit att ditt samhälle är svagt. Att då göra en avläggare efter midsommar borgar för att du invintrar två halvbra sh. Bättre att invintra ett starkt, och dela tidigt nästa vår om du vill ha fler.
Har man däremot fler sh att plocka ramar med kläckande yngel ifrån så är det inte alls för sent nu att göra en avläggare. En avläggare i april-maj kräver väldigt lite bin för att bli invintringsdugligt, medans en avläggare i juli kräver väldigt mycket bin för att hinna bli invintringsdugligt.
Sen beror väldigt mycket på vad för en äggläggande drottning du placerar i avläggaren också.

Stödfodra är något helt annat. DRIVfodra nu i en avläggare är ingen dum idé om man vill få mycket yngel.

Jag har ju fått revidera mina planer något...men jag tänker rent hypotetiskt, hur går resonemanget hos dom som vågar chansa?

Det måste ju finnas några gränsvärden och inte bara ett datum i bondepraktikan.

Mitt samhälle har ju gott om bi men ont om honung..

Och jag har ett litet önsketänkande..
« Senast ändrad: 24 jun-19 kl 19:09 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #11 skrivet: 24 jun-19 kl 20:01 »
Kan du få tag i en drottning (behöver ej vara årets) så kan du göra en avläggare som bygger bin, i höst så slår du ihop så du garanterat får ett övervintringsdugligt samhälle och behåller den bästa drottningen.
Vill du testa och chansa så spar du drottning nr två enl janos metod för övervintring av små samhällen, men då får du bestämma dig nu så att du och bina hinner med.
https://jano.bloggo.nu/category/Overvintring-av-sma-samhallen/

Lindhagens biodling har kupor som har inv mått på 30x30 cm till kaffepengar om du vill testa, tänk bara på att höjden bör bli kring 50 cm på invintrad kupa och att den sista/ dom två sista lådorna bör sättas på när du invintrar så att dom bygger ut ramarna och får fodret på rätt plats, detta bör du göra tidigt så att det fortfarande är varmt så att dom svettas vax, det är viktigt att du drivfodra och ev kör med pollen tillsats i fodret så att bina kan bygga bin.
https://www.youtube.com/watch?v=p1zjBzdIRCQ  Här ser du dom live.
https://www.lindhagen.se/Parningskupor/843-mini-tak-2.html
« Senast ändrad: 24 jun-19 kl 20:34 av hofboss »

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #12 skrivet: 24 jun-19 kl 21:18 »
Kan du få tag i en drottning (behöver ej vara årets) så kan du göra en avläggare som bygger bin, i höst så slår du ihop så du garanterat får ett övervintringsdugligt samhälle och behåller den bästa drottningen.
Vill du testa och chansa så spar du drottning nr två enl janos metod för övervintring av små samhällen, men då får du bestämma dig nu så att du och bina hinner med.
https://jano.bloggo.nu/category/Overvintring-av-sma-samhallen/

Lindhagens biodling har kupor som har inv mått på 30x30 cm till kaffepengar om du vill testa, tänk bara på att höjden bör bli kring 50 cm på invintrad kupa och att den sista/ dom två sista lådorna bör sättas på när du invintrar så att dom bygger ut ramarna och får fodret på rätt plats, detta bör du göra tidigt så att det fortfarande är varmt så att dom svettas vax, det är viktigt att du drivfodra och ev kör med pollen tillsats i fodret så att bina kan bygga bin.
https://www.youtube.com/watch?v=p1zjBzdIRCQ  Här ser du dom live.
https://www.lindhagen.se/Parningskupor/843-mini-tak-2.html

Bra tips!
Men jag är ju en trångsynt jävel som vägrar ha mina bin i rektangulära former... jag har ju fallit för topplistkupa.
Det är aldrig för sent att ge upp.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #13 skrivet: 24 jun-19 kl 21:59 »
Och det går bra? Släpp mammas kjol och prova något nytt. (Nu var jag lite elak men det behövs i bland).
Jag köper kupan av dig till våren om det hjälper dig att prova något nytt och att du misslyckas.
Hör med Thomas om han vet om en överbliven drottning som duger och som du får till ett bra pris.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #14 skrivet: 24 jun-19 kl 22:08 »
Och det går bra? Släpp mammas kjol och prova något nytt. (Nu var jag lite elak men det behövs i bland).
Jag köper kupan av dig till våren om det hjälper dig att prova något nytt och att du misslyckas.
Hör med Thomas om han vet om en överbliven drottning som duger och som du får till ett bra pris.

Jag släppte ju mammas kjol och köpte en TBH för att slippa höra alla syrliga tips från en klok gubbe i familjen men han behagade att dö innan årets rensningsflygning så de gick ju åt skogen.

Nåja, nu har jag ju inte funnit några bevis för att mitt svagt producerande samhälle har något samband med typ av kupa.
Det finns nog mer att gräva i gällande min okunskap istället, där är jag ganska ödmjuk.

Men vad är ett bra pris på en drottning?
Eftersom jag själv bara har köpt en kupa och en jacka så har jag dålig inblick i hur ofantligt med grejer man kan köpa i denna lilla hobby.
« Senast ändrad: 24 jun-19 kl 22:18 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #15 skrivet: 24 jun-19 kl 22:23 »
Du har pm

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #16 skrivet: 25 jun-19 kl 15:24 »
Lindhagens biodling har kupor som har inv mått på 30x30 cm till kaffepengar om du vill testa

Kaffepengar, nej så billigt är det inte, tak är 95:-, en botten kostar 130:-, tre lådor kostar 150:-/styck, så de kostar 450:-, 6 ramar i varje låda är 324:- eftersom de kostar 18 kronor styck, och så ett fodermagasin vill man ha, det kostar 190:-. Det blir totalt 1189:-

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #17 skrivet: 25 jun-19 kl 15:36 »
Kaffepengar, nej så billigt är det inte, tak är 95:-, en botten kostar 130:-, tre lådor kostar 150:-/styck, så de kostar 450:-, 6 ramar i varje låda är 324:- eftersom de kostar 18 kronor styck, och så ett fodermagasin vill man ha, det kostar 190:-. Det blir totalt 1189:-

Beror ju helt på vad för sorts kaffe man dricker...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #18 skrivet: 25 jun-19 kl 19:32 »
Kaffepengar, nej så billigt är det inte, tak är 95:-, en botten kostar 130:-, tre lådor kostar 150:-/styck, så de kostar 450:-, 6 ramar i varje låda är 324:- eftersom de kostar 18 kronor styck, och så ett fodermagasin vill man ha, det kostar 190:-. Det blir totalt 1189:-

Och en skattlåda honung nästa sommar ger 1 100 till 1 700 kr plus moms, PER skattlåda, beroende på ramstorlek. Inom lantbrukets gröna näringar finns mig veterligt ingen annan bransch där inköp av livdjur är fullt betalda redan det första året.
Jag är så trött på att det i biodlarsverige är alldeles överbefolkat med människor som bara pratar om höga inköpspriser. Är det ingen som kan räkna baklänges och se att varje satsad krona är ren vinst?

1 189:- är och förblir kaffepengar då det handlar om att skapa en ny avläggare anser jag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur sent kan man göra avläggare?
« Svar #19 skrivet: 25 jun-19 kl 19:55 »
Och en skattlåda honung nästa sommar ger 1 100 till 1 700 kr plus moms, PER skattlåda, beroende på ramstorlek. Inom lantbrukets gröna näringar finns mig veterligt ingen annan bransch där inköp av livdjur är fullt betalda redan det första året.
Jag är så trött på att det i biodlarsverige är alldeles överbefolkat med människor som bara pratar om höga inköpspriser. Är det ingen som kan räkna baklänges och se att varje satsad krona är ren vinst?

1 189:- är och förblir kaffepengar då det handlar om att skapa en ny avläggare anser jag.

Så sant.

Men för min del som bara vill ha min TBH full dvs 2 samhällen och inte säljer någon honung, då är det kaffekokarpengar.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Luffsen, Oskari, olleryd, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser