Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmningsalternativ  (läst 469 gånger)

Wairam66

• -
Uppvärmningsalternativ
« skrivet: 12 apr-25 kl 08:43 »
Vad finns det för alternativ för uppvärmning av ett timrat torp från sent 1800-tal på ca 50 kvm som har el och kommunalt vatten?
Torpet är för nuvarande kallställt på vintrarna och används endast som sommarställe.
Om jag nu skulle vilja bo där vintertid så är enda alternativet - som det ser ut just nu - att elda med ved i kökspis, vardagsrumsspis och spisen i sovrummet. Eller element.
För varmvatten finns en liten varmvattenberedare i köket och vattnet går endast in till en kökskran. Finns inget avlopp.
Det jag funderar på är väl om det är rimligt att kunna bo i torpet en vinter så som det ser ut och vilka alternativ det finns för att förbättra det hela utan att det kostar för mycket..

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmningsalternativ
« Svar #1 skrivet: 12 apr-25 kl 09:37 »
Beroende på var du bor i landet. En luft-luft värmepump plus dina vedeldade spisar och några elelement. Så tror jag du har en varm och bekväm bostad.
kretslopp

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 12 apr-25 kl 09:53 »
Spisarna du talar om, är det kaminer eller öppenspisar?  Kan tänka mig att en bra lösning är att se till att ha någorlunda bra och moderna kaminer att elda i, alternativt insatser i öppenspisarna.  Kombinera med en billig luft/luft-värmepump om du befarar för hög elkostnad med direktverkande elelement.

Wairam66

• -
« Svar #3 skrivet: 12 apr-25 kl 10:39 »
Spisarna du talar om, är det kaminer eller öppenspisar?  Kan tänka mig att en bra lösning är att se till att ha någorlunda bra och moderna kaminer att elda i, alternativt insatser i öppenspisarna.  Kombinera med en billig luft/luft-värmepump om du befarar för hög elkostnad med direktverkande elelement.

Den i sovrummet är en murad variant med luckor och den i rummet likaså fast utan luckor.
Misstänkte att svaret skulle bli luft/luft.....men det är ju så jäkla fult  både innerdel och ytterdel .. ;D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 13 apr-25 kl 09:28 »
Ja, en insats i den i rummet skulle få fart på eldandet skulle jag tro. Skönt att ha en effektiv eldstad som går att tända och lämna åt sig själv. Sovrummet är väl på övervåningen? I så fall blir det ju bara eldning där när det är riktigt kallt ute, så den eldstaden känns onödigt att kosta på. Spis är ju användbart och trevligt, men jobbig som uppvärmningskälla eftersom de brinner ut så fort.

Är man lite frusen av sig så är el-element med fläkt kopplat till timer rätt effektivt. Ställ ett i köket och låt det starta en timme innan du skall gå upp på morgonen, så slipper du frysa medan du tänder i spisen. Liknande går ju att ha till sovrummet, fast då tror jag mer på en el-dyna i sängen som går på timer. Frun har haft så de flesta vintrarna här eftersom hon har svårt för att lägga sig i en kall säng. Sådana kortvariga elvärmestunder höjer inte månadskostnaden så mycket, speciellt inte den lilla skvätt el som går åt att värma en säng.

Luftvärmepump i all ära, men på vintern har de faktiskt inte så stor vinst. Vi har en i salen (stort hus här ;D) och den här vintern har den inte gått mycket. Elpriset gör att man får se över vad man vill ha igång. Ful är den visserligen, men vi har gömt den och den fungerar även som kylning den veckan som blir extra varm på sommaren.

addebadde

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 apr-25 kl 16:39 »
Vad finns det för alternativ för uppvärmning av ett timrat torp från sent 1800-tal på ca 50 kvm som har el och kommunalt vatten?
Torpet är för nuvarande kallställt på vintrarna och används endast som sommarställe.
Om jag nu skulle vilja bo där vintertid så är enda alternativet - som det ser ut just nu - att elda med ved i kökspis, vardagsrumsspis och spisen i sovrummet. Eller element.
För varmvatten finns en liten varmvattenberedare i köket och vattnet går endast in till en kökskran. Finns inget avlopp.
Det jag funderar på är väl om det är rimligt att kunna bo i torpet en vinter så som det ser ut och vilka alternativ det finns för att förbättra det hela utan att det kostar för mycket..

Jag undrar lite om där är kommunalt vatten indraget men inget avlopp? Det trodde jag inte gick. Men kanske väldigt gammalt?

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 15 apr-25 kl 10:15 »
En fördel med värmepump är att den sprider värmen i huset. Men det gör också en fläkt att ställa på vedspisen. Om trossbotten till vinden är dåligt isolerad, så rulla ut isoleringsmatta där, det gör stor nytta.
 Ett alternativ är pelletskamin. Då kan du komma hem till ett varmt hus även att det är mycket kallt ute.
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 16 apr-25 kl 12:38 »
Elen ligger nog på ca 2,50 kr/kWh om man låser priset. Pellets kostar ca 1,65 kr/kWh.

Med tanke på att ett elelement är billigare i inköp, och lättare att styra så vete 17 om jag skulle satsa på pellets när du ändå har el indraget. Med en timer så kan du styra värmen så du slipper en stor del av obehaget med kyla efter frånvaro från tjänsten som eldare. Om du håller igång eldningen 8 timmar per dygn så kan du ha elen igång resterande 16 timmar och få samma kostnad. Förutsatt att du fixar veden själv förstås. Och i praktiken buffrar huset så pass när man eldar att det nog bara behövs 8 timmar el om man är känslig.

Låter man dörrarna vara öppna mellan rummen så sprider sig värmen rätt bra utan fläkt. Till övervåningen går värmen utan fläkt när man eldar, faktiskt bättre eftersom den varma luften lägger sig under taket på undervåningen om man inte blandar om med fläkt, och så smiter den upp lättare. Lite som värmetransporten på jorden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare
ärt, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser