Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till toapapper!  (läst 41987 gånger)

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #20 skrivet: 07 jan-10 kl 23:48 »
Ä jag undrar hur ni fixar torken efteråt? Måste bli blött....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #21 skrivet: 08 jan-10 kl 01:43 »
Ä jag undrar hur ni fixar torken efteråt? Måste bli blött....
I Indien torkar det i värmen. i Sverige tar man handduk eller pyttebit toapapper. ;D
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #22 skrivet: 08 jan-10 kl 09:24 »
På somrarna går Ni väl ut i skogen och använder mossa.Det är bara så skönt!
Hushållspapper använder ni väl inte i köket.Det var i alla fall många år sen jag slutade med det.

Har tyvärr rätt långt till skogen... :-\
Men tänkte gödsla mossmattan när vi flyttat - kissa inne i nåt kärl och vattna sedan så
kan vi förhoppningsvis få en gräsmatta såsmåningom :)

Citera
I Indien torkar det i värmen. i Sverige tar man handduk eller pyttebit toapapper. ;D

Eller sin lilla disktrasa ;)

Nej fy för bideér! ... Min lilla platskanna häller jag med i lagom fart och det rinner liksom åt "rätt håll", samma håll som man torkar åt med papper.
Det går åt mycket mindre vatten.
Prova får ni se!

Det var en jättebra idé! Min man har önskat sig en bidé ett tag, men det var ju mycket bättre. Ska köpa honom en liten vattenkanna :)
« Senast ändrad: 08 jan-10 kl 09:35 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #23 skrivet: 08 jan-10 kl 09:39 »
Indien är knappast något att ta efter i detta sammanhang.
Det är troligen inte många som släpar med sig tvål överallt, och vatten är rätt sparsamt förekommande också, så allt som vänsterhänderna tar i osar därmed skit, särskilt i värmen.  :P

Johannes

  • Gäst
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #24 skrivet: 08 jan-10 kl 09:47 »

 Apropå urin så är det lika bra att låta honom göra adet lilla behovet i en tank med slang och tratt till!
 Sen spä ut med 1 del urin och 9 delar vatten annars kan det svårt.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #25 skrivet: 08 jan-10 kl 16:32 »
Ja, det kan jag ju föreslå :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #26 skrivet: 12 jan-10 kl 00:02 »
Indien är knappast något att ta efter i detta sammanhang.
Det är troligen inte många som släpar med sig tvål överallt, och vatten är rätt sparsamt förekommande också, så allt som vänsterhänderna tar i osar därmed skit, särskilt i värmen.  :P
Jag träffade inte en enda Indier som luktade skit! Vattenmängden vid toabesöken tror jag tar mindre resurser än produktionen av toapapper. Det tar ju både skogar och vatten. :)
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #27 skrivet: 12 jan-10 kl 03:22 »
Jag träffade inte en enda Indier som luktade skit! Vattenmängden vid toabesöken tror jag tar mindre resurser än produktionen av toapapper. Det tar ju både skogar och vatten. :)


Jag har hört motsatsen av flera Indien-resenärer.
Ingen av dom längtade tillbaka, men här på forumet verkar det poppis.
Men jag antar att man blir avtrubbad efter ett tag.
Förresten har jag märkt att det allt oftare saknas papper på svenska offentliga toaletter.
Kan det bero på att dom städas av utlänningar, som tycker att det är onödig lyx?

http://sanktjonas.blogspot.com/2009/05/bergen-i-tamil-nadu.html

http://www.splicetoday.com/writing/a-river-of-shit
« Senast ändrad: 12 jan-10 kl 03:28 av Foppas fot »

Johannes

  • Gäst
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #28 skrivet: 12 jan-10 kl 03:38 »
Du får ta och besöka den speciella avdelningen på Centralen i Malmö där är det fräscht!

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #29 skrivet: 12 jan-10 kl 09:39 »
Jag är själv inte beredd att ge upp mitt kära toalettpapper. Bekvämligheten och fräschheten tar över här faktiskt.
Däremot kan man göra såkrukor av toarullarna som blir över!
Mitt andra tips är att köpa oblekt papper då detta är ytterligare en energikrävande process. I Europa tror jag faktiskt att blekningen är någorlunda miljövänlig, men det finns en hel del blekningsmetoder som är allt annat än miljövänliga.
Hur det exakt ligger till på den punkten är jag dock inte hundra på.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #30 skrivet: 12 jan-10 kl 12:05 »
Indien är knappast något att ta efter i detta sammanhang.
Det är troligen inte många som släpar med sig tvål överallt, och vatten är rätt sparsamt förekommande också, så allt som vänsterhänderna tar i osar därmed skit, särskilt i värmen.  :P

När jag åkte runt i Mellanöstern på sjuttiotalet, förfärades människorna där över vår vana att torka sig med papper, för de var övertygade om att det inte kunde bli rent, utan utsmetat över hela baken, och frandji (europeer)  luktar ju illa.  Mycket vatten behöver inte förfaras för man tvättar sig, vi använder ofta 40 liter för att flytta det från toastolen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #31 skrivet: 12 jan-10 kl 12:25 »
en hink vitmossa som man tar en näve ur fixar nummer 2 utan anmärkning.

(eller så kan man bygga dasset på en gräsbevuxen kulle och kana ner, funkar när det är snö med!(kunde inte låta bli))
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #32 skrivet: 12 jan-10 kl 14:53 »
När jag åkte runt i Mellanöstern på sjuttiotalet, förfärades människorna där över vår vana att torka sig med papper, för de var övertygade om att det inte kunde bli rent, utan utsmetat över hela baken, och frandji (europeer)  luktar ju illa.  Mycket vatten behöver inte förfaras för man tvättar sig, vi använder ofta 40 liter för att flytta det från toastolen.

Idealet är att använda papper och tvätta efteråt, då slipper man få alltför mycket bajs under naglarna.  :P

Ensamma mamman

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #33 skrivet: 18 jan-10 kl 08:19 »
Ett mycket bra alternativ: Sätt in en s k "sidodusch" vid din toastol. Man kopplar den alltså till vattnet i tvättstället och kan duscha underlivet efter toabesök. Extra bra vid mens. Mycket vanligt i muslimska länder, i Malaysia finns sådana på alla offentliga toaletter av klass.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #34 skrivet: 18 jan-10 kl 08:56 »
Man har löst detta delikata problem i Kina! :o
Chinese Toilet Enema Commercial


Tydligen behöver man inte krysta heller!



Indien är knappast något att ta efter i detta sammanhang.
Det är troligen inte många som släpar med sig tvål överallt, och vatten är rätt sparsamt förekommande också, så allt som vänsterhänderna tar i osar därmed skit, särskilt i värmen.  :P


Du kan läsa "The Complete Guide to the Indian Toilets" eller kolla in en demonstration på youtube(sök på boktiteln).
« Senast ändrad: 18 jan-10 kl 08:58 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #35 skrivet: 18 jan-10 kl 09:04 »
Wow! :o
Någon som förstår vad de säger?
Lavemangtoa?!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #36 skrivet: 18 jan-10 kl 09:14 »
Wow! :o
Någon som förstår vad de säger?
Lavemangtoa?!

Japp, bara och sätta sig och spola ;D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #37 skrivet: 18 jan-10 kl 10:43 »
Måste vara överklasstoaletter det där.
Det gick en tv-serie förra året om Indiens kastlösa, dom som tömmer latrinerna.
De latriner som visades var såna som vanligt folk använder, där fanns då inget vatten inom synhåll.
Bilden i länken visar hur dom såg ut, ibland var det som en tomt med insynsskydd mot gatan, och en massa stenar utspridda över hela ytan att kliva på, sket gjorde man lite hur som helt mellan stenarna.

http://www.newint.org/features/2005/07/01/combatting_caste/

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #38 skrivet: 18 jan-10 kl 11:32 »
Men man använder förhoppningsvis en lota?

http://en.wikipedia.org/wiki/Lota_%28vessel%29

Citera
In the Indian sub-continent, where cleaning with water is the usual method for maintaining personal hygiene after defecation or urination, a lota with a spout is widely used as a container for this purpose.

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #39 skrivet: 18 jan-10 kl 13:31 »
Som vanligt överdriver dom i reklamfilmen. Jag brukar torka mig i ändan med pappret, inte göra det omständigt genom att torka mig i ändan med handen och sen använda pappret till att torka handen..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser