Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pumphus??  (läst 16862 gånger)

pilkrog

  • Inlägg: 10
Pumphus??
« skrivet: 15 jul-06 kl 23:00 »
Hej
Finns det någon som har tips på byggnation av ett enkelt men isolerat pumphus.
Har en grävd brunn med betong krage runt och pumpen står på locket till brunnen
sedan några veckor tillbaks.
Och detta skall frostskyddas med en byggnad som bör vara ca 2,0m bred och ca 1,50-1,60 djup samt ha en takhöjd invändigt på ca 1,80.
Tacksam för tips och förslag.
Pilkrog

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Pumphus??
« Svar #1 skrivet: 15 jul-06 kl 23:33 »
Vårt pumphus är bara som en isolerad låda av trä och mineralull med yttertak av plåt, som jag för övrigt borde laga innan hösten. Det är inte tillnärmelsevis så högt som du skriver och utan att veta så mycket om omständigheterna tycker jag det borde vara bättre med ett mindre "hus", då det blir mindre värmeförluster.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Pumphus??
« Svar #2 skrivet: 16 jul-06 kl 02:21 »
Fixa uttag för glödlampa som frostvakt i pumphuset, gärna också eluttag för litet värmeelement att användas under svinkalla vinternätter.
Har för mig det också finns speciella små frostvaktelement för ändamålet.
Inte alls kul om pumpen fryser mitt i vintern.
Och inte behöver väl pumphuset vara så högt?
Håller med UE, så litet som möjligt är bäst.
Bygg in själva brunnsringen i pumphuset, det gör att frysrisken minskar i röret ner i brunnen.
Du måste förstås också kunna komma ner i brunnen för att fixa bottenventilen mm.
Gör ett lätt, flackt v-format tak eller snedtak med plåt eller papp som täckning
och isolerat med glasull på insidan.
Fäst taket med gångjärn i ena sidan så du kan vika upp det vid servicearbeten.
Och som sagt, inte högre än att pumpen får plats.
« Senast ändrad: 16 jul-06 kl 10:37 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Pumphus??
« Svar #3 skrivet: 10 nov-06 kl 00:55 »
Hej på dej!

Enkelt är det inte, men det rymmer både en 500 L hydrofor och ett 50 L kolfilter, fruns övervintrande växter samt brunnens lock som sticker upp ur golvet..

Jag har pumpen, sugslangen och slangen till huset just under locket så det är bara elkabeln och en slang till hydroforen som sticker upp (har inte kopplat in kolfiltret).

På bilden ser man 3 hydroforer: 150, 300 och 500 liter.
Jag valde 500 liters för att ha backup vid elavbrott, och det finns vatten!! Trycket är 5,5 kilo och pumpen startar vid 4 kg. Har MINST ca 250 liter vatten som går att använda vid elavbrott.

Huset är 1,6 x 1.6 invändigt och har 15 cm isolering i väggar och 20 i taket. Det är lätt att hålla +5 grader där.

Taket är byggt med lutning åt alla sidor, spetsigt i mitten.
Har flera bilder, men inte just nu...
« Senast ändrad: 10 nov-06 kl 00:55 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Pumphus??
« Svar #4 skrivet: 10 nov-06 kl 23:16 »
På vår gård hade far innan vi fick djupborrat gjort följande.

Bredvid brunnen finns ytterligare ett hål ca 2,5 meter djupt och ca 1,5 * 1,5 meter i fyrkant. Murade väggar och vid ca en halv meter under markytan placerades ett mellantak av trä som under vintertid isolerades.
där nere sat hydrofon och pump. Sughöjden blev bara någon meter och ledningarna till husen gick rakt ut på frostfritt djup.


Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser