Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man täcka med?  (läst 2656 gånger)

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Vad ska man täcka med?
« skrivet: 23 apr-19 kl 13:55 »
 Förbereder landen för grönsaker, lök o rotfrukter. Det är tort. Tidigare täckte jag med gräsklipp. Det var bra men så vid skördandet tyckte jag det mesta smaka mossa. Det är mycke mossa i gräsmattan. Så förra året täckte jag inte och det blev ju heller inte mycke gräsklipp Skulle nu denna odlings sesången bli lika torr som förra vill jag nog täcka igen, men med vad? Gräset kommer ju inte att växa om torkan är där. Maskrosor o annat gott för insekter är ju synd att ta ifrån dem. Hur gör ni?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-19 kl 15:23 »
Jag har tänkt klippa ner mossan under gräsklipphöjd och sen hoppas att den inte växer upp lika snabbt som gräset och på så vis försöka skilja på dem. Eller klippa högt först och bara ta gräset och en gång till därefter och ta mossan. Fortsätter det vara torrt vet jag inte :( Ormbunkar? Vass? Känns inte som att det blir lika tätt men det är väl bättre än ingen täckning antar jag.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #2 skrivet: 23 apr-19 kl 16:39 »
Ska täcka ordentligt för första gången i år och jag täcker med gammalt hösilage.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #3 skrivet: 23 apr-19 kl 22:27 »
Vill använda gräsklipp så behöver gräsmattan gödsel. Extra mycket där du har mossa.
Använd gärna en mossrivartillsats på vårkanten så river du bort en hel del.
Plåga mossan med trädgårdstraktorn som du har snökedjor på.
Låt hundarna springa där, eller pissa på mossan.

Täcka med då.  Allt stråmatrial fungerar hö, ensilage, halm osv osv set folk som skördar vass för att täcka med.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #4 skrivet: 27 apr-19 kl 19:27 »
Jag föredrar att täcka med (ruttet) hö men ofta får det bli något som finns naturligt i närheten som tallkottar, löv, torkat ogräs eller gamla växtrester. Försöker odla upp vallört på ett ogräsområde att skörda och täcka med. Obränd hästgödsel är klart ogräsfientligt så det funkar också men passar kanske inte i alla sammanhang. ::)
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #5 skrivet: 30 jun-22 kl 08:12 »
Täck med tång. Effektivt mot mördarsniglar. Tång fungerar även som gödselmedel innehåller mycket kalium och mikronäringsämnen.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #6 skrivet: 30 jun-22 kl 08:52 »
Hos mig har tången inte avskräckt mördarsniglarna. Man behöver också ha koll på var tången kommer ifrån, att är inte rent i havet.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #7 skrivet: 30 jun-22 kl 09:22 »
Det är väl viss skillnad om tången kommer från saltvatten på västkusten eller från bräckt vatten på svenska ostkusten (och Åland).

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #8 skrivet: 30 jun-22 kl 10:02 »
Det är väl viss skillnad om tången kommer från saltvatten på västkusten eller från bräckt vatten på svenska ostkusten (och Åland).
Det är möjligt men då borde man kanske precisera vad man menar. I vilket fall som helst är det bäst att inte generalisera, eller hur? Vad som kommer med tången kan också spela roll, jag tror att vissa sniglar kanske inte gillar sand och musselskal men vad vet jag.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #9 skrivet: 30 jun-22 kl 15:37 »
Det är väl viss skillnad om tången kommer från saltvatten på västkusten eller från bräckt vatten på svenska ostkusten (och Åland).
Konstigt nog så blir tång salt alls.
Utan eventuell sälta sitter på utsidan och rinner av väldigt snabbt om det regnar på tång som ligger på stranden.
Därför är det rätt klokt att plocka tång efter regn.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #10 skrivet: 02 jul-23 kl 07:05 »
 Det blev med liat material det täcktes. Lätt till potatisen. Det är ju långa strå i detta täcke. Men att lägga det i skottkärran o klippa med häcksaxen gjorde susen.
 Nu är det mesta betäckt. Kvar att täcka är morötterna till förvaring.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ziz

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #11 skrivet: 03 jul-23 kl 21:16 »
Kan man använda potatisbullar som täckmaterial?

ziz

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #12 skrivet: 03 jul-23 kl 21:17 »
Ska vara potatisblast!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #13 skrivet: 04 jul-23 kl 07:17 »
Kan man använda potatisbullar som täckmaterial?
Potatisbullar är ett bra täckmaterial.
Men dom passar nog bättre som mat.

Potatisens blast därimot, den fungerar bra som täckmaterial.
MEN bara där du odlar potatis det året.
Detta för att minska riskerna för smittspridning då du följer de allmänna råden om odlingsföljd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #14 skrivet: 10 jul-23 kl 20:12 »
Förbereder landen för grönsaker, lök o rotfrukter. Det är tort. Tidigare täckte jag med gräsklipp. Det var bra men så vid skördandet tyckte jag det mesta smaka mossa. Det är mycke mossa i gräsmattan. Så förra året täckte jag inte och det blev ju heller inte mycke gräsklipp Skulle nu denna odlings sesången bli lika torr som förra vill jag nog täcka igen, men med vad? Gräset kommer ju inte att växa om torkan är där. Maskrosor o annat gott för insekter är ju synd att ta ifrån dem. Hur gör ni?

Jag täcker med halm. Väl medveten om att jag inte tillför/uppnår det xtra mikroklimat med gröngödsling som företrädare för detta talar sig varma för.

Halmen bevarar fukten bra där det läggs. Den är också bra på att kväva ogräs.

Halmen inhandlar jag i småbalar, från fjolårets skörd som brukar reas ut vid den här tiden, inför att kommande års skörd skall in.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser