Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuktproblem i matkällare  (läst 14953 gånger)

Anna N

  • Inlägg: 29
Fuktproblem i matkällare
« skrivet: 12 jan-04 kl 15:46 »
Hej alla Åter-läsare!
Jag heter Anna och bor i Norrbotten. Jag har problem med fukt sommartid i min matkällate. Jag har ett "Per-Albintorp" med torpatgrund och källare under köket. Sommartid har det blidats så mycket fukt att det dryper från taket. Har nu bytt innertak, isolering, stagat bjälkar. Men i somras var det värre än någonsin (vi hade ändå extremt torr sommar) och vit "mögel?-tussar" bildades på golvet. Vet någon vad det beror på och vad man gör åt det???
Jag har kört luftavfuktare under hösten (burit upp fem liter vatten/dygn i flera veckor), så ny är klimatet bra. Jag vill ha tips på hur jag förebygger fukt nästa sommar.
Hälsningar från Anna

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Fuktproblem i matkällare
« Svar #1 skrivet: 12 jan-04 kl 16:07 »
Vi har haft samma problem. Upptäckte efter ett tag 3 tilltäppta och väl kamouflerade ventiler (De förra ägarna trodde nog att det var bra och att det skulle bli varmare i huset?) Vi tog bort all sten och glasfiber och det blev strax bättre. Vi hade också den där luddiga vita svampen ett tag. En kompis med samma problem lät Anticimex inspektera. De skickade prov till laboratorie och svaret blev att det var "Liten hussvamp" (Leucogyrophana pulverulenta) och att den kan orsaka stora rötskador men att den inte har samma spridningsförmåga som "Äkta hussvamp". Min kompis fick följande råd ang. åtgärder:
1. Led bort allt regnvatten från huset.
2. Byt ut angripna delar med extra marginal. (Gjorde inte vi, i vårt hus alltså, svampen försvann ändå)
3. Förbättra ventilationen i källaren, ev. även krypgrunden (rensa marken från löst organiskt material o täck m plast för att hindra avdunstning)
4. Håll alltid minst 10-12 grader varmt i huset.
« Senast ändrad: 12 jan-04 kl 16:59 av hanne »

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Fuktproblem i matkällare
« Svar #2 skrivet: 12 jan-04 kl 16:30 »
Oj då!!! Var just nere i källaren (kom på att det var väldigt länge sen jag var där sist) det var lite fuktigt, inte blött - och våra svampar är kvar!!!!! Våra sitter i taket (Som är spontat trä). Det är ju inte heller helt säkert att det är samma svamp som min kompis hade. Men vi tror att det är samma. Men de torkade bort helt ett tag så jag trodde vi hade vunnit kampen!  :-[

Kanske är det bäst att byta ut träet med god marginal, som Anticimex säger???!!! Men det hade du ju redan gjort...hur är det med ventilationen i källaren?
« Senast ändrad: 12 jan-04 kl 16:56 av hanne »

Anna N

  • Inlägg: 29
Re:Fuktproblem i matkällare
« Svar #3 skrivet: 13 jan-04 kl 09:04 »
Tack för tipsen. Så det kan vara liten hussvamp? Jag tog bort alla jag hittade och dom har inte kommit tillbaka under hösten. Jag har tre ventiler: Två som går ut från källaren och är helt renrensade och en som går in under krypgrunden. Jag måste nog kolla den bättre så att den inte är igentäppt längre in från öppningen. Det finns inget sätt att ta sig in under själva krypgrunden men risken finns ju att det är fuktigt även där (köksgolvet "sviktar" lite oroväckande). Jag har hållit ventilerna till krypgrunden öppna fram till jul (det blir väldigt golvkallt inne!) för att försöka torka upp, annars har jag fått höra att man ska stänga dom på vintern. Hur gör ni?
Hälsningar från Anna N

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Fuktproblem i matkällare
« Svar #4 skrivet: 13 jan-04 kl 16:06 »
Hej Anna.
Våra ventiler är som dina, två direkt ut o en under huset. Vi har dem helt öppna jämt - med nät så mössen inte får det alltför lätt att ta sig in. Har inte hört att man ska stänga till på vintern. Kan det vara bra? Jag fattar inte heller hur man ska kunna kolla ventilen som går långt in under huset, då får man väl riva antingen källaren eller halva huset :P

Nu undrar jag också hur man bäst sköter en fuktig källare. Vi får hålla tummarna för att någon kommer in med lite fler tips. Och vi kan väl höras av igen om vi skulle få reda på mera om detta. (Vi är säkert inte ensamma om att ha det här problemet...)
Ha det varmt om fötterna!
Hälsningar, Hanne

Anna N

  • Inlägg: 29
Re:Fuktproblem i matkällare
« Svar #5 skrivet: 13 jan-04 kl 16:24 »
Hej Hanne!
Om du har ventilerna öppna in till källaren på vintern, fryser inte rotfrukterna då? Där jag bor kan det vara under -30 grader i veckor och det blir snabbt många minus i källaren. Har du någon frostvakt eller liknande?
Ventilen in under huset tänker jag försöka rensa med t ex en grov ståltråd som jag vinklar i änden för att kunna dra ut eventuell "stoppning" in i källaren.
Anna N

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Fuktproblem i matkällare
« Svar #6 skrivet: 13 jan-04 kl 16:33 »
Hej igen. Nej, vår källare "fryser" aldrig. Den kanske är större med tjockare väggar än din. Källare går normalt inte under frysgrader - men det är min småländska erfarenhet, förstås. Fast vi kan ju ha minus 20 i flera veckor (numera sällsynt, tyvärr).

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Fuktproblem i matkällare
« Svar #7 skrivet: 21 jan-04 kl 22:44 »
Här är ett lästips om den fruktade "äkta" hussvampen, "Serpula lacrymans": http://www.byggnadsvard.se/content.lasso?custom=article&cat=web&cmd=view&id=166

Ventilation och värme löser visst det mesta. Vi upptäckte att under trätaket finns plast!!! Det ska väck så fort vi hinner. Hellre lite drag från golvet än neddragen och golvad i källaren!
« Senast ändrad: 21 jan-04 kl 22:46 av hanne »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 4 användare (3 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser