Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäckning av dvärgget, när?  (läst 5669 gånger)

PetraF

  • Inlägg: 84
    • Värmland
Betäckning av dvärgget, när?
« skrivet: 01 mar-11 kl 09:02 »
Väntar hem ett par obesläktade getter nu i april. De är cirka 4 månader när jag får dom.
Det är första gången jag har getter i egen regi, och frågan jag nu ställer mig är när de är redo för att betäckas?
Så jag vet hur jag ska ha dom, menar jag.

PetraF

  • Inlägg: 84
    • Värmland
SV: Betäckning av dvärgget, när?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-11 kl 14:05 »
Ok, tack för lugnade svar :)
Kände mig osäker på om geten är "klar" för betäckning vid så ung ålder, men det är ingen risk för henne alltså?

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Betäckning av dvärgget, när?
« Svar #2 skrivet: 01 mar-11 kl 16:20 »
Att betäcka vid 4 månader tycker åtminstone jag är lite väl tidigt. Visst kan det gå bra om man ser till att den unga mamman får vad hon behöver i näringsväg och mineralväg - både till sig själv, till sitt växande foster och sedan till att göra mjölk. Att bara tillskottsfodra med havre och dessutom med så mycket som 1/2 kg om dagen misstänker jag riskerar att ställa till mer problem än vad det gör nytta.  :-\ Tror t ex det blir alldeles galet med kalciumbalansen.

Mer normalt är att man låter geten få sin första killing ungefär när hon är ungefär 1 år. Det innebär att hon betäcks när hon är ca 7 månader (getter går dräktiga i ca 150 dagar). Har du nu tur så brunstar inte din lilla get förrän framåt slutet av sommaren. Nordiska raser är ganska årstidsbundna och brunstar på sensommaren/hösten. Dvärggetter kan väl vara lite mer "åretruntbrunstande" om jag inte har fel för mig.

PetraF

  • Inlägg: 84
    • Värmland
SV: Betäckning av dvärgget, när?
« Svar #3 skrivet: 01 mar-11 kl 19:33 »
Jag kände det med, får se hur jag löser det. Hur vet man att de brunstar? Är det något man kan se?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Betäckning av dvärgget, när?
« Svar #4 skrivet: 02 mar-11 kl 15:24 »
En lantrasget brukar inte anses mogen att bli mor före ett års ålder.  Varför skulle dvärggetter vara annorlunda?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

PetraF

  • Inlägg: 84
    • Värmland
SV: Betäckning av dvärgget, när?
« Svar #5 skrivet: 02 mar-11 kl 18:23 »
Det är just det jag försöker få reda på, får lite olika bud, så det får bli magkänslan, och den säger att ingen betäckning före 1 år.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
SV: Betäckning av dvärgget, när?
« Svar #6 skrivet: 02 mar-11 kl 21:58 »
Att betäcka såpass tidigt är som att låta ett tolvårigt barn bli gravid och tycka det är bra. Du kommer riskera både geten och killingen och dessutom kommer du hämma getens tillväxt då all näring kommer gå till hennes killing. Vänta tills geten är precis under året iaf. innan du betäcker henne och sedan tycker jag också man ska planera noga så killingarna föds på våren inte före av slutet April iaf. tycker jag. Så de små får njuta av värmen från första början.
Fodra gärna på henne lite extra men det viktigaste är vitaminer och mineraler OCH selen. Selenboosta gärna mot slutet av dräktigheten. Är inget kul med killingar födda med selenbrist.

Sussilo

  • Gäst
SV: Betäckning av dvärgget, när?
« Svar #7 skrivet: 03 mar-11 kl 06:39 »
Instämmer! Kul att se dig här igen, Balbina  :)! Du behövs här på gettavlan.

PetraF

  • Inlägg: 84
    • Värmland
SV: Betäckning av dvärgget, när?
« Svar #8 skrivet: 03 mar-11 kl 11:57 »
tack för alla svar, och det blir ingen betäckning av en liten get. Tycker själv det är för tidigt, men vill ju höra av lite mer erfaret folk.

Sussilo

  • Gäst
SV: Betäckning av dvärgget, när?
« Svar #9 skrivet: 03 mar-11 kl 12:05 »
Klokt beslut  :)! Om geten är 4 mån i april, kan du låta betäcka henne någon gång i november. Då får hon killing i "normal" tid på våren.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
SV: Betäckning av dvärgget, när?
« Svar #10 skrivet: 03 mar-11 kl 12:11 »
Instämmer! Kul att se dig här igen, Balbina  :)! Du behövs här på gettavlan.

Fick några bedjande PM så jag ska försöka hjälpa till lite...

Sussilo

  • Gäst
SV: Betäckning av dvärgget, när?
« Svar #11 skrivet: 03 mar-11 kl 12:13 »
På tiden, hörru   :D !

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Betäckning av dvärgget, när?
« Svar #12 skrivet: 03 mar-11 kl 19:39 »
Ja, välkommen tillbaka, Balbina!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Grubba

  • Inlägg: 1
SV: Betäckning av dvärgget, när?
« Svar #13 skrivet: 25 maj-20 kl 09:58 »
Hej, har en liknande fråga på ämnet... Vi har nu fått hem ett gäng dvärggetter. Två vuxna getter, två killingar (en av varje sort), samt en bock. Bocken är ej släkt med någon av getterna. Hon som vi köpte getterna av rekommenderade att vi skulle kastrera bockkillingen, har pratat med veterinären och det verkar vara ganska stor risk med ett sånt ingrepp på en bock. Annars får vi väl ha honom gå med den stora bocken, risken antar jag är att dom slåss då? Vi vill egentligen inte ha bocken gå själv heller i och med att dom är flockdjur, men hur löser man det, om han går med resten kan har ju betäcka dom när som helst och det är ju inte önskvärt vad jag förstår, speciellt inte med tanke på att vi har en killing. Rådvill.....

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Betäckning av dvärgget, när?
« Svar #14 skrivet: 04 jun-20 kl 06:01 »
Hej!
Ja, det finns risker med att kastrera en liten bockkilling. Främst att urinvägarna "stannar i växten" efter kastreringen, och då kan bocken lättare drabbas av urinsten, vilket ofta är dödligt. Det bästa är att kastrera en bock när han är större, rådgör med veterinären igen.
Överväg också att kastrera den vuxne bocken, om ni inte vill utöka flocken för att ha själva. Sälja dvärg-killingar är inte lätt, och annonser lockar tyvärr många oseriösa personer som tänker "billigt kött" (och deras slaktmetod är varken trevlig eller ens laglig).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser