Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandsruss som dragare  (läst 2436 gånger)

Jan M Hedlund

  • Gäst
Gotlandsruss som dragare
« skrivet: 29 mar-05 kl 13:21 »
Hur är Gotlandsruss som dragare, finns det vagnar och liknande som är tillräckligt små eller får man bygga dessa själv?, Jag vet att man har använt Gotlandsruss i kolgruvor i england men hur mådde dom egentligen av att dra tunga kolvagbar?.

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Gotlandsruss som dragare
« Svar #1 skrivet: 04 apr-05 kl 15:27 »
Jag undrade samma som du o tog kuntakt med folk som hade en hemsida om just det, har tyvärr inte kvar adressen.

Dom tyckte att det gick utmärkt att använda russ o även shettisar som dragare bara man anpassar lasset till hästarna. Oftast använde dom de minsta maskiner som gick att hitta, det finns ingen nyproduktion utan man får leta på auktioenr osv.

Russ o shettisar kan dra sin dubbla vikt när dom kommit upp i kondition, vilket tar ca 2-3 år. För det mesta går deyt bra att spänna två russ framför ett redskap för stor häst.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

EvaS

  • Inlägg: 27
    • Skåne
Re:Gotlandsruss som dragare
« Svar #2 skrivet: 01 aug-05 kl 11:07 »
Vi har ett russ som dragare. Vi har dessutom också en ardenner som dragare så det är lätt att jämföra de två. Russet är mycket trevligt att köra. Hon körs på många sätt, t ex i sulky, drar lätt timmer, drar en släpräfsa etc. Hon är ganska stark men går förstås inte att jämföra med ardennern i kraft - däremot är hon ganska seg. Vi har lite skog på en stenig fälad där stenarna står för tätt för ardennerns stora hovar - där drar hon lätt ut ganska stora stockar - fast 1 i taget. Sen rullade vi stockarna över en bäck och där tog ardennern vid med sina timmerslädar och köre hem lasset. Praktiskt!

För att driva ett helt lantbruk räcker inte ett russ - då måste du ha 3-4 stycken iallafall och väl tränade. Om du däremot bara vill göra en del dragsysslor med russet så fungerar de utmärkt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser