Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dass-fråga  (läst 15521 gånger)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Dass-fråga
« Svar #20 skrivet: 14 maj-06 kl 22:42 »
Kommunerna kräver ju att behållarna ska vara 2 x 500 liter,
och så stora plasttunnor är svåra att hitta.
Har man en stor kompost så gör det inte så mycket om den fryser en del av året.
Du bor ju i Skåne så det behövs nog inte mycket isolering.
Frigolit funkar men blir svårt att kombinera med runda tunnor.
Kanske mineralull (gammalt rivningsmaterial eller restbitar duger bra) som hålls fast med hönsnät runtom.
Blir det för mysigt finns risken att det blir ett råttillhåll och dom kan börja knapra på plasttunnorna.
« Senast ändrad: 14 maj-06 kl 22:43 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ozzy

  • Inlägg: 162
Re:Dass-fråga
« Svar #21 skrivet: 15 maj-06 kl 00:49 »
det måste ju gå att göra som "hemikring" gör, utan att skada någon/något!
Det känns som en lättare lösning än att hålla på å lassa över skiten från en hink till komposten och hålla på å blanda med köksavfall... bläbläbläää!
Du har rätt i det där med att jag bor i skåne, allt är så lätt här! (har precis flyttat hit, är inte van). En kompis pappa häller bara lite kokhett vatten i komposten när den fryser.
Det blir nog en separat kompost för köksavfallet och slutna tunnor för skiten.

Havskatten

  • Inlägg: 35
  • Varfoer bara surfa, ner man kan goera vaagor?
    • Skåne
Re:Dass-fråga
« Svar #22 skrivet: 29 maj-06 kl 15:55 »
Ett litet tips er att anvenda biologiskt nedbrytbara sopseckar (gjorda for mulltoa) i skithinken och sen kan man flytta det utan eackel till komposten. Finns att koepa bla. i elafferen i Hoerby.
 ;D
Bor i hus i skogen med man, barn, höns och hund.

Mossie

  • Inlägg: 362
  • Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:Dass-fråga
« Svar #23 skrivet: 07 jun-06 kl 07:56 »
Vi bor året runt i en f.d sommarstuga utan kommunalt v.a. Har provat Mulltoa med katastrofalt resultat, heltidssysselsättning om den skulle fungera någorlunda. Skaffade en Separett i stället, nu är det ett nöje att sköta toaletten!!! Urinen spars i konvektortankar eller går ut sandbäddar och blandas med vatten från tvätt & diskvatten. PÅ våren kopplas en slang till tankarna & sen vattnar jag trädgården med blandningen. ( Det blandas aut. 1-9 ). Tunninnehållet förvaras i säckarna eller i en stor plastbehållare, "kompost", tills det förmulltnat ordenligt. Blandar även i strö och rester från hönshuset i denna kompost. Fungerar "SKITBRA"
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Suresh

  • Gäst
Re:Dass-fråga
« Svar #24 skrivet: 07 jun-06 kl 10:04 »
Multrum M 1700.

Holken i tvättrummet och plåtbingen med skit i källaren under - med tömningsluckan ut genom husväggen.

Avföring blandas med hushållsavfall - urinet separeras bort. Isolering skall finnas vintertid, ev eluppvärmning samt fläkt. inget av det har jag brytt mig om att fixa, funkar ändå. Fast isolererande tillbyggnad skall byggas nu till hösten.

Hur det är att tömma  inte vet jag inte, det är bara 2 år sedan jag installerade det, alltså är det inte fyllt till mer än en tredjedel ännu.

I våras upptäckte jag att en liten musfamilj flyttat in i latrintanken. Gulligt!
« Senast ändrad: 07 jun-06 kl 10:05 av Suresh »

Eulalia

  • Gäst
Re:Dass-fråga
« Svar #25 skrivet: 07 jun-06 kl 12:06 »
shit!  :D
verkar vara bostadsbrist bland muspopulasen i dina trakter..

när jag skulle slå upp Suresh mulltrum m1700, fick jag bla fram detta examensarbete om slamavskilljning.
http://hem.passagen.se/v95blad/exjobb.htm

"Sammanfattning
En stor del av hushållen i Sverige och i övriga världen har enskilt avlopp, som inte är kopplade till kommunala reningsverk. Det vanligaste systemet för enskilt avlopp är en slamavskiljare och efterkommande filterbädd. Huvudsyftet med anläggningen är att inte smittsamma sjukdomar skall spridas till grund eller ytvatten."

Visst är väl torrdass/mullis, där man komposterar skiten och separerar urinen bättre, även ur denna aspekt?
Eller använder man både och?  
Kan nån reda ut begreppen åt mig?
Mullis för skiten, med urinseparering...
Vad använder ni för övrigt avloppsvatten?
« Senast ändrad: 07 jun-06 kl 12:16 av Eulalia »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare
camilla silwing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser