Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värt att avla på...............  (läst 736 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Värt att avla på...............
« skrivet: 03 jul-09 kl 20:37 »
Förutom fromhet, friskhet och dragvillighet, vilka övriga egenskaper anser ni är värda att avla på?

Jag ser att några av mina samhällen är aktiva tidigare än andra på morgnarna och håller på längre om kvällarna, det är en bra egenskap tycker jag, likaså en drottning som startar sin äggproduktion tidigt om våren, jämfört med de andra samhällena i bigården och under samma förutsättningar som de övriga naturligtvis.

Något mer? Långlivade fruntimmer kanske?

Vilka egenskaper väljer ni direkt bort?

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Värt att avla på...............
« Svar #1 skrivet: 03 jul-09 kl 20:43 »
Man skall inte ta in för mycket premisser, då blir det svårare att göra avelsframsteg.

Att dom drar igång tidigt på våren och flyger sent på kvällen är ju inte relevant om de inte summan av honugnen kvar att skatta är högre. Vissa håller på med att kolla efter utrensningsförmåga med.

Angående tidig vårutveckling är det ju till fördel vid tidiga rapsdrag eller avläggarproduktion men till nackdel om man har sena huvuddrag.

Långlivade bin är ju alltid en fördel. men det faller ju ut på om de producerar honung i mängd eller inte.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

David Nordin

  • Inlägg: 309
    • Halland
    • Blog
SV: Värt att avla på...............
« Svar #2 skrivet: 03 jul-09 kl 22:03 »
kakfasthet och stillsamhet måste vara en önskvärd egenskap med.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Värt att avla på...............
« Svar #3 skrivet: 03 jul-09 kl 22:22 »
Det är bättre att inte ha för många parametrar.

Snälla och hygieniska brukar en del ha som mått. Jag känner en drottningodlare som odlade efter de som städade sina bottnar själva på våren, han menade på att det var ett mått så gott som något. Renliga bin brukar ha höga resultat för övrigt, tyckte han. Då är de friska och goda övervintrare, och det ger ju mer honung.. God städiver av bottnarna tydde på hög utrensning av dött yngel också enligt honom. Och det var han som lärde mig att aldrig skaka en yngelram. Ynglet är lika känsligt som drottningceller. Att skaka leder bara till att bina måste rensa ut tusentals döda yngel, och han såg ingen nytta med det, döda bin vill väl ingen ha, levande bin producerar honung. Varav följer att man skall rota så lite som möjligt där nere...

Honungssamlande nämnde någon. Ja, förvisso, men det är väl bättre att ha något fler samhälle med snälla och renliga bin jämfört med dess motsats, slutsumman i honung brukar bli densamma. Tyska försök visar att avla på honungssamlande sällan ger någon hög utdelning, det kan genomsnittligt röra sig om något fåtal procent.

Själv nöjer jag mig med snälla och renliga. Det andra verkar det som om jag får på kuppen. Det är så härligt att gå i bigårdarna nu, och se honungen flöda in. Det ökar med flera kilo om dagen. Vilket kanondrag det varit senaste tiden, nu blommar ju verkligen allt. Ibland här är det rapsen och sedan intet, i år är det lind, vitklöver, ek, hallon, brakved, björnbär och nu börjar ju rapsen om igen, en del bönder härikring har sått på våren också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare
torbjorn, fylgja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser