Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elementproblem  (läst 958 gånger)

Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
Elementproblem
« skrivet: 12 dec-18 kl 22:20 »
Har ett element i sovrummet som ventil verkar kärva på. Tog bort termostat och då är det en pigg som sticker ut. Tvingade in den med ett buntband, men element är varmt ändå. Ska jag ta en slangklämma och försöka få större tryck på pinnen ? Eller har nåt pajat inne i ventil. Håller på att svettas ihjäl på nätterna [emoji29]




Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elementproblem
« Svar #1 skrivet: 12 dec-18 kl 22:27 »
Det kan behövas större kraft för att trycka in piggen än vad du får med ett buntband. Jag skulle nog prova med en liten skruvtving eller liknande.
Hur gammal är ventilen? Är den av något känt märke?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Elementproblem
« Svar #2 skrivet: 13 dec-18 kl 00:35 »
Om du lägger örat mot elementet när du trycker in ventilpinnen så hör du om vattnet stryps. Du kan motionera upp ventilen genom att trycka in ventilen upprepade gånger. Var inte för hårdhänt bara. Sedan orkar nog termostaten igen.

 

Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
SV: Elementproblem
« Svar #3 skrivet: 13 dec-18 kl 07:53 »
Det kan behövas större kraft för att trycka in piggen än vad du får med ett buntband. Jag skulle nog prova med en liten skruvtving eller liknande.
Hur gammal är ventilen? Är den av något känt märke?

Ventilen är från Luthers tid, gammal.
Grova rör, 20-50 tal

Tack för svar [emoji106]


Postat med Alternativ.nu´s app


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 2 användare
RindertD, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser