Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skygga getter  (läst 5327 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Skygga getter
« Svar #20 skrivet: 09 mar-07 kl 17:32 »
Naturligtvis!  Mina reagerade aldrig på blodlukten, däremot på lukten av inälvor, om de såg någon ligga och sparka, och givetvis på skrik, och även smällarna av skotten.  Men det räcker ju att ta dem lite avsides, ju mer man "bråkar" med dem desto nervösare blir de!  Ett sätt kan kanske vara att ta ut alla de ANDRA, skjuta den/dem som är skygga, ta bort blodet och sen täcka över platsen med sågspån och vatten.  Att köra en övertäckt getkropp i skottkärra går ju, och om man är riktigt noga kan man ju vänta med avblodningen tills man flyttat kroppen.  Då blir de dock inte lika väl avblodade som om hjärtat fortfarande slår när man sticker.  Men jag har aldrig märkt någon egentlig skillnad i köttets kvalité om det är dåligt avblodat.  Det sägs att hållbarheten blir sämre, men i ett sånt här fall får man ju bestämma sig för vad som ska prioriteras.

Getter är, efter vad jag kan förstå, klyftigare än får när det gäller att förstå vad som händer.  De lär sig till exempel snabbt att känna igen slaktaren, om det försvinner flockmedlemmar varje gång han/hon kommer.

Och om det rör sig om två som är så där skygga, så får man räkna med att nummer två håller extra noga reda på vad som händer med kamraten...  Nummer två blir alltid nervösare.  Samtidigt vill man ju inte utsätta den för sorgen att leva utan sin syster, så man vill ju gärna få det gjort samma dag.

Ska vi starta ny tråd om detta, kanske?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Skygga getter
« Svar #21 skrivet: 10 mar-07 kl 08:53 »
Trollmor: för min del klarar jag mig utan det.
Men tråkigt att dina getter är skygga hönstanten.
Har du provat med att plocka undan de två från övriga flocken och ev. ha en själv för att lättare komma åt att försöka tämja dem???
Men om de är äldre så tror jag inte det fungerar. Vissa individer vill nog bara inte ha kontakt.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Skygga getter
« Svar #22 skrivet: 10 mar-07 kl 14:03 »
Trollmor: för min del klarar jag mig utan det.
Utan vad, kompis?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Skygga getter
« Svar #23 skrivet: 10 mar-07 kl 18:09 »
Utan vad, kompis?


???? ??? ??? ???
Utan en tråd om avlivning av getter......
Kompisar har jag gott om. Hela stallet fullt  ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Skygga getter
« Svar #24 skrivet: 11 mar-07 kl 15:34 »
OK, om jag startar en tråd om det, så behöver Du ju inte läsa den.  Finurligt, va?

Och visst är det härligt med kompisar i stall och annorstädes!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hönstanten

  • Gäst
Re:Skygga getter
« Svar #25 skrivet: 13 mar-07 kl 12:52 »
Nu har jag verkligen försökt att tämja systrarna. Dom har båda killat nu och när jag då har haft dom avsides så har det varit lättare att försöka "tämja dem". Den ena har jag faktiskt haft lite framsteg med men det beror nog på att hon fick två killingar och jag satt hos henne och torkade den ena torr åt henne och hon tyckte att det var helt okej. Sedan dess har hon blivit lite mindre skygg. Hon springer inte all världens väg när jag kommer utan står kvar. En gång efter killningen har jag fått klappa henne....

Den andra systern är helt hopplös. Jag tycker att hon blir skyggare och skyggare...det blir svårt nu när hon ska börja mjölkas. Det kommer antagligen inte gå utan att hon får panik. Vi får se hur vi gör med henne.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Skygga getter
« Svar #26 skrivet: 13 mar-07 kl 18:55 »
Aj, aj, var de dräktiga också, då skulle jag ha tipsat Dig om de första 24 timmarna.  Om Du plockar upp nyfödingen så ofta som möjligt under hans första levnadsdygn, så har Du en god chans att han, när han sedan kan springa fortare än Du, hellre springer till Dig än ifrån Dig.

Men detta är ju som sagt lite sent nu.  Om Du torkade av killingen, kanske Du redan hunnit tämja åtminstone den?  Vad säger den skygga getens killingar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hönstanten

  • Gäst
Re:Skygga getter
« Svar #27 skrivet: 14 mar-07 kl 09:12 »
Ja, än sålänge så verkar inte killingarna skygga men jag tror att mamman kommer lära dom att bli det.  Jag försöker pyssla med dom så mycket jag hinner och jag får plocka upp dom och bära dom utan att jag behöver springa ihjäl mig. Men dom är ju så nyfikna så nyfikenheten tar än sålänge över skyggheten....vi får se hur det går med dom!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Skygga getter
« Svar #28 skrivet: 14 mar-07 kl 09:23 »
När jag fick hem Ronny och Ragge mina 2 bockbröder så sprang de på väggarna inne i boxen så fort jag närmade mig. De formligen skrek i panik för att komma undan och jag tänkte då (då var de ca 6-7månader gamla) att jag begått ett stort misstag som tagit hem dessa halvvilda bockar.

Men 3 veckor senare gick det hela mycket lugnare till Ronny som nu mera är framliden sedan Julafton började en vacker eftermiddag att klättra upp på mig för att se vad för gott jag hade i handen och sen den dagen var det inga problem, Ragge däremot som har ont i tassen efter en skada som liten kan inte stå på bakbenen och blev aldrig riktigt lika tam som Ronny, men nu sen han är ensam följer Ragge mig överallt härute, jag kan gå i sele med honom och jag kan klappa honom när han är ute, dock bara på halsen, men han kommer när man ropar. Så visst går det att få dem tama, men det kan ta lite tid, och helt plötsligt vänder det från en dag till en annan.

Men än har jag inte gett upp så Ragge ska bli ännu tamare så småningom.
P.s jag har tom lyckats bada honom när han blev sjuk och nerspydd förra helgen.D.s

Lycka till!

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Skygga getter
« Svar #29 skrivet: 14 mar-07 kl 09:30 »
Hönstanten: Det går att föda upp killingarna på "flaska" om man vill ha dem tama. Finns praktiska mjölkbarshinkar att sätta in till dem så man slipper springa ihjäl sig hos dem.
Jag hade nog gjort det om mammorna är helvilda. Men det är ju helt klart bäst om de är kvar hos sin mamma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
Ekis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser