Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalldrag vid golv  (läst 7603 gånger)

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
Kalldrag vid golv
« skrivet: 13 sep-18 kl 08:02 »
En snickare jag pratat med påstår att man skulle kunna slippa kalldrag från golvet genom att sätt in tilluftsventiler på ett par tre ställen i huset.
Vi har ett timmerhus som enligt papperna är hitflyttat 1920 och vi värmer upp huset med vedspis och insatskamin + elelement. Det drar kallt längs golven på höst och vinter så det skulle vara skönt att slippa. Men jag är inte så sugen på att ta upp hål genom timret om det inte blir nån förbättring av det.
Vad säger expertisen här om att få bort golvdrag genom tilluftsventiler i timmerhus?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #1 skrivet: 13 sep-18 kl 08:14 »
Tror knappast att det fungerar.  Vanliga orsaken till kalldrag från golvet är att fyllningen i trossbotten har sjunkit ihop så den inte längre når upp till undersidan av golvbrädorna. Och/eller att det är bristfälligt tätat i ändarna av varje sektion i trossbotten så det kan blåsa rakt genom ytterväggen och in i trossbotten. Detta är dock mindre vanligt i timmerhus, men kan förekomma i hus byggda med reglar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #2 skrivet: 13 sep-18 kl 08:28 »
Men visst minskar golvdraget om man släpper in mer luft någon annan stans (helst där det inte upplevs som besvärligt). Det blir dock inte varmare i huset. Har man otätt uppåt så blir det fart på kråkeldningen.

Jag har problem med golvet i ett rum på bottenvåningen, och att vissa i huset tycker luften som kommer från torpargrunden luktar illa, så tillsvidare har jag tätat ventilationshålen och satt en fläkt som håller ett svagt undertryck under huset. Det tog bort golvdraget.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #3 skrivet: 13 sep-18 kl 08:35 »
Golvdrag motverkas med ett mini ftx system. Dock vill du ha ett bra resultat är att bygga bort det.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #4 skrivet: 13 sep-18 kl 10:33 »
Ett mini-FTX ser ju till att du har bra ventilation utan att förlora så mycket värme på den. Det gör att du kan täta huset mer, men motverkar i sig självt inte golvdrag.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #5 skrivet: 13 sep-18 kl 11:43 »
Om du ökar värmen på elementen under fönstren, blir det golvdrag även då?
kretslopp

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #6 skrivet: 13 sep-18 kl 12:02 »
Vill helst köra elementen så lite som möjligt då det är dyrt med el...
Och ja det är kall på golven även när vi kör elementen mycket

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #7 skrivet: 13 sep-18 kl 12:32 »
Mini ftx system, va är det för båg?

Googlade på det och det stod spara 93% av värmen.
Om jag använder 20 kubik ved för att värma och skulle då klara mig med 1,4 kubik.
Tror jag inte ett skvatt på.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #8 skrivet: 13 sep-18 kl 14:01 »
Nej så lyckligt är det inte ;D Men du kan spara 93% av värmen du förlorar genom ventilationen. Och ventilationsförlusterna är kanske 25% av ditt uppvärmningsbehov, så du behöver kanske bara elda upp 16 kubik ved om du monterar 2 sådana värmeväxlare.

Men då du inte ger mycket för 4 kubik ved, och jag tror 2 st mini-FTX kostar 7 000 kr, så tar det lång tid innan du sparat in den kostnaden. Dessutom behöver du kanske täta huset mer om du skall få full nytta av dem.

Men om man inte eldar inne för värmen, och har ett tätt hus, så är de bra. Mycket frisk luft utan att förlora värme.


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #9 skrivet: 13 sep-18 kl 14:50 »
Förresten, innan vi spekulerar vidare i tråden: Finns det källare under de rum där golvet är kallt, eller har huset krypgrund? I det senare fallet: går det att ta sig in i krypgrunden för att besiktiga trossbotten underifrån?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #10 skrivet: 13 sep-18 kl 15:14 »
Nej så lyckligt är det inte ;D Men du kan spara 93% av värmen du förlorar genom ventilationen. Och ventilationsförlusterna är kanske 25% av ditt uppvärmningsbehov, så du behöver kanske bara elda upp 16 kubik ved om du monterar 2 sådana värmeväxlare.

Men då du inte ger mycket för 4 kubik ved, och jag tror 2 st mini-FTX kostar 7 000 kr, så tar det lång tid innan du sparat in den kostnaden. Dessutom behöver du kanske täta huset mer om du skall få full nytta av dem.

Men om man inte eldar inne för värmen, och har ett tätt hus, så är de bra. Mycket frisk luft utan att förlora värme.

Jag har inte kollat vad det är för grunka och förmodligen drar den ström och då kostar strömmen mycket mer än veden man spar, om man räknar med fasta avgiften.
Så nej tack, är nöjd som det är och förmodligen låter det om grunkan också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #11 skrivet: 13 sep-18 kl 15:53 »
Vettigt beslut.

Men de drar inte mycket ström, bara ett par watt styck. De skall bara flytta luft. De fungerar så att de blåser ut den varma luften genom ett block, sedan vänder de luftströmmen och suger in kall utomhusluft som värms av blocket. Man monterar in två stycken och så får de hålla på så där. 93% är jag skeptisk till, men 80-90% är rimligt. Perfekt till små täta hus med mycket folk i. Inget för ditt hus, men kanske bra till husbussen. Eller i alla fall till mindre husbilar.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #12 skrivet: 13 sep-18 kl 20:57 »
Förresten, innan vi spekulerar vidare i tråden: Finns det källare under de rum där golvet är kallt, eller har huset krypgrund? I det senare fallet: går det att ta sig in i krypgrunden för att besiktiga trossbotten underifrån?
Ingen källare, är krypgrund som inte går att krypa i då det är för lite utrymme mellan marken och trosbotten. Isoleringen varierar även i olika rum i vissa golv är det spån i andra frigolit och mineralull... Drar minst från det rum där jag vet att det är spån i golvet.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #13 skrivet: 14 sep-18 kl 14:37 »
Jag har en IR-termometer. Den mäter temperaturen på den punk man pekar på med lasern. Den har varit väldigt användbar i vårt hus. På flera ställen har jag hittat köldläckor som jag åtgärdat. Så nu känns huset varmare och mindre dragit.
kretslopp

 

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #14 skrivet: 14 sep-18 kl 17:56 »
Mini ftx är inte till för något annat än jämnare värmefördelning och bättre ventilation. Golvdraget kommer inte försvinna förrän det är åtgärdat. Men fukten kommer försvinna och det till en minimal kostnad. Många isolerar sina hus till max och glömmer bort att de möglar i stället.

Postat med Alternativ.nu´s app


vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #15 skrivet: 14 sep-18 kl 18:07 »
Dessa låter knappt någonting och byter ut upp till 15 kubik luft i timmen. Driftkostnad 5 watt. I badrummet byts alltså på 7 kvm byts luften ut 12 ggr per dygn och tar bort en 20 liters dunk med vatten varje dygn.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #16 skrivet: 14 sep-18 kl 18:19 »
Dessa låter knappt någonting och byter ut upp till 15 kubik luft i timmen. Driftkostnad 5 watt. I badrummet byts alltså på 7 kvm byts luften ut 12 ggr per dygn och tar bort en 20 liters dunk med vatten varje dygn.

Postat med Alternativ.nu´s app


Om den tar bort 20 liter vatten per dygn, hur fuktigt är det inte i det huset?
I våras när snön smälte och det droppade kondensvatten från taket i min tolvmeters container, så fick jag ut ca 5 liter/dygn med avfuktaren.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #17 skrivet: 15 sep-18 kl 10:41 »
En vanlig kylavfuktare är som mest effektiv när lufttemperaturen är runt +20 grader eller lite drygt det.  Om det bara är 5-10 grader varmt klarar den inte att fälla ut mycket vatten hur fuktig luften än är.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #18 skrivet: 15 sep-18 kl 11:32 »
En vanlig kylavfuktare är som mest effektiv när lufttemperaturen är runt +20 grader eller lite drygt det.  Om det bara är 5-10 grader varmt klarar den inte att fälla ut mycket vatten hur fuktig luften än är.

Jag hade ca 25 - 30 grader i containern, för att isen på taket skulle smälta nån gång.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kalldrag vid golv
« Svar #19 skrivet: 15 sep-18 kl 20:28 »
Då kanske det blev för varmt för avfuktaren.  Jag lånade en gång en gammal kylavfuktare som var MYCKET temperaturkänslig, den fungerade bäst vid 20-22 grader, vid lägre temperatur blev den gradvis sämre, över 23-24 avfuktade den inte alls.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser