Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfiken på gråärtor just nu.  (läst 2602 gånger)

  • Gäst
Nyfiken på gråärtor just nu.
« skrivet: 07 feb-19 kl 21:33 »
Jag trodde det var djurfoder så jag har aldrig smakat på dem. Jag plockade dem på ett trädgårdsprojekt för säkert 18 år sedan. Sen har jag odlat dem då ock då för jag tyckte blommorna har fin blå-lila färg.

Jag satte 6 st. i en kruka inne. De låg i vatten ett dygn först. Osäker om de gror. Tror det står 2009 på kuvertet jag lagt frön i.

Tar de sig borde jag odla igen ock provsmaka dem. Jag såg en film när en kille sådde ärtor i en hängränna. Sen skrapa han upp en ränna i jorden ock föste ner odlingen från rännan ner på jorden. Han ville inte direkt så för fåglar ock möss är intresserade av frön ock späda plantor. Jag blev lite förvånad att det stod om gråärtor i Åter tidningen samtidigt som jag höll på ock pillade med fröna.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Nyfiken på gråärtor just nu.
« Svar #1 skrivet: 10 feb-19 kl 17:05 »
Jag såg någon firma som sålde gråärtor när jag googlade " gråärtor Köpa" strax under 60 kr för ett halvkilo. De var odlade bara några mil från mig. Jag får kolla upp det mer när jag hinner.

Jag har blivit nyfiken på kikärtor med. Jag köpte 500 gram på Lidl i dag. Nåt på 20 spänn. Det blir visst bara en en eller två kikärtor i varje balja. Det förklarar kanske varför de kostar lite mer än gula ärtor.

Jag tror jag ska sätta några inne att studera dem.

Förr kokade jag dem ock rulla dem i chillipulver blandning. Jag tror det var någon mer krydda åckså. De är lite som snacks. De är goda i sallader eller som tillbehör till maten man äter.

 

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Nyfiken på gråärtor just nu.
« Svar #2 skrivet: 16 mar-19 kl 12:45 »
Jag har blivit nyfiken på kikärtor med....
Jag odlade kikärtor förra året bara som en test. Blev förvånad över hur mycket det verkligen blev. Bara 1-2 ärtor i varje skida men massor av ärtskidor.

Jag köpte visserligen utsädet i en fröpåse, ev. från Impecta, men i år har jag eget. Vet inte hur det är med groddbarheten på kikärtor som säljs som mat.

Gråärt har jag också odlat och de är goda som "människoföda" men tyvärr ser de inte alltid så aptitliga ut.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Tångräkan

  • Inlägg: 1977
    • Åland
SV: Nyfiken på gråärtor just nu.
« Svar #3 skrivet: 16 mar-19 kl 17:32 »
Gråärt är en jättegammal beprövad och väldigt härdig gröda som fallit glömska, troligen för att avkastningen inte är lika hög som "modernare" ärter. Jag har letat utsäde men inte hittat här (på Åland).

Kul också att läsa om era försök att odla kikärter. Det har jag tänkt pröva i sommar. Några tips?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nyfiken på gråärtor just nu.
« Svar #4 skrivet: 19 mar-19 kl 08:39 »
Jag provade att odla gråärtor för några år sedan. Det var frön från en äldre sort som jag fått i en fröbytarkedja här på forumet. Jag tyckte inte att de var jättegoda så de valdes bort till förmån för annat.
Har inte provat kikärtor. Undrar om de ekologiska jag har i skafferiet kan fungera som utsäde?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Nyfiken på gråärtor just nu.
« Svar #5 skrivet: 03 apr-19 kl 14:29 »
Gråärt är en jättegammal beprövad och väldigt härdig gröda som fallit glömska, troligen för att avkastningen inte är lika hög som "modernare" ärter. Jag har letat utsäde men inte hittat här (på Åland).

Kul också att läsa om era försök att odla kikärter. Det har jag tänkt pröva i sommar. Några tips?

Jag odlade kikärtor förra sommaren! Groddade några inne på vårvintern som fick stå i kruka och växa tills det blev varmt nog för utplantering i trädgårdslandet. Av fyra plantor fick jag ca 150 kikärtor 😀 vet inte om det var pga den varma sommaren men var enklare än vad jag trodde att odla! Ska sätta fler ärtor i år, 150 stycken räcker inte ens till en måltid 😁. Gråärt finns att köpa hos Runåbergs fröer! De borde kunna skicka till Åland också.

Tångräkan

  • Inlägg: 1977
    • Åland
SV: Nyfiken på gråärtor just nu.
« Svar #6 skrivet: 03 apr-19 kl 19:03 »
Tack, MalinAnna! Jo, det går nog att beställa fröer hit, frågan är om kikärterna trivs här. Men det kan vara värt ett försök.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser