Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan gässlingar gå ute?  (läst 2791 gånger)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
När kan gässlingar gå ute?
« skrivet: 19 jun-10 kl 10:48 »
Har haft gäss och gässlingar tidigare men naturruvade alltid fram gässlingarna då och har därför aldrig funderat över hur gamla gässlingar ska var för att få komma ut. ??? När dom har mamma med sig så har dom ju skydd och värme och kan vara ute från dag ett. Jag som har haft gäss i många år räknar mig som en relativt van gåsägare så det känns lite konstigt att plötsligt inte ha svaret på en sådan grundläggande frågeställning :-[

Nu har jag maskinkläckta bebbar hemma (8st  :D ) dom är ca 1½ vecka och jag undrar om man vågar sätta ut dom några timmar mitt på dagen om vädret är fint?

Hur mycket fjädrar behöver dom ha fått för att kunna gå ute hela dygnet (med vind/regnskydd naturligtvis) Nu har vi hela vårt ställe inhägnat med Gunnebonät på 1 meter samt eltrådar på utsidan så rovdjur är ingen större risk.

Skator och annat finns det här men tanken är att dom ska få vara ute när vi är hemma nu när dom är små. Kalkonerna är riktigt bra på att hålla skator och kajor borta, dom patrullerar och jagar bort dem hela tiden  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: När kan gässlingar gå ute?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-10 kl 10:53 »
6veckor ska de vara innan de klarar väta... blir de våta tidigare får man ta in och torka dem annars dör de...

är de naturruvade blir de tåligare för då får de mamma gåsens fett på dunet...
Fjäderfän och kaniner

 

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: När kan gässlingar gå ute?
« Svar #2 skrivet: 19 jun-10 kl 11:58 »
OK 6 veckor innan de kan gå ute på heltid. (jiiikees då är dom stora ::) )

Men nu när dom är små?? Kan dom komma ut lite i solen och beta på dagen när vädret tillåter??
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: När kan gässlingar gå ute?
« Svar #3 skrivet: 19 jun-10 kl 12:07 »
6veckor innan de tål regn... ute kan de vara tidigare...skrev lite otydligt..
Fjäderfän och kaniner

patrick.

  • Gäst
SV: När kan gässlingar gå ute?
« Svar #4 skrivet: 19 jun-10 kl 12:08 »
klart de kan vara ute på heltid innan 6 veckor :),, men inte när de regnar och i vått gräs,. förra året då det var så fint väder så började jag vid 4 veckor, släppte ut dem när daggen gått bort och tog in dem när de blev kväll., hade dem då i en betesbur,.

nu är mina 2 veckor jag jag släpper ut dem på dagen någon timme,, de är ej i någon bur uten är runt mig när man solar eller gör något annat ;).. akta bara så du inte trampar på dem ;)..
mvh

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: När kan gässlingar gå ute?
« Svar #5 skrivet: 19 jun-10 kl 22:29 »
Är det solsken och varmt, så får de vara ute efter 7 dagar, men man får vara vaksam och ta in dem om det blir kallare eller regn.  Hällregn tål de inte förrän efter ca 6 veckor.

Jag tränar de på att äta lite grönt från början, redan efter ett par dagar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

rumpetorp

  • Inlägg: 10
    • Blekinge
SV: När kan gässlingar gå ute?
« Svar #6 skrivet: 24 jun-10 kl 21:44 »
Hej se bara till att du inte har några fingerblommer i närheten där dom är

dom är giftiga ock dom kan dö av det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser