Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga och svetsa med armeringsjärn  (läst 7227 gånger)

Waldenstrom

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
Bygga och svetsa med armeringsjärn
« skrivet: 24 apr-19 kl 16:41 »
Hej.

Jag är helt novis på detta, så ha överseende, men hur svetsar man "vanliga" armeringsjärn? Jag har hittat sådana och tänkte bygga galler av dem.
Kan man köpa en ful-svets på Lidl och svetsa ihop dem? Eller? Är det lätt eller svårt?

Mvh //L

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #1 skrivet: 24 apr-19 kl 17:18 »
Det är som att svetsa vanligt järn, duger med gas, tig, pinn, punkt eller mig/mag eller någon metod jag glömt bort.

Waldenstrom

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #2 skrivet: 24 apr-19 kl 17:23 »
Det är som att svetsa vanligt järn, duger med gas, tig, pinn, punkt eller mig/mag eller någon metod jag glömt bort.

Tack. En vanlig tusenkronorssvets från random lågprisaffär duger alltså? Och själva tekniken, är det svårt?

Schysst att du svarade :)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #3 skrivet: 24 apr-19 kl 17:55 »
Det får nån annan svara på jag har bara lärt mig att svetsa med gassvets och resten kan jag inte, men lär mig eftersom.
Skulle tro att pinne eller mig/mag är lämpligast.
« Senast ändrad: 24 apr-19 kl 21:16 av ensamhet »

 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #4 skrivet: 24 apr-19 kl 18:12 »
Pinne är absolut billigast att börja med men
tig är enligt mig lättare då du kan kontrollera tillsats av material själv.
Mig skjuter in material av sig själv och det är lätt att de blir fula svetsar innan man får kläm på det.

Är där rost på järnet så är det svårt att få ljusbågen att starta.

Står du ute när det blåser och ska svetsa så är det bara mig med flusstråd eller pinne som gäller.

Tig och mig kräver normalt skyddsgas

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #5 skrivet: 24 apr-19 kl 20:29 »
Om man försöker lära sig svetsa med en alltför billig sticksvets (pinnsvets) är det lätt hänt att man börjar inbilla sig att man inte har någon talang för svetsning och sedan bara ger upp.
Vissa billigsvetsar är närapå omöjliga att svetsa med även fastän man kan svetsa sedan tidigare.

Om du vill ha en sticksvets som fungerar tillräckligt bra för att även en nybörjare skall ha en chans att få ihop en hygglig fog efter några dagars träning då blir det betydligt dyrare n de som säljs i billigvaruhusen. Kemppi Minarc 150 är en prisvärd och populär modell.
Vill man ha någonting billigare är en begagnad likriktare av proffskvalitet helt oslagbar. Man får ofta köpa dem för småpengar eftersom folk tycker att de är klumpiga men de svetsar bra.
Själv har jag en 200 ampere Unitor likriktare av 1960-talsmodell. Den går på trefas. Den är jag mycket nöjd med. Problemet är att man inte längre kan få tag på nya dioder till den och likriktardioderna är ju förbrukningsvara. Därför byggde vi om diodbryggan så den passar för moderna billiga standarddioder.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #6 skrivet: 24 apr-19 kl 21:06 »
 Precis som redan sagt i tråden, så krävs det bättre svetsare ju billigare svetsen är (och vice versa).

Fundera först och främst på om du ska använda pinnsvets (MMA) eller MIG/MAG.

Om du väljer pinnsvets, så är det vanligtvis lättare att svetsa med en likströmssvets (DC, kallas ofta inverter nuförtiden, äldre typer kan kallas t ex svetslikriktare eller svetsomformare) än med växelströmssvetsar (svetstransformator, AC). Man måste välja svetselektroder som är avsedda för den strömart svetsen ger, och för växelström är det viktigt att kolla hur hög tomgångsspänning elektroden kräver och att ens svets klarar att ge minst så hög tomgångsspänning.  Många små billiga 230 V-matade växelströmssvetsar har bara omkring 50 V tomgångsspänning, och det är bara några få typer av elektroder som fungerar bra ihop med en sådan svets.

Beträffande MIG/MAG så är en "riktig" sådan med gastub att föredra framför de som använder flusstråd (rörtråd). Det brukar vara mycket lättare att svetsa med trefasmatade MIG/MAG-svetsar än med enfas-dito, eftersom enfassvetsarna ger en mer pulserande svetsström. Observera att detta även gäller 400 V enfassvetsar, som man ansluter mellan två faser i ett trefasuttag.

Vanligtvis är det en bättre affär att köpa en begagnad, gärna defekt svets av påkostat märke och renovera upp den än att lägga motsvarande pengar på en fabriksny lågprissvets.

Andra skillnader mellan MMA och MIG/MAG:
MMA lämnar slagg som måste knackas bort noga efter svetsning (eller innan man lägger en ytterligare sträng i samma svetsfog).
MMA-elektroderna är känsliga för fukt och måste förvaras torrt (alltså inte i t ex ouppvärmt uthus).
MIG/MAG är lättare att svetsa i tunnplåt (t ex rostlagning på bilar) med för en ovan svetsare, medan MMA är mer medgörlig i tjockare gods (2-3 mm och uppåt).

Under alla förhållanden bör man lära sig från början att göra bra fogberedning - se till att det är rent och alla rester av färg, galvanisering, rost, glödskal mm bortslipade där man ska svetsa, lagom stora spalter osv.  Man spar mycket besvär på det, brandfaran minskar eftersom det inte sprätter och gnistrar så mycket, och inte minst blir svetsröken mindre hälsofarlig om man har sett till att inga onödiga otrevligheter bränns upp eller förångas vid svetsningen.

Ett tips är att börja med att läsa på om svetsning - damma av kompendierna i svetsteknik från lumpen eller svetspraktiken i skolan!

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #7 skrivet: 24 apr-19 kl 21:09 »
Om det är ett mindre projekt så tycker jag du ska åka till en mindre bilverkstad och be dom svetsa. Eller ännu bättre. Om det finns en gymnasie skola med svetsutbildning i närheten. Grabbarna där behöver öva och gör som regel jobbet för en tårta eller dyligt.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #8 skrivet: 24 apr-19 kl 22:05 »
Nu är det ju bara några armeringsjärn som skall brännas ihop, det måste vara bland de enklaste svetsjobb man kan göra. Rejält material som inte bränner sönder och någon överdriven precision krävs inte. Ett utmärkt objekt att börja med, oavsett vilken svetstyp man väljer. Bara att kolla instruktionsvideor på youtube, göra ett försök och när man misslyckas kollar man på fler instruktionsvideos på youtube. Då skall man nog lösa det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #9 skrivet: 24 apr-19 kl 22:14 »
Billigast kommer du som sagt undan med en pinnsvets, den är också enklast att ta fram. De här moderna invertersvetsarna, t ex https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svetsinverter-mma-100dc-2000035257 är både lätta att bära med sig och att svetsa med. Men som sagt tidigare, det blir en del slagg så allt är inte svets. Mig är ju inte svårare än att trycka lim ur en tub, medan pinne går att missa med så du t ex bara får svetsen på det ena armeringsjärnet i ett kryss.

Jag som har flera olika svetsar tar oftast fram den lilla pinnsvetsen för att det är smidigast och att den inte är känslig för lite vind.

Och köp en svetshjälm med autoglas, de finns för 5-600 kr och gör det enklare. Svetsa tillräckligt bra lär du dig snabbt.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #10 skrivet: 24 apr-19 kl 22:17 »
På byggena används inget annat än pinnsvets så det är att förre dra och är billigast att köpa in .

Waldenstrom

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #11 skrivet: 24 apr-19 kl 22:18 »
 Tackar ödmjukast för svar, allihop. Vart och ett av era inlägg har gett mig saker att fundera över.

Vad jag kommer att göra är nog att försöka hitta en begagnad "bra" svets. Flera av er säger ju att ju sämre man är, desto bättre grejer bör man ha. Nån av er som kan länka till vettiga saker att inhandla? Behöver inte vara nån annons, utan bara en produktbeskrivning av nåt man brukar kunna få tag på billigt begagnat.

Förslaget att låta nån annan, typ svetsgymnasiet, svetsa ihop det för en billig penning är såklart vettigt, men grejen med det hela är att jag vill lära mig svetsa själv  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #12 skrivet: 24 apr-19 kl 22:34 »
Som sagt, de här små invertersvetsarna svetsar så bra att du inte behöver leta proffsmärken. Jag har en äldre modell av den jag länkade till och den har fungerat fint i de 5-10 år jag haft den. Biltemas pinnar fungerar också, men vill du ha riktigt lättsvetsade pinnar så skall du gå in i en butik som kan svets och be om sådana pinnar.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #13 skrivet: 24 apr-19 kl 22:49 »
Ok 43-32 är lätt svetsade pinnar . Vet dock inte om dom finns kvar i dag men fråga på en svetts firma så kan dom svara .

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #14 skrivet: 25 apr-19 kl 00:38 »
Som sagt, de här små invertersvetsarna svetsar så bra att du inte behöver leta proffsmärken. Jag har en äldre modell av den jag länkade till och den har fungerat fint i de 5-10 år jag haft den. Biltemas pinnar fungerar också, men vill du ha riktigt lättsvetsade pinnar så skall du gå in i en butik som kan svets och be om sådana pinnar.
Jag tror biltema har slutat sälja svetselektroder, de hade i alla fall inga på hemsidan för ett par veckor sedan när jag skulle ha. De jag köpte där för några år sedan var helt okej.

Fröken Maggie

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #15 skrivet: 25 apr-19 kl 00:55 »
Hej
Jo 43.32 finns fortfarande och det är en rutil elektrod, lätt att svetsa med och flyter ut bra, den är lätt att lära sig med, liten nackdel är att fogen inte är lika stark som tex en ok 48.00.
Men denna pinne är en basisk pinne, är man i nybörjar läget så blir du nog bara förbannad för att den "klistrar" sig fast. Fördel är mycket starkare fog och klarar alla lägen... Fallande, underupp osv
Tror att swedol har denna eller dessa pinnar

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #16 skrivet: 25 apr-19 kl 06:29 »
Tackar ödmjukast för svar, allihop. Vart och ett av era inlägg har gett mig saker att fundera över.

Vad jag kommer att göra är nog att försöka hitta en begagnad "bra" svets. Flera av er säger ju att ju sämre man är, desto bättre grejer bör man ha. Nån av er som kan länka till vettiga saker att inhandla? Behöver inte vara nån annons, utan bara en produktbeskrivning av nåt man brukar kunna få tag på billigt begagnat.

Förslaget att låta nån annan, typ svetsgymnasiet, svetsa ihop det för en billig penning är såklart vettigt, men grejen med det hela är att jag vill lära mig svetsa själv  :)

Allt beror ju såklart på situationer och sånt. Anledningen till att jag föreslog att du skulle be nån annan göra jobbet och inte lära dig. När folk vet att du har en svets och att du kan. Helt plötsligt så kan det stå en sprucken traktorskopa på gården, eller grannens vedvagn.
Jag kan svetsa. Men det sista jag skulle göra vore att köpa en svets och ha hemma. Har jobbat på ett bonderi dom senaste åren och fått dom mest omöjliga uppdrag. Så det är ju en väldigt personlig inställning. Men nån må ju varna också då alla andra ger dig råd om vad du ska köpa.
För hälsans skull, svetsa utomhus med pinne och endast dagar då det blåser. Kan du tända en tändsticka med skydd av handen så blåser det för lite. En dags svetsning utan god ventilation är jämförbart med en rökares årsransonering i gifter. Värt att tänka på. 120 limpor cigg på 8 timmar. Nu vet jag dock inte om en rökare röker så mycket eller kanske mer.

Jag började inom svetsindustrin direkt efter gymnasiet. Efter 8 år i yrket så blödde jag näsblod varje dag. Och nu 10 år efter så när folk berömer hur starkt eller gott syren blommar och doftar så måste jag gå fram till trädet och formligen gnugga knopparna under näsan för att ens känna doften. En frisk människa känner den på 20 meters håll ungefär.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #17 skrivet: 25 apr-19 kl 09:32 »
Allt beror på vad man började med.
Jag lärde mig med en mig/man och har testat pinne och tig.

Jag kör med en mindre svets från Klas i sjön mig/mag med flusstråd.
Funkar jättebra till de behov jag har, bränna ihop lite järnbitar då och då. Laga bilplåt och sånt småttigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #18 skrivet: 17 maj-19 kl 18:42 »
Precis som redan sagt i tråden, så krävs det bättre svetsare ju billigare svetsen är (och vice versa).

Fundera först och främst på om du ska använda pinnsvets (MMA) eller MIG/MAG.

Om du väljer pinnsvets, så är det vanligtvis lättare att svetsa med en likströmssvets (DC, kallas ofta inverter nuförtiden, äldre typer kan kallas t ex svetslikriktare eller svetsomformare) än med växelströmssvetsar (svetstransformator, AC). Man måste välja svetselektroder som är avsedda för den strömart svetsen ger, och för växelström är det viktigt att kolla hur hög tomgångsspänning elektroden kräver och att ens svets klarar att ge minst så hög tomgångsspänning.  Många små billiga 230 V-matade växelströmssvetsar har bara omkring 50 V tomgångsspänning, och det är bara några få typer av elektroder som fungerar bra ihop med en sådan svets.

Beträffande MIG/MAG så är en "riktig" sådan med gastub att föredra framför de som använder flusstråd (rörtråd). Det brukar vara mycket lättare att svetsa med trefasmatade MIG/MAG-svetsar än med enfas-dito, eftersom enfassvetsarna ger en mer pulserande svetsström. Observera att detta även gäller 400 V enfassvetsar, som man ansluter mellan två faser i ett trefasuttag.

Vanligtvis är det en bättre affär att köpa en begagnad, gärna defekt svets av påkostat märke och renovera upp den än att lägga motsvarande pengar på en fabriksny lågprissvets.

Andra skillnader mellan MMA och MIG/MAG:
MMA lämnar slagg som måste knackas bort noga efter svetsning (eller innan man lägger en ytterligare sträng i samma svetsfog).
MMA-elektroderna är känsliga för fukt och måste förvaras torrt (alltså inte i t ex ouppvärmt uthus).
MIG/MAG är lättare att svetsa i tunnplåt (t ex rostlagning på bilar) med för en ovan svetsare, medan MMA är mer medgörlig i tjockare gods (2-3 mm och uppåt).

Under alla förhållanden bör man lära sig från början att göra bra fogberedning - se till att det är rent och alla rester av färg, galvanisering, rost, glödskal mm bortslipade där man ska svetsa, lagom stora spalter osv.  Man spar mycket besvär på det, brandfaran minskar eftersom det inte sprätter och gnistrar så mycket, och inte minst blir svetsröken mindre hälsofarlig om man har sett till att inga onödiga otrevligheter bränns upp eller förångas vid svetsningen.

Ett tips är att börja med att läsa på om svetsning - damma av kompendierna i svetsteknik från lumpen eller svetspraktiken i skolan!
...Ser att du argumenterar för trefassvets... Men med nutidens invertermigar borde det inte skapa några problem. Vet vad du menar...Tror då du menar gamla enfas varuhussvetsar som var tvivelaktiga där allt rasade ihop  Yess ... Nutidens svetsar av känt märke är riktigt bra trots enfas...Hållt på länge och vet...Vet att många typ bonnungar skriker om trefas och vattenkylda migar men dom lever inte i verkligheten utan det är deras föräldra som har verkstäder eller stora jordbruk....När dom flyttar hemifrån blir det högst en Meec svets från Jula som gäller  Yess

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga och svetsa med armeringsjärn
« Svar #19 skrivet: 17 maj-19 kl 18:57 »
Har man bara tid och håller sig framme, kan man köpa svetsar billigt.

Häromdagen köpte jag en sån här fast nyare (gul) för 10 kr (colaburk) på återvinningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser