Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket biodling finns det utrymme för i Sverige?  (läst 1446 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Hur mycket biodling finns det utrymme för i Sverige?
« skrivet: 31 jul-20 kl 08:17 »
Det är väl känt att har man för många samhällen i en bigård, så avkastar dessa samhällen sämre. Så skulle Sverige fyllas med bikupor överallt, så skulle det bli tämligen olönsamt med biodling. Men hur långt är det dit? Eller m.a.o.: Hur många procent av utrymmet är redan upptaget?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur mycket biodling finns det utrymme för i Sverige?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-20 kl 10:46 »
Jag håller till i en bygd med väldigt mycket biodling för att vara i Sverige. Stora bigårdar, många bigårdar och många biodlare. Jag skulle säga att vi fyller trots detta kanske 35-40 % av all tillgänglig dragmiljö idag. I Sverige finns oerhörda områden där det är glest mellan bigårdarna, så det dröjer väldigt länge innan det skulle kunna bli trångt i vårt vackert avlånga land.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Hur mycket biodling finns det utrymme för i Sverige?
« Svar #2 skrivet: 31 jul-20 kl 12:10 »
Jag håller till i en bygd med väldigt mycket biodling för att vara i Sverige. Stora bigårdar, många bigårdar och många biodlare. Jag skulle säga att vi fyller trots detta kanske 35-40 % av all tillgänglig dragmiljö idag. I Sverige finns oerhörda områden där det är glest mellan bigårdarna, så det dröjer väldigt länge innan det skulle kunna bli trångt i vårt vackert avlånga land.

Jo, det tror väl i grunden jag med. Men, en annan vinkling kan ju vara om det finns risk att man slår ut andra pollinerare och skapar någon form av oönskad monokultur?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hur mycket biodling finns det utrymme för i Sverige?
« Svar #3 skrivet: 31 jul-20 kl 19:52 »
Problemet i så fall är förstås inte bina, utan bristen på variation i odlingslandskapet.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Hur mycket biodling finns det utrymme för i Sverige?
« Svar #4 skrivet: 01 aug-20 kl 00:43 »
Jag antar att biodling inte är anmälningspliktigt. Vet man egentligen hur mycket som finns? :-)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Hur mycket biodling finns det utrymme för i Sverige?
« Svar #5 skrivet: 01 aug-20 kl 13:11 »
Jag antar att biodling inte är anmälningspliktigt. Vet man egentligen hur mycket som finns? :-)


Det ser ut som att det är anmälningspliktigt med biodling.
http://djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/binochhumlor/reglerforbiodlingbitillsyn.4.1a4c164c11dcdaebe128000140.html

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur mycket biodling finns det utrymme för i Sverige?
« Svar #6 skrivet: 01 aug-20 kl 13:18 »
Jag antar att biodling inte är anmälningspliktigt. Vet man egentligen hur mycket som finns? :-)

Det är anmälningsplikt i högsta grad. Dock är det alldeles för många amatörer som missar den "lilla oviktiga detaljen".
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hur mycket biodling finns det utrymme för i Sverige?
« Svar #7 skrivet: 01 aug-20 kl 14:39 »
Dock är det alldeles för många amatörer som missar den "lilla oviktiga detaljen".

Jag undrar faktiskt det. Det kanske kan vara någon enstaka som alldeles i början inte har hunnit ta till sig sig att man ska anmäla sina uppställningsplatser på länstyrelsens sida, men efter ett tag gör man det. Dessutom går nästan alla en kurs, och där får man alltid den kunskapen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur mycket biodling finns det utrymme för i Sverige?
« Svar #8 skrivet: 01 aug-20 kl 16:57 »

Jag undrar faktiskt det. Det kanske kan vara någon enstaka som alldeles i början inte har hunnit ta till sig sig att man ska anmäla sina uppställningsplatser på länstyrelsens sida, men efter ett tag gör man det. Dessutom går nästan alla en kurs, och där får man alltid den kunskapen.

Alla går en kurs?
Tillåt mig att skratta lite rått.
 Det är alldeles för många som hej och hå skaffar sig en kupa och så är det
Hjälp vi har visst "råkat" skaffa bi...   hur gör vi nu?

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Hur mycket biodling finns det utrymme för i Sverige?
« Svar #9 skrivet: 02 aug-20 kl 22:46 »
Aha, åhå.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, eremit1, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser