Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egna etiketter  (läst 10935 gånger)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Egna etiketter
« skrivet: 08 nov-07 kl 08:16 »
Har designat egna etiketter för mina syltburkar och tryckt ut dem på datorn. Delvis för att det är så svårt att få bort köpta etiketter, delvis för att det är kul. Men sen gällde det ju att klistra på etiketterna. Jag har hittat två klistervarianter. Den ena som fäster väldigt bra, är att pensla mjölk på baksidan. Tyvärr blir det lite slabbigt. Den andra, som jag inte har så stor erfarenhet med än, är gummerade etiketter. Man hettar upp 6 msk vinäger och rör i 1 påse gelatin (och lite vaniljsocker ifall man tänker slicka på etiketterna). Sen penslar man på detta tunt. När det torkar blir det glansigt. När man sen ska använda etiketterna fuktar man dessa. Jag skulle tro att det är den bästa varianten, men vi får väl se.

Har ni några andra idéer?

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Egna etiketter
« Svar #1 skrivet: 08 nov-07 kl 10:58 »
Jag är inte alls så avancerad när jag klistrar på etiketter på t ex glöggflaskor till julklappar. Jag använder vanlig genomskinlig tejp. :-[ Till mitt försvar får jag väl säga att det syns knappt och är lätt att ta bort när jag ska återvinna flaskan/burken.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

hannaåsamuel

  • Inlägg: 121
Re:Egna etiketter
« Svar #2 skrivet: 08 nov-07 kl 11:02 »
Limstift har vi till honungsburkarna. Garanterat lätt att tvätta av, men det kanske inte klarar en fuktig jordkällare. Annars har vi haft tejp, men det tycker jag är svårt att få bort
Hanna

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Egna etiketter
« Svar #3 skrivet: 08 nov-07 kl 11:37 »
Den andra, som jag inte har så stor erfarenhet med än, är gummerade etiketter. Man hettar upp 6 msk vinäger och rör i 1 påse gelatin (och lite vaniljsocker ifall man tänker slicka på etiketterna). Sen penslar man på detta tunt. När det torkar blir det glansigt. När man sen ska använda etiketterna fuktar man dessa. Jag skulle tro att det är den bästa varianten, men vi får väl se.


Hur pass besvärligt kan det vara att få bort dessa etiketter? Är det bara att blöta på dom igen?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:Egna etiketter
« Svar #4 skrivet: 08 nov-07 kl 16:21 »
blanda vetemjöl och vatten alt. mjölk till en tapetklister liknande sörja. Det går utmärkt att limma papper med. Vi brukar även använda det till papiér machie.
Live simply......so that others may simply live.

koko

  • Gäst
Re:Egna etiketter
« Svar #5 skrivet: 09 nov-07 kl 12:47 »
Mu vet jag inte om det fäster på glasburken, men man kan i alla fall få ett billigt och enkelt papperslim med en kall, kokt potatis. Väldigt miljövänligt limstift!

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Egna etiketter
« Svar #6 skrivet: 09 nov-07 kl 13:01 »
Hur pass besvärligt kan det vara att få bort dessa etiketter? Är det bara att blöta på dom igen?

Det här ska visst vara frimärkslim. Bara att blöta.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Egna etiketter
« Svar #7 skrivet: 05 dec-17 kl 13:24 »
 Hallå!

Vad är de bästa tipsen i denna fråga? Vi behöver klistra kanske 500 etiketter på våra 250g-glasburkar med honung och vill förstås göra det maximalt miljövänligt.

Provade att pensla med mjölk nu, verkade inte funka. Våra burkar är runda, så det släpper lätt...

Här verkar det finnas bra tips: https://snappyliving.com/11-recipes-to-make-your-own-glue/

Men gelatin vill en ju icke köpa förstås, kan det fungera med pektin eller nån vegetarisk variant, typ Hemköps "veggel" med dextros, förtjockningsmedel, fruktkärnmjöl, div. 25 gel tro?
« Senast ändrad: 05 dec-17 kl 13:43 av silverjuggler »
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Egna etiketter
« Svar #8 skrivet: 05 dec-17 kl 13:31 »
En väldigt enkel variant som är superlätt att få bort är bara vatten och lite diskmedel.

Tåler inte mycket hantering dock.


 

von tratt

  • Inlägg: 1744
    • Skåne
SV: Egna etiketter
« Svar #9 skrivet: 10 jan-18 kl 19:28 »
Hm, jag tänker på hur hårt en glömd torkad gurkskiva kan fastna. Någon borde undersöka gurk-klistrets potential.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Egna etiketter
« Svar #10 skrivet: 10 jan-18 kl 21:45 »
Hm, jag tänker på hur hårt en glömd torkad gurkskiva kan fastna. Någon borde undersöka gurk-klistrets potential.
Tomat sitter väl rätt bta också ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


von tratt

  • Inlägg: 1744
    • Skåne
SV: Egna etiketter
« Svar #11 skrivet: 12 jan-18 kl 02:50 »
Tomat sitter väl rätt bta också ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


Verkligen! Men där finns risk för vanprydande missfärgning. Fast det kanske finns nästan färglösa sorter. Eller så matchar man med rödaktiga etiketter  8)

Förresten, om etiketten går hela vägen runt och överlappar behöver limmet inte fästa bra mot glas, bara papper mot papper.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Sandra P

  • Inlägg: 10
    • Ångermanland
SV: Egna etiketter
« Svar #12 skrivet: 12 jan-18 kl 10:04 »
Vi använder mjölk. Hade lite problem i början med att få det att fastna ordentligt, men nu har vi hittat ett bra system. Mjölk i en djuptallrik, lägg i etiketten, tryck ner hela under ytan och låt dra några sekunder sen klistra fast och torka bort överflödig mjölk med trasa som samtidigt trycker fast etiketten ordentligt. Sitter hur bra som helst och lätt att få loss med hjälp av vatten.
 Ibland etikerar vi runt hundra flaskor samtidigt, det går tom snabbare än med limstift och sitter bättre. Problemet vi har är att etiketterna möglar om dom står i jordkällaren. Funkar fint i torra miljöer, men inte där det är så fuktigt som det är där.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Egna etiketter
« Svar #13 skrivet: 02 apr-19 kl 20:07 »
Två år i rad har vi nu kört med kaseinlim, enligt det här receptet: https://svenska.yle.fi/artikel/2013/04/08/kaseinlim-lim-av-mjolk/

Fungerar hur bra som helst. Gött att man kan slicka av fingrarna när man står o kladdar också. Blir möjligen lite surt efter en tid i kylskåp, men fungerar ändå tror jag.

Vi har burkar nu där det suttit i över ett år.

Jag använder gummisnoddar för att få etiketterna att sitta kvar på runda honungsburkar, men redan efter några minuter går det att ta bort snoddarna.

Här är receptet i fulltext, "Johannas hemlagade lim", från Johanna Ahlskog och Leo Gammals:

Material:
kastrull
slev
decilitermått
teskedsmått
tratt
kaffefilter
glaskanna
gaffel eller liten visp
glasburk
pensel
etikett

Limrecept:
3 dl mjölk
1,5 tsk ättika
2,5 tsk bakpulver
3 tsk vatten + eventuellt litet mera vatten

Gör så här:

Värm mjölken till 37 grader (fingervarmt). Ju lägre fetthalten är i mjölken, desto bättre blir kvaliteten på limmet.

Lyft mjölkkastrullen till bänken och rör i ättikan så att mjölken skär sig.

Låt stå tills mjölken skiktar sig i en vit massa och en gulaktig vätska, vassle. Det är den vita massan, kaseinet, som skall bli lim och vasslen är restprodukten. Vasslen kan man baka bröd på, syran gör att brödet får mer surdegskaraktär.

Häll den vita massan i kaffefiltret och låt ännu mer vassle rinna igenom.

Skrapa ner mjölkmassan i en ren glaskanna. Rör ut det i litet vatten.

Rör ihop bakpulvret med vattnet. Rör till sist ihop bakpulverlösningen med mjölkmassan.

När dom två reagerar med varandra kommer det att börja bubbla litet (det bildas koldioxid) och när det bubblat klart är limmet färdigt.

Häll limmet i en glasburk, gör en egen etikett och börja limma.

Hållbarheten är inte den bästa på det här limmet. Det håller sig ungefär lika länge som mjölken skulle ha stått sig.

Förvara limmet i kylskåp.
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser