Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kollade i köttdisken på affären...  (läst 20785 gånger)

jenses

  • Gäst
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #60 skrivet: 18 aug-11 kl 11:45 »
Och bara för att något förekommer naturligt är det väl inte solklart att det är nyttigt eller ens hälsosamt?
Ja, livet (och naturen) är jättefarligt.
Bäst att inte riskera något och dö innan något händer pga av allt man stoppar i sig.  :P

Jag personligen tycker att det är mycket farligare med folk som tvärvägrar att ta till sig fundamentala baskunskaper
och ändå känner sig tvungen att skrika ut i världen sina dumheter.
« Senast ändrad: 18 aug-11 kl 11:58 av jenses »

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #61 skrivet: 18 aug-11 kl 12:15 »
Citera
Hade E-nr varit farliga hade de inte fått användas i livsmedel.
Detta är en stor lögn. Den kvantiteten som finns i en beräknad portion är säkert inte farlig på kort sikt, men många ämnen förekommer i flera livsmedel + att de kombineras med flera andra. Hur detta påverkar oss, eller våra avkommor på sikt vet ingen.

Mat behöver inte E-nr alls. Det är bara livsmedelsindustrin som insett fördelarna med att till exempel tillsätta ämnen som ger mersmak, längre hållbarhet eller andra fördelar ur deras synvinkel. Att de sedan lyckas övertyga sådana instanser som Livmedelsverket om nödvändigheten och att deras egen forskning visat att det är ofarligt är inte relevant.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #62 skrivet: 18 aug-11 kl 20:25 »
Finns nog bara två alternativ för den som inte vill ha i sig olika E-tillsatser, sluta ät eller gör allt själv.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #63 skrivet: 18 aug-11 kl 23:46 »
Riktigt så illa är det inte.  Börja kolla i uppföljaren Äkta Vara av samme författare.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #64 skrivet: 19 aug-11 kl 00:41 »
Vi är litet OT här nu men iaf:

Problemet är inte att E-nummer är ofarliga eller farliga. Problemet liger i att mycket få konsumenter har listor med sig när de handlar och kan avgöra själva vad de vill stoppa i sig. Tillverkarna har kommit på ett smart sätt att kamouflera både "bra" och "dåliga" ämnen under samma paraply och sken av kontroll och godkännande. Vem skall till syvende och sist godkänna vad jag vill ha på tallriken? JAG och inte nåt verk nånstans.
« Senast ändrad: 19 aug-11 kl 00:43 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

pålle

  • Gäst
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #65 skrivet: 19 aug-11 kl 01:57 »
Vi är litet OT här nu men iaf:

Problemet är inte att E-nummer är ofarliga eller farliga. Problemet liger i att mycket få konsumenter har listor med sig när de handlar och kan avgöra själva vad de vill stoppa i sig. Tillverkarna har kommit på ett smart sätt att kamouflera både "bra" och "dåliga" ämnen under samma paraply och sken av kontroll och godkännande. Vem skall till syvende och sist godkänna vad jag vill ha på tallriken? JAG och inte nåt verk nånstans.
Går det inte att begära i affären enbart  varor utan e och va det heter allt  eller bara köpa i från butiker som tar i från när produserat eller stoppar dom in all möjlig skit dom med?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #66 skrivet: 19 aug-11 kl 02:07 »
(...) Vem skall till syvende och sist godkänna vad jag vill ha på tallriken? JAG och inte nåt verk nånstans.
Nonsens.  Självklart ska Statens Matverk bestämma!  68 skivor bröd om dan, basta!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #67 skrivet: 19 aug-11 kl 02:35 »
Går det inte att begära i affären enbart  varor utan e och va det heter allt  eller bara köpa i från butiker som tar i från när produserat eller stoppar dom in all möjlig skit dom med?

Tror inte det går helt utan, utvecklingen har sprungit ikull oss där. Å andra sidan så sitter jag och beställer varor till ett café och det är ekologiskt, närproducerat, fair trade osv. Och jag kollar noggrannt allt och skriver infolappar så kunderna kan läsa vad som är i och inte i. På ren svenska. Kanske någon låter sig inspireras och blir litet mera medveten om vad han/hon stoppar i sig. Just idag kom tre kartonger rättvisa möss. Skitgoda!  ;D Och brödet bakas några hus bort med ekologiska råvaror.

Nonsens.  Självklart ska Statens Matverk bestämma!  68 skivor bröd om dan, basta!

 ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

pålle

  • Gäst
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #68 skrivet: 19 aug-11 kl 02:47 »
Tror inte det går helt utan, utvecklingen har sprungit ikull oss där. Å andra sidan så sitter jag och beställer varor till ett café och det är ekologiskt, närproducerat, fair trade osv. Och jag kollar noggrannt allt och skriver infolappar så kunderna kan läsa vad som är i och inte i. På ren svenska. Kanske någon låter sig inspireras och blir litet mera medveten om vad han/hon stoppar i sig. Just idag kom tre kartonger rättvisa möss. Skitgoda!  ;D Och brödet bakas några hus bort med ekologiska råvaror.

 ;D
Ja det är väll till att göra allt skälv då  :)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #69 skrivet: 19 aug-11 kl 03:35 »
Ja det är väll till att göra allt skälv då  :)
Inga problem. bakar du så käkar jag och ger dig en ost i retur. Du kan låna ut din häst till mig när jag behöver åka till stan och tandläkarn, så stickar jag en tröja till dig med närodlad ull. Hur låter det resonemanget? Jag lovar dig att både brödet, osten och tröjan blir bättre kvalitet än vad som finns i butikerna. Och pållen är nog go han med att ha till hjälp. Producerar lite till komposten gör han säkert också. Sen kan EU-ministrarna sitta och räkna ut vilka E-nummer vi utnyttjat under processen. Finns det nåt INCI för hästskit tro?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

pålle

  • Gäst
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #70 skrivet: 19 aug-11 kl 03:41 »
Inga problem. bakar du så käkar jag och ger dig en ost i retur. Du kan låna ut din häst till mig när jag behöver åka till stan och tandläkarn, så stickar jag en tröja till dig med närodlad ull. Hur låter det resonemanget? Jag lovar dig att både brödet, osten och tröjan blir bättre kvalitet än vad som finns i butikerna. Och pållen är nog go han med att ha till hjälp. Producerar lite till komposten gör han säkert också. Sen kan EU-ministrarna sitta och räkna ut vilka E-nummer vi utnyttjat under processen. Finns det nåt INCI för hästskit tro?
Hahaha ja det vore ja med på men du bor ju så för benat långt bort ju   fan alltid ska det va nån hake :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #71 skrivet: 19 aug-11 kl 10:51 »
.... Finns det nåt INCI för hästskit tro?
Inte än, men vänta bara!  Höbalar är ju snart på gång.

Hahaha ja det vore ja med på men du bor ju så för benat långt bort ju   fan alltid ska det va nån hake :)
Ja, det är nog där skon klämmer ..  Att vi bor för långt ifrån varandra.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens?

  • Gäst
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #72 skrivet: 19 aug-11 kl 11:21 »
Går det inte att begära i affären enbart  varor utan e och va det heter allt  eller bara köpa i från butiker som tar i från när produserat eller stoppar dom in all möjlig skit dom med?

Men människor har väl en fri vilja och kan agera som de själva vill. Såvitt jag vet är inga E-nummer hemligstämplde från statligt håll och omöjliga att ta reda på. Är man så himla intresserad så är det väl bara att ta reda på vilka man vill undvika, och sen göra det. Jag ser inga som helst problem med det, åk till närmaste gårdsbutik eller vad som helst, och köp varorna där, om man nu är så orolig.

Det är ett sorgligt dubbelbudskap som kommer fram i denna tråd..

Å ena sidan har vi nu i alla tider här på Alternativ fått höra att man ska ifrågasätta varenda ord eller skrivelse som kommer från livsmedelsverket och istället tänka själv, för se livsmedelsverket, det är källan till allt ont i världen.
 
Men när det gäller E-nummer så är det alla andras ansvar att ge upplysningar om vad det betyder..affärerna ska tillhandahålla listor, personalen ska kunna läsa upp innehållsförteckningarna för en för texterna är för små, och tydligen alltid på utrikiska ( något jag aldrig lagt märke till, det är ju samma text som står på olika språk, det är inte så att det börjar på ett språk och fortsätter på flera andra... ).. 

Använd hjärnan och tänk lite själv.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #73 skrivet: 19 aug-11 kl 12:52 »
För några år sedan kom alla större svenska korvtillverkare samtidigt på att ärter är mycket billigare än kött. Över en natt blev all brukskorv oätlig. Konsumenterna protesterade, tillverkarna backade och jag vet inte om någon "ärtkorv" längre. Ännu en spik i kistan för myten att konsumenterna efterfrågar vad som helst bara det är är billigt.
En regel som skulle göra matinköpen enklare skulle vara om produkter som avviker från normalt skick måste märkas med ordet IMITATION tydligt på förpackningen. Glass som inte är gjord av mjölk utan diverse mejerirester skulle då kallas glassimitation.
« Senast ändrad: 19 aug-11 kl 12:56 av Ulric »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #74 skrivet: 19 aug-11 kl 15:38 »
Men människor har väl en fri vilja och kan agera som de själva vill. Såvitt jag vet är inga E-nummer hemligstämplde från statligt håll och omöjliga att ta reda på. Är man så himla intresserad så är det väl bara att ta reda på vilka man vill undvika, och sen göra det. Jag ser inga som helst problem med det, åk till närmaste gårdsbutik eller vad som helst, och köp varorna där, om man nu är så orolig. Om ditt barn blir svårt sjukt eller rentav dör av en anafylaktisk chock för att tillverkararen av ett livsmedel tex inte angett att det finns jordnötter i det så tror i alla fall jag att man av nöd behöver vara orolig

Det är ett sorgligt dubbelbudskap som kommer fram i denna tråd..

Å ena sidan har vi nu i alla tider här på Alternativ fått höra att man ska ifrågasätta varenda ord eller skrivelse som kommer från livsmedelsverket och istället tänka själv, för se livsmedelsverket, det är källan till allt ont i världen.
 
Men när det gäller E-nummer så är det alla andras ansvar att ge upplysningar om vad det betyder..affärerna ska tillhandahålla listor, personalen ska kunna läsa upp innehållsförteckningarna för en för texterna är för små, och tydligen alltid på utrikiska ( något jag aldrig lagt märke till, det är ju samma text som står på olika språk, det är inte så att det börjar på ett språk och fortsätter på flera andra... )..  Vadå ansvar - att märkningen fungerar, är korrekt och läslig är väl i alla fall ett producentansvar som ska skötas. Som exvis förälder till allergiska barn ska man väl inte behöva ha extra glasögon/förstoringsglas och E-nummer nyckel med sig till affären eller för barn och gamla/andra grupper som inte kan läsa eller förstår innehållsförteckningen måste väl personalen i affären kunna hjälpa till  ???

Använd hjärnan och tänk lite själv. Kan du alla nummer, tillsatser och annat som finns i maten utantill  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

pålle

  • Gäst
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #75 skrivet: 19 aug-11 kl 15:55 »
Men människor har väl en fri vilja och kan agera som de själva vill. Såvitt jag vet är inga E-nummer hemligstämplde från statligt håll och omöjliga att ta reda på. Är man så himla intresserad så är det väl bara att ta reda på vilka man vill undvika, och sen göra det. Jag ser inga som helst problem med det, åk till närmaste gårdsbutik eller vad som helst, och köp varorna där, om man nu är så orolig.

Det är ett sorgligt dubbelbudskap som kommer fram i denna tråd..

Å ena sidan har vi nu i alla tider här på Alternativ fått höra att man ska ifrågasätta varenda ord eller skrivelse som kommer från livsmedelsverket och istället tänka själv, för se livsmedelsverket, det är källan till allt ont i världen.
 
Men när det gäller E-nummer så är det alla andras ansvar att ge upplysningar om vad det betyder..affärerna ska tillhandahålla listor, personalen ska kunna läsa upp innehållsförteckningarna för en för texterna är för små, och tydligen alltid på utrikiska ( något jag aldrig lagt märke till, det är ju samma text som står på olika språk, det är inte så att det börjar på ett språk och fortsätter på flera andra... ).. 

Använd hjärnan och tänk lite själv.
hehe  har du hjärna då och hålla reda på allt ?

Existens?

  • Gäst
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #76 skrivet: 19 aug-11 kl 17:39 »
hehe  har du hjärna då och hålla reda på allt ?

Nej, naturligtvis inte. Men jag begär inte att alla andra ska hålla reda på allt åt mig, så om jag vill veta nåt, så tar jag reda på det. Ser jag dåligt, vilket jag börjat göra, så tar jag ju med mig glasögon till affären, det är inte konstigare än att man t.ex tar på sig glasögon för att läsa tidtabeller vid busshållplatser, eller ska man ge sig på chauffören och be honom läsa upp alla turer?
Märkningen har ju regler att följa och följs inte de så är det ju bara att anmäla företaget.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #77 skrivet: 20 aug-11 kl 00:30 »
Bra inlägg av christelle. Jag känner en trebarnsmamma med allergiska barn och jag vet INGEN som har så bra koll på e-nummer och INCI som hon. Helt enkelt tvungen.

Men i en värld med minsta möjliga antal ingredienser så skulle det kanske inte behövas. Visst, "spår av nötter" pga att en chokladfabrikant använder samma maskin till olika chokladprodukter kommer man kanske inte ifrån, men ändå. Kollade på balsam, de har mellan 14 och 44 ingredienser i genomsnitt! Varför nästan fyra ggr så många grejor i? Kan man inte spara på en del utav dem... tillverkningen av dem....transporten av dem... nedbrytningen av dem .... och slippa bära hem litervis istf någon deciliter? Skulle spara på förpackningshysterin med.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 6 användare (2 dolda)
Veronika Larsson, Sjul, köksträdgård, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser