Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatisgroddar.  (läst 1706 gånger)

  • Gäst
Potatisgroddar.
« skrivet: 21 apr-19 kl 19:21 »
Jag satt potatisgroddar inne. Det ska funka att sätta ut sägs det. Men jag har ingen aning så jag provar.
Ännu ett knasigt expriment. Det ska bli potatis lika fort som med sättpotatis. Det är redan blad på groddarna fast jag satte dem nyss.

Potatisen blev till mat..potatismos.
« Senast ändrad: 22 apr-19 kl 08:06 av Fixasjälvkille »

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Potatisgroddar.
« Svar #1 skrivet: 22 apr-19 kl 09:08 »
Ett sätt jag kan rekommendera varmt är att du lägger potatisarna ovanpå fuktig jord....då får du både rötter och groddar.
Var bara försiktig när du sätter potatisen så du inte bryter av groddarna. Det kan vara vanskligt om groddarna
blir för långa.

  • Gäst
SV: Potatisgroddar.
« Svar #2 skrivet: 22 apr-19 kl 22:26 »
På filmer jag sett så klipper de av groddarna om de upplever att de är för långa.

Min grej var ju att jag är nyfiken på om det blir potatis av bara groddar. (utan själva potatisen)
Jag har inte ätit upp all potatis i källaren. De börjar få groddar..Kanske jag sätter ut dem.


En gång la jag ut tidningar på gräsmattan sen  på med  potatis ock sen en massa slaget torrt gräs över ock annat krafs från trädgården. Det blev rena fina potatisar.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på att prova. Kanske bara lägga dem på marken ock kasta kompostjord över. Jag har inte så mycket land för grönsaker. Det är mest växter här. Sen den där hemska Kirskålen.

Jag funderar på tjärpapp. Det har jag råkat lägga på ett par ställen, Inget ogräs orkar växa igenom det. Det skulle kunna funka att lägga omlott i lagom stora bitar där man vill kväva ogräset. Ska kolla vad en rulle kostar. Men det blir säkert inte billigt att lägga som ett pussel i trädgården. Kanske kunde ha det på gångar,det är rätt segt ock hållbart.


Sen kan man ju undra vad man ska göra av alla stenar man hittar i jorden. En del gör en "torrkulle" där de sätter växter som gillar att ha det torrt om fötterna. Kanske skulle lägga stenen på tjärpapp så länge. Den där trädgårdsväven av plast kan jag bli lite trött på. Växter kommer igenom ändå. Bara det är ett litet hål så klämmer maskrosor ock annat sig igenom. Men jag skulle ju faktiskt kunna lägga tjärpappsbitar där det gått hål. Bra ide', jag kom på det nu.
« Senast ändrad: 22 apr-19 kl 22:35 av Fixasjälvkille »

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Potatisgroddar.
« Svar #3 skrivet: 23 apr-19 kl 07:50 »
Det blir potatis om man sätter groddarna alldeles för sig. Det gör jag ofta i odlingshinkar på balkongen som åker ut och in dag och natt för extra tidig potatis.

 

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Potatisgroddar.
« Svar #4 skrivet: 23 apr-19 kl 17:52 »
Tack för svar! det var intressant att höra.

Jag tror jag sätter ut mina i en kruka modell större som jag skär stora hål i.  Sen trär jag en likadan kruka över så är det bara att lyfta den inre krukan ock kolla efter potatis lite längre fram.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare
xaelanar, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser