Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kollade i köttdisken på affären...  (läst 20815 gånger)

Existens?

  • Gäst
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #40 skrivet: 16 aug-11 kl 14:18 »
Ja, men det beror inte främst på livsmedelsindustrin utan på att vi rusar en masse till alla nya lågprisaffärer som öppnar. Sen är förvånade över att hallonsylten innehåller mest äpplen, glassen mest sojalecitin och kycklingfilen mest vatten samt smakar fisk.

Det är ju precis så det är, men det verkar vara svårt att förstå för många. Ska maten vara så billig som folk vill, ja då bli det fuskande, eller vad man vill kalla det. Pensionärerna far ju runt med sin matpris-koll..varför just mat? Varför åker dom inte runt och kollar bensinpriser, hyror eller vad fasen som helst?
Eller dammsugarpåsar.. de jag köper kostade för några veckor sen 86 kr för 4 styck, nu hade dom gått upp till 99, ingen reagerar..men går mjölken upp en 10-öring så blir det kravaller och nån 8-barnsfamilj letas genast upp och får beklaga sig för att deras 20 liter i veckan har blivit 2 kr dyrare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #41 skrivet: 16 aug-11 kl 15:39 »
Jag tycker det är en riktig skitbok. Allra mest irriterar jag mig över reaktionerna på boken, att svenska folket plötsligt rasar över att ha blivit "lurade". Det är ju inte som om det har varit dödsstraff på att läsa innehållsförteckningen innan Nilssons bok gavs ut.

Jag tycker boken var en riktig ögonöppnare - jag beter mig helt annorlunda i mataffären sedan jag läste den första gången, tänker mig för både en och två gånger, och läser numer alltid den finstilta innehållsförteckningen som man knappt kan se  (:) . Boken ger mängder av infallsvinklar (med källhänvisningar) på hur vi manipuleras att tro att livsmedelsindustrin är bäst på att sköta vår mathållning. Och det är klart enkelt för stressade heltidsarbetande småbarnföräldrar att köpa processade hel- eller halvfabrikat fullproppade med diverse tillsatser men som går snabbt och lätt att tillaga. Och ta som exempel brödet vi köper - hur mycket smörja blandas i degen som öht inte behövs om man bakar brödet själv?
http://www.bakkemi.se/tillsatser.htm

"Skrivet av: take
« skrivet: Idag kl. 09:36 » Infoga citat

http://www.halsobygget.se/pjblogg_entry.php?blogg_id=57"

Detta var ju en blogg som inte var speciellt verifierad av någon PJ som nog egentligen hade velat  komma på och skriva boken själv och som till slut ändå höll med om budskapet i den  ;D

För att återgå till TS fråga så får man ju hoppas att de E-nummer som våra livsmedel innehåller är ofarliga. Och det kanske dom är ett och ett men eftersom det oftast är fler än en tillsats vi får i oss så finns det kanske inte så mycket forskning kring cocktaileffekten. man får försöka tänka och sålla själv även om det inte är lätt utan att vara kemist  >:D
 http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Tillsatser-i-mat/


The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #42 skrivet: 16 aug-11 kl 18:26 »
För att återgå till TS fråga så får man ju hoppas att de E-nummer som våra livsmedel innehåller är ofarliga. Och det kanske dom är ett och ett men eftersom det oftast är fler än en tillsats vi får i oss så finns det kanske inte så mycket forskning kring cocktaileffekten. man får försöka tänka och sålla själv även om det inte är lätt utan att vara kemist  >:D
 http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Tillsatser-i-mat/


För att återgå till TS så undrar jag fortfarande vilka E-nummer hon har sett i köttet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #43 skrivet: 16 aug-11 kl 20:02 »
Uppfattningen att det skulle finnas något motstånd hos konsumenter i allmänhet att betala rätt pris för rätt varor kan man inte finna stöd för. Tvärtom höjdes för några år sedan priserna på mejeriprodukter med höjda avräkningspriser till mjölkproducenterna som motivering. Priset på ost steg 20% utan att en kotte protesterade.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #44 skrivet: 16 aug-11 kl 21:37 »
Luriga med dom där konstiga numrerna är ju att tillverkarna med lätthet kan dölja sitt trixande. Skrupler finns inte vad man kan se,skulle väl även limma ihop gamla köttslamsor, men fick tji.Icabutikerna "fräschade" upp köttbitarna utan att bry sig om folks hälsa.Bäst avstå från dom uppumpade köttbitarna och tänka nytt,finns ju annan mat.  8)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #45 skrivet: 16 aug-11 kl 22:29 »
Just det. Och vi glömmer ett viktigt faktum - den största makten har vi konsumenter. Om vi inte köper en vara försvinner den så småningom.
Eller så dyker den upp i ny förklädnad ...
Det är ju precis så det är, men det verkar vara svårt att förstå för många. Ska maten vara så billig som folk vill, ja då bli det fuskande, eller vad man vill kalla det. Pensionärerna far ju runt med sin matpris-koll..varför just mat? Varför åker dom inte runt och kollar bensinpriser, hyror eller vad fasen som helst?
Eller dammsugarpåsar..
Precis!

Ja, men det beror inte främst på livsmedelsindustrin utan på att vi rusar en masse till alla nya lågprisaffärer som öppnar. Sen är förvånade över att hallonsylten innehåller mest äpplen, glassen mest sojalecitin och kycklingfilen mest vatten samt smakar fisk.
Precis. Vi är som lämmlar. Tänker en sak men köper en annan, tydligen. Närt ska vi lära oss? Böcker av den här typen behövs, det är tydligt.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #46 skrivet: 16 aug-11 kl 23:04 »
Ja, jag kände stor lättnad när någon äntligen skrev offentligt det jag tyckt så länge!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #47 skrivet: 17 aug-11 kl 01:28 »
Smaka på den här  ;D

E 120 Karmin, Röd Extraheras från de torkade hokarminsyra
norna av kochenillsköldlusen,
Dactylopius coccus. Får användas
till alla livsmedel som generellt
får färgas samt till vissa ostar,
frukostflingor med fruktsmak,
sylt, marmelad, gelé och
korvar.

http://www.slv.se/upload/dokument/markning/tillsatser/tillsatser_i_livsmedel_faktabok.pdf
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #48 skrivet: 17 aug-11 kl 10:13 »
Den pdf-en kan bli användbar!  Tack!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #49 skrivet: 17 aug-11 kl 18:00 »
Jag läser oftast innehållsförteckningar, både förr och nu. Ibland är den skriven med så liten text eller med färg som ser ut som den har flytit ut. Jag antar att man har något att dölja då och väljer konsekvent bort varor med oläslig innehållsförteckning. Jag hoppas att det är fler som gör som jag.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #50 skrivet: 17 aug-11 kl 18:56 »
Jag läser oftast innehållsförteckningar, både förr och nu. Ibland är den skriven med så liten text eller med färg som ser ut som den har flytit ut. Jag antar att man har något att dölja då och väljer konsekvent bort varor med oläslig innehållsförteckning. Jag hoppas att det är fler som gör som jag.

Ja det var ett klokt råd  :D
Men de stackars barnen eller andra som inte kan eller tänker på att läsa innehållsförteckningarna eller har man öst ner godiset eller vad det är i andra förpackningar.  >:D
http://www.wellnessguide.se/SkrivUt/innehaller-ditt-paskgodis-loss-och-slaktavfall-
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #51 skrivet: 17 aug-11 kl 21:02 »
Innehållstförteckningar! Stön. Häng gärna med hit och diskutera sådana:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=117816.0
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

flugufrelsarinn

  • Inlägg: 20
    • Södermanland
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #52 skrivet: 17 aug-11 kl 23:46 »
Foppatofflorna? - här har jag missat något - Kan du berätta vad


det undrade jag också.. så jag googlade lite och tror det var det här som syftades på:
http://www.svd.se/naringsliv/plastsko-kan-vara-giftig-enligt-ny-undersokning_3519631.svd

fast den artikeln var iförsig lite gammal, så vem vet om den fula plastdojjan är hälsosammare nuförtiden ::)

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #53 skrivet: 18 aug-11 kl 09:00 »
Problemet med alla e-ämnen är att ingen vet hur våra kroppar påverkas på sikt av blandningen av alla kemikalier vi stoppar i oss (eller kommer i kontakt med på annat sätt). Var för sig kan ett ämne verka ofarligt i en 3-årsstudie av ämnet men vem vet vad som händer om man regelbundet intar 50-60 olika kemikalier under 30 år?
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #54 skrivet: 18 aug-11 kl 10:11 »
Bra sagt, Zebulon!  ÄR det detta som kallas

coctaileffekten
långtidsexponering

?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #55 skrivet: 18 aug-11 kl 10:21 »
Såg sista avsnittet av Jamie Olivers Matrevolution i USA.
Herre gud jag fick faktiskt gråten i halsen när jag såg honom gå genom vad barnen fick med sig i sin lunchpåse från sina föräldrar :(
Nog har jag hört pratas om ungar som får godis och läsk till lunch men att det var SÅ illa viste jag inte :(
Jamie Oliver - Junk in Kids' Brown Bag Lunches (2010-04-23)


Vi ska nog vara rätt glada attvi lever i ett så medvetet land som Sverige. Bara här i Norge tycker jag det är sämre. Mackor till lunch både för barn och vuxna, söta pålägg som nugatti och sylt. Pratade med en tjej som sa att hon kmpade med sin vikt, vi sat och åt. Jag åt kyckling och mos med chilisås. Hon åt fyra dubbelmackor av vitt bröd med brunost. Till lunch!

Nä hejja Sverige, jag tror vi är en av de länder som kommit längst!

rangs

  • Inlägg: 44
    • -
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #56 skrivet: 18 aug-11 kl 10:39 »
Såg sista avsnittet av Jamie Olivers Matrevolution i USA.
Herre gud jag fick faktiskt gråten i halsen när jag såg honom gå genom vad barnen fick med sig i sin lunchpåse från sina föräldrar :(
Nog har jag hört pratas om ungar som får godis och läsk till lunch men att det var SÅ illa viste jag inte :(
Jamie Oliver - Junk in Kids' Brown Bag Lunches (2010-04-23)

Vi ska nog vara rätt glada attvi lever i ett så medvetet land som Sverige. Bara här i Norge tycker jag det är sämre. Mackor till lunch både för barn och vuxna, söta pålägg som nugatti och sylt. Pratade med en tjej som sa att hon kmpade med sin vikt, vi sat och åt. Jag åt kyckling och mos med chilisås. Hon åt fyra dubbelmackor av vitt bröd med brunost. Till lunch!

Nä hejja Sverige, jag tror vi är en av de länder som kommit längst!


Om det är så i alla skolor i usa så förstår man ju varför de flesta blir överviktiga de måste ju vara konstant hungriga hela tiden
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Gullregn

  • Gäst
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #57 skrivet: 18 aug-11 kl 10:41 »
Jag packade skollunchlåda till mitt plastbarnbarn några veckor per år.

En liten påse chips. En chokladkaka. En youghurt som var färgämnen o socker. 1 burkläsk.
tuggummi. färgglada godisnötter överdragna med socker. kakor.
geleeäppelbitar (färdig produkt hård gele med äppelsmak)

Till lunch kunde man köpa små pizzor eller pajer i skolans cafeteria.

Efter skolan så var det kö till lokala konditoriet,,coca cola o godis.
Till middag McD eller fish and chips eller pie. (allt snabb mat)
laga mat?? javisst, man tände grillen nån gång per år o la på några korvar


Nej, det var ingen idee att ändra något för jag hade inte hans föräldrars backup och han själv ville inte och kunde ju inte sitta med en alternativ lunchlåda som enda barn.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #58 skrivet: 18 aug-11 kl 10:50 »
Problemet med alla e-ämnen är att ingen vet hur våra kroppar påverkas på sikt av blandningen av alla kemikalier vi stoppar i oss (eller kommer i kontakt med på annat sätt). Var för sig kan ett ämne verka ofarligt i en 3-årsstudie av ämnet men vem vet vad som händer om man regelbundet intar 50-60 olika kemikalier under 30 år?

Jag hoppas verkligen att jag intar 50-60 kemikalier under 30 år, av dessa vill jag gärna inta
E948 i stora lass och även bland annat E101, E160a, E160d, E160e, E170, E270, E300, E307 och många fler.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #59 skrivet: 18 aug-11 kl 11:15 »
Jag hoppas verkligen att jag intar 50-60 kemikalier under 30 år, av dessa vill jag gärna inta
E948 i stora lass och även bland annat E101, E160a, E160d, E160e, E170, E270, E300, E307 och många fler.
Men dessa naturliga nyttigheter kan du väl inta utan att de kallas för E...etc? Frågan gäller väl att industrin processar dessa på olika sätt för att maten de vill sälja till oss ska se mer aptitlig ut? Och bara för att något förekommer naturligt är det väl inte solklart att det är nyttigt eller ens hälsosamt?
Jag tror inte att livsmedelsindustrin öht tänker på att konsumenten ska hålla sig frisk eller må bra - de tänker nog fastmer på hur de ska få en skaplig vinst  >:D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 3 användare (2 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser