Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dom stora fönster tillverkarna..  (läst 5655 gånger)

xlab

  • Gäst
Dom stora fönster tillverkarna..
« skrivet: 14 dec-18 kl 17:16 »
Jag hade en kommentar gällande impregnering av träfönster, där en del visar på stora brister i kunskapen om fönster. En del kommentarer var att dom impregneras med linolja (vilket i sig stämmer för det enskilda eller mindre fönstertillverkare) men i storskalig fönstertillverkning gäller inte dessa metoder. Här kommer ett svar från Elitfönster:

Hej
Vi vakuum impregnerar våra trädetaljer med en lösningsmedelsburen impregneringsvätska som innehåller en fungicid som motverkar rötsvamp.
Impregneringsvätskan är godkänd av kemikalieinspektionen. Lösningsmedelsutsläppet från impregneringsanläggningen renas till ca 99,4%
Och anläggningen är sluten utan utsläpp till vatten eller mark.
Impregneringsvätskan är inte nyttig och måste därför hanteras med ovanstående försiktighetsåtgärder.
Vi bedömer emellertid att nyttan med impregneringen i form av ökad livslängd och minskat underhållsbehov övervägare nackdelarna.

Detta är 3:dj ggr jag säger en sak och dom flesta försöker sätta sig på mig..men jag hade rätt ...IGEN

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #1 skrivet: 14 dec-18 kl 18:30 »
Genererar inte vakuum ett tryck som för in impregneringsvätskan i trädet? En sorts tryck impregnering?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #2 skrivet: 14 dec-18 kl 18:49 »
Jaha...
och vad har det med självhushållning att göra?

Förutom att man inte ska använda sådana fönster eller för den delen inte plast heller.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #3 skrivet: 14 dec-18 kl 19:51 »
Jaha...
och vad har det med självhushållning att göra?

Förutom att man inte ska använda sådana fönster eller för den delen inte plast heller.

suck väx upp du håller själv med att alla trådar som skickas upp här inom bygg är ca 5 % bara självhushållning, du är bara löjlig

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #4 skrivet: 14 dec-18 kl 19:53 »
Genererar inte vakuum ett tryck som för in impregneringsvätskan i trädet? En sorts tryck impregnering?

nä det generera inget tryck mer än det som är naturligt, dvs inte tryckimpregnerat

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #5 skrivet: 14 dec-18 kl 20:18 »
suck väx upp du håller själv med att alla trådar som skickas upp här inom bygg är ca 5 % bara självhushållning, du är bara löjlig


Klarade du inte av att bemöta med annat än oförskämdheter?

Frågan är relevant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #6 skrivet: 14 dec-18 kl 20:22 »
Genererar inte vakuum ett tryck som för in impregneringsvätskan i trädet? En sorts tryck impregnering?

Nja.....   vacum genererar ett undertryck, vilket gör att luft sugs ut ur träet.
är då träet nedsänkt i en vätska så kommer luften ersättas av vätskan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #7 skrivet: 14 dec-18 kl 20:33 »
nä det generera inget tryck mer än det som är naturligt, dvs inte tryckimpregnerat
Då kanske inte detta inte stämmer?
"vakuumimpregnering

impregnering där träskyddsmedlet dras in i virket genom kraftigt undertryck. För vakuumimpregnerat trä eftersträvas i regel en inträngning av minst 5 mm i splinten."
Från https://www.skogen.se/glossary/vakuumimpregnering

Mer på https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckimpregnerat_tr%C3%A4
Som jag tolkar som att man trycker in impregneringen med hjälp av vakuum. Verkar åxå vara den vanligaste metoden för impregnering.
Vakuum eller undertryck betyder att man har en tryckskillnad mot omgivningen och man kan få in exempelvis vätska i exempelvis trä med både övertryck och undertryck. 
Tryckbehandlat trä.
« Senast ändrad: 14 dec-18 kl 20:43 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #8 skrivet: 14 dec-18 kl 20:38 »
Skogsvilden var snabbare...
Men en befogad fråga, om vakuum inte hjälper till i processen att få in vätska i trä vad för den då?
Ser fram emot ett svar.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #9 skrivet: 14 dec-18 kl 20:41 »

Klarade du inte av att bemöta med annat än oförskämdheter?

Frågan är relevant.

ja du sätter ju ribban så

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #10 skrivet: 14 dec-18 kl 20:43 »
Nja.....   vacum genererar ett undertryck, vilket gör att luft sugs ut ur träet.
är då träet nedsänkt i en vätska så kommer luften ersättas av vätskan.

tryck är något som tillförs inte plockas bort, och att kuften sugs ur sakapar ju tomrum vilket måste återställas när allt bli återställt.
övertrycksprocess pressar in impregneringsvätska detta är en mening i wikipedia

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #11 skrivet: 14 dec-18 kl 20:49 »
Då kanske inte detta inte stämmer?
"vakuumimpregnering

impregnering där träskyddsmedlet dras in i virket genom kraftigt undertryck. För vakuumimpregnerat trä eftersträvas i regel en inträngning av minst 5 mm i splinten."
Från https://www.skogen.se/glossary/vakuumimpregnering

Mer på https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckimpregnerat_tr%C3%A4
Som jag tolkar som att man trycker in impregneringen med hjälp av vakuum. Verkar åxå vara den vanligaste metoden för impregnering.
Vakuum eller undertryck betyder att man har en tryckskillnad mot omgivningen och man kan få in exempelvis vätska i exempelvis trä med både övertryck och undertryck. 
Tryckbehandlat trä.

Det är inte samma kemikalier eller ämnen vid deo lika processerna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #12 skrivet: 14 dec-18 kl 20:51 »
ja du sätter ju ribban så

Faktum är att jag inte var oförskämd mot dig.

Så du sänkte ribban betydligt..  ;D

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #13 skrivet: 14 dec-18 kl 20:59 »
vet att det känns jobbigt att ligga i underlägge
ja du är helt klart mästaren.
 Du borde ha en frågespalt där kreti o pleti kan fråga dig om allt och du kommer med visa svar.
jag förutsätter att du lever ett flärdfullt liv utan bekymmer då du besitter så stor visdom.
jobbar du som konsult? om inte borde du kunna starta en firma och tjäna stora pengar.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #14 skrivet: 14 dec-18 kl 22:44 »
ja du är helt klart mästaren.
 Du borde ha en frågespalt där kreti o pleti kan fråga dig om allt och du kommer med visa svar.
jag förutsätter att du lever ett flärdfullt liv utan bekymmer då du besitter så stor visdom.
jobbar du som konsult? om inte borde du kunna starta en firma och tjäna stora pengar.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

nä du mitt liv består av att behöva försvara mig för det mästa, och ja tittar idag på att starta ett företag men inte inom bygg utan energi:) nä konsult arbeten är inget för mig.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #15 skrivet: 14 dec-18 kl 22:49 »
Faktum är att jag inte var oförskämd mot dig.

Så du sänkte ribban betydligt..  ;D

dom flesta inläggen från dig är mer eller mindre nedvärdera av mig, du kommer aldrig med skrivelse som styrker dina argumen,sen hoppar du på mig för att jag inte kan styrka mina argument. vilket jag gör med fakta texter. Du har inte visat upp en ända text om ångsåätrren som du propagerade för i min trå för en tid sen. Du visade inte upp en ända fakta notis om avlopp som jag byggde och du antyde att det inte var riktigt gjort. Du visade inte ett ända inlägg eller antydan på länkarna som jag la upp om färgen som är av det högre skolan och 100  % godkänd av AV

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #16 skrivet: 14 dec-18 kl 23:00 »
dom flesta inläggen från dig är mer eller mindre nedvärdera av mig, du kommer aldrig med skrivelse som styrker dina argumen,sen hoppar du på mig för att jag inte kan styrka mina argument. vilket jag gör med fakta texter. Du har inte visat upp en ända text om ångsåätrren som du propagerade för i min trå för en tid sen. Du visade inte upp en ända fakta notis om avlopp som jag byggde och du antyde att det inte var riktigt gjort. Du visade inte ett ända inlägg eller antydan på länkarna som jag la upp om färgen som är av det högre skolan och 100  % godkänd av AV

Nu är det så att jag inte behöver styrka något.
Jag får ha en åsikt, och den är att plastfönster och fönster impregnerade med något gift är förkastligt.
Och ja, jag tänker fortsätta ifrågasätta dig, nä det ska jag inte göra.
Utan det jag kommer fortsätta ifrågasätta är de fakta du kommer med och ditt tankesätt när det gäller både det ena och andra under förutsättning att jag inte håller med dig.

Jag behöver inte vara otrevlig för att styrka min åsikt.
Sånt får du gärna syssla med.  ;)
« Senast ändrad: 15 dec-18 kl 00:05 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #17 skrivet: 15 dec-18 kl 08:56 »
Xlab, när jag läser dina inlägg känns det alltid som att du börjar med taggarna utåt. Lite mer ödmjukhet i tonen skulle nog hjälpa rätt mycket, både vad gäller diskussionerna och att folk tar till sig vad du skrivit.

Sjaunja

  • Inlägg: 5547
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #18 skrivet: 15 dec-18 kl 09:34 »
Xlab, när jag läser dina inlägg känns det alltid som att du börjar med taggarna utåt. Lite mer ödmjukhet i tonen skulle nog hjälpa rätt mycket, både vad gäller diskussionerna och att folk tar till sig vad du skrivit.

Skogsvilde väljer ibland ut sådana han gillar att vara arrogant mot och reta. Det skulle nog hjälpa rätt mycket att sluta med det också ::)

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #19 skrivet: 15 dec-18 kl 10:22 »

Skogsvilde väljer ibland ut sådana han gillar att vara arrogant mot och reta. Det skulle nog hjälpa rätt mycket att sluta med det också ::)
Så kan det vara, men syftade inte bara på svaren till han, utan även andra inlägg från xlab.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #20 skrivet: 15 dec-18 kl 11:23 »
Xlab, när jag läser dina inlägg känns det alltid som att du börjar med taggarna utåt. Lite mer ödmjukhet i tonen skulle nog hjälpa rätt mycket, både vad gäller diskussionerna och att folk tar till sig vad du skrivit.

Har haft en del trådar där jag har vart (ödmjuk) och inte aggressiv, men det slutade med att jag vart klassad som (slavdrivare, brottsling och lönedumpar) så varför ska jag börja med att visa min goda sida när jag blir påhoppade av folk som inte kan tänka utanför boxen eller tar reda på orsaken till mitt resonemang?

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #21 skrivet: 15 dec-18 kl 11:25 »
Nu är det så att jag inte behöver styrka något.
Jag får ha en åsikt, och den är att plastfönster och fönster impregnerade med något gift är förkastligt.
Och ja, jag tänker fortsätta ifrågasätta dig, nä det ska jag inte göra.
Utan det jag kommer fortsätta ifrågasätta är de fakta du kommer med och ditt tankesätt när det gäller både det ena och andra under förutsättning att jag inte håller med dig.

Jag behöver inte vara otrevlig för att styrka min åsikt.
Sånt får du gärna syssla med.  ;)

accepterar din åsikt men lika är det för mig, behöver inte hålla med. Omdu inte behöver styrka dina åsikter med fakta så gäller samma för mig, så kräv inte den från mg häller då

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #22 skrivet: 15 dec-18 kl 11:34 »
accepterar din åsikt men lika är det för mig, behöver inte hålla med. Omdu inte behöver styrka dina åsikter med fakta så gäller samma för mig, så kräv inte den från mg häller då

När någon kommer med ett påstående,   Så blir den personen faktiskt den som är skyldig att styrka sitt påstående.
Har man en åsikt så är den inte uppbyggd att fakta utan mer känslor och egna kunskaper.
Det kan visserligen grunda sig i väl underbyggda fakta.   
Men det finns ingen anledning att styrka åsikten.

Om man som i ditt fall tidigare i tråden att angripa på ett mer personligt plan istället för ideologiskt och smula sönder åsikten så visar det i åtminstone mina ögon att ditt påstående inte höll måttet.

Dessutom, vad för nytta har man man av ett forum när alla åsikter och påståenden är lika.
Då finns det snart inget att diskutera utan man har uppnått koncensus.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #23 skrivet: 15 dec-18 kl 11:44 »
När någon kommer med ett påstående,   Så blir den personen faktiskt den som är skyldig att styrka sitt påstående.
Har man en åsikt så är den inte uppbyggd att fakta utan mer känslor och egna kunskaper.
Det kan visserligen grunda sig i väl underbyggda fakta.   
Men det finns ingen anledning att styrka åsikten.

Om man som i ditt fall tidigare i tråden att angripa på ett mer personligt plan istället för ideologiskt och smula sönder åsikten så visar det i åtminstone mina ögon att ditt påstående inte höll måttet.

Dessutom, vad för nytta har man man av ett forum när alla åsikter och påståenden är lika.
Då finns det snart inget att diskutera utan man har uppnått koncensus.

sant på sätt och vis, men jag har iaf styrkt alla min åsikter /uttalanden med fakta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #24 skrivet: 15 dec-18 kl 13:26 »
sant på sätt och vis, men jag har iaf styrkt alla min åsikter /uttalanden med fakta.

Fakta som passar dina påståenden... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #25 skrivet: 15 dec-18 kl 13:44 »
Hur gick det med vakuum och impregneringsvätskan?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #26 skrivet: 15 dec-18 kl 14:20 »
Har haft en del trådar där jag har vart (ödmjuk) och inte aggressiv, men det slutade med att jag vart klassad som (slavdrivare, brottsling och lönedumpar) så varför ska jag börja med att visa min goda sida när jag blir påhoppade av folk som inte kan tänka utanför boxen eller tar reda på orsaken till mitt resonemang?

I de fallen du tar upp där har du fullständigt misslyckats med att förklara ditt resonemang.
Jag skulle nog säga att de flesta i denna församlingen har förmågan att tänka utanför boxen.
Men samtidigt så har vi ett ( nej, flera) regelverk som man måste förhålla sig till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #27 skrivet: 15 dec-18 kl 22:00 »
I de fallen du tar upp där har du fullständigt misslyckats med att förklara ditt resonemang.
Jag skulle nog säga att de flesta i denna församlingen har förmågan att tänka utanför boxen.
Men samtidigt så har vi ett ( nej, flera) regelverk som man måste förhålla sig till.

Har hållit mig inom regelverken (bortsett från tråden om byggnation och installationer med outbildad personal då off-grid system med mentorer) i resten av fallen har jag visat upp dok och bevisning för att jag hade rätt

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #28 skrivet: 15 dec-18 kl 22:06 »
Skogsvilden var snabbare...
Men en befogad fråga, om vakuum inte hjälper till i processen att få in vätska i trä vad för den då?
Ser fram emot ett svar.

Vakuum skapar en "sugande" förmåga och inte tryck, tryck tillsätter du tex luft

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #29 skrivet: 15 dec-18 kl 22:08 »
Det är inte samma kemikalier eller ämnen vid deo lika processerna.

Spelar det nån roll vilka ämnen som man anv? jag har bara sagt att alla fönster impregneras, det har ni motsatt er

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #30 skrivet: 15 dec-18 kl 22:10 »

Klarade du inte av att bemöta med annat än oförskämdheter?

Frågan är relevant.

ok förtydliga frågan då

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #31 skrivet: 15 dec-18 kl 22:11 »
Vakuum skapar en "sugande" förmåga och inte tryck, tryck tillsätter du tex luft
Så man använder vakuum för att få in vätska i trä?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #32 skrivet: 15 dec-18 kl 22:21 »
Så man använder vakuum för att få in vätska i trä?

tydligenn.
Men min tråd var att alla fönster impregneras, vilket många här motsatte sig och inte hur , var , när och vilka medel

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #33 skrivet: 15 dec-18 kl 22:37 »
tydligenn.
Men min tråd var att alla fönster impregneras, vilket många här motsatte sig och inte hur , var , när och vilka medel

Nej, alla fönster impregneras inte. Det finns tillverkare som har metoder för att undvika användandet av miljövidrigheter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #34 skrivet: 15 dec-18 kl 23:02 »
Nu lyckas du citera!
Kan du lyckad med att föklara att använda vakuum för att få in imptegneringen i trä inte är samma som tryckimpregnerat trä?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #35 skrivet: 15 dec-18 kl 23:03 »
Nu lyckas du citera!
Kan du lyckad med att föklara att använda vakuum för att få in imptegneringen i trä inte är samma som tryckimpregnerat trä?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tryckimpregnerat_tr%C3%A4
Förklaras rätt bra här, man använder svampdödande medel till fönster.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #36 skrivet: 15 dec-18 kl 23:17 »
Tack Skogsvilde.
Nu behöver jag ta en paus från xlab.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #37 skrivet: 16 dec-18 kl 02:03 »
tydligenn.
Men min tråd var att alla fönster impregneras, vilket många här motsatte sig och inte hur , var , när och vilka medel
definiera impregneras, tack.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #38 skrivet: 16 dec-18 kl 10:45 »
Nu lyckas du citera!
Kan du lyckad med att föklara att använda vakuum för att få in imptegneringen i trä inte är samma som tryckimpregnerat trä?

Skulle inte tro det eftersom det förmodligen är felskrivet i Wikipedia. "Vakuumimpregnering utförs i tryckkärl under högt tryck". Tror inte att man höjer trycket, utan att det sker precis som namnet anger. Om man skulle tryckimpregnera genom att höja trycket så skulle impregneringsvätskan bubbla ut ur träet när det hamnar i normalt atmosfärstryck igen.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #39 skrivet: 27 dec-18 kl 18:27 »
När någon kommer med ett påstående,   Så blir den personen faktiskt den som är skyldig att styrka sitt påstående.
Har man en åsikt så är den inte uppbyggd att fakta utan mer känslor och egna kunskaper.
Det kan visserligen grunda sig i väl underbyggda fakta.   
Men det finns ingen anledning att styrka åsikten.

Om man som i ditt fall tidigare i tråden att angripa på ett mer personligt plan istället för ideologiskt och smula sönder åsikten så visar det i åtminstone mina ögon att ditt påstående inte höll måttet.

Dessutom, vad för nytta har man man av ett forum när alla åsikter och påståenden är lika.
Då finns det snart inget att diskutera utan man har uppnått koncensus.

Har lagt upp belägg för mina åsikter, du kan ju inte visa ett ända fönster av PVC som är svart som du påstod i den tråden.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #40 skrivet: 27 dec-18 kl 18:28 »
Skulle inte tro det eftersom det förmodligen är felskrivet i Wikipedia. "Vakuumimpregnering utförs i tryckkärl under högt tryck". Tror inte att man höjer trycket, utan att det sker precis som namnet anger. Om man skulle tryckimpregnera genom att höja trycket så skulle impregneringsvätskan bubbla ut ur träet när det hamnar i normalt atmosfärstryck igen.

Det var inte ur Wikipedia som jag la upp, det var ett svar från Elitfönster.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #41 skrivet: 27 dec-18 kl 18:31 »
definiera impregneras, tack.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Impregnering är om du anv linolja, träolja eller tryckt virke eller som framgår av Elitfönster genom att försätta karmen i vaccum. Med andra ord lägga på ett skikt som skall hindra mikroorganismer för att förstöra virket eller fukt för den delen

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #42 skrivet: 27 dec-18 kl 19:07 »
Att lägga på ett skikt utanpå trävirket är inte impregnering, det bör snarare kallas målning eller möjligen laminering.
Impregnering innebär att vatten och andra flyktiga ämnen först avlägsnas ur träets porer, och sedan fylls det frigjorda utrymmet med den vätska man önskar impregnera träet med. Det behöver inte nödvändigtvis vara impregnering för röt- och svampskydd, man kan lika väl impregnera med andra vätskor för att ge träet någon annan form av önskade egenskaper eller motverka mindre önskvärda egenskaper.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #43 skrivet: 27 dec-18 kl 19:10 »
Har lagt upp belägg för mina åsikter, du kan ju inte visa ett ända fönster av PVC som är svart som du påstod i den tråden.

Ja och???   Vad har det med detta ämnet att göra?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #44 skrivet: 27 dec-18 kl 19:12 »
tryckimpregnering utförs genom att placera trävirket i en tryckkammare  där vätska pumpas in under tryck och pressas in i virket.
vakuumimpregnering utförs genom att placera virket i en vakuumkammare,dvs där man tömmer rummet på atmosfär. luften i virket sugs ut och när man sedan återställer atmosfären sprutar man in impregneringsvätska som ersätter luften i cellerna. vakuumimpregnering är inte särskilt bra då virket gärna deformeras. vanligast är tryckimpregnering och som en tidigare skribent skrev så läcker en del impregneringsvätska ut och kräver torktid innan fortsatt behandling,t.ex målning.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #45 skrivet: 28 dec-18 kl 11:17 »
Har lagt upp belägg för mina åsikter, du kan ju inte visa ett ända fönster av PVC som är svart som du påstod i den tråden.
Å andra sidan, har du visat belägg för ditt påstående att fönster tillverkas av återvunnen PVC då?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #46 skrivet: 29 dec-18 kl 09:14 »
Å andra sidan, har du visat belägg för ditt påstående att fönster tillverkas av återvunnen PVC då?

Ja det har jag, du får söka själv på KBE,Aluplast och vekafönster.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #47 skrivet: 29 dec-18 kl 09:15 »
tryckimpregnering utförs genom att placera trävirket i en tryckkammare  där vätska pumpas in under tryck och pressas in i virket.
vakuumimpregnering utförs genom att placera virket i en vakuumkammare,dvs där man tömmer rummet på atmosfär. luften i virket sugs ut och när man sedan återställer atmosfären sprutar man in impregneringsvätska som ersätter luften i cellerna. vakuumimpregnering är inte särskilt bra då virket gärna deformeras. vanligast är tryckimpregnering och som en tidigare skribent skrev så läcker en del impregneringsvätska ut och kräver torktid innan fortsatt behandling,t.ex målning.

Ja det är en modell men sen finns det motsatta dvs vaccum

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #48 skrivet: 29 dec-18 kl 17:01 »
Ja det har jag, du får söka själv på KBE,Aluplast och vekafönster.
Nej, det har du inte. Du har postat länkar, men det fanns inga belägg i någon av dem för att något av företagen tillverkade fönster av återvunnen PVC.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #49 skrivet: 29 dec-18 kl 19:23 »
Ja det är en modell men sen finns det motsatta dvs vaccum
som också redogjordes för. läser du verkligen inläggen?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #50 skrivet: 29 dec-18 kl 19:27 »
PVC är en av de stora miljövidriga plasterna och bör fasas ut. De plastfönster som slängs (och det är en hel del redan) i återvinningscentralerna slängs ofta i glascontainern ihop med träfönster m.m  materialet här bränns efter utsortering av glas o metall. I en del kommuner körs både glas o fönster till deponi då kostnaden för sortering är hög och teknik saknas.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #51 skrivet: 29 dec-18 kl 19:40 »
Spela roll om de är gjorda av återvunnen plast eller inte, de är ändå för jävliga för de som inte gillar dom och det bästa som finns för de som älskar dom.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #52 skrivet: 29 dec-18 kl 19:55 »
Finns flera fastigheter i Ronneby kommun där privat hyreshusfastighetsägare bytt ut äldre träfönster (pga bristande underhåll=röta) . Man använde samma fönsterhål för de nya polska plastfönsterna. tyvärr resulterade det i mindre glasyta då både karmar o båge är bredare pga hållfasthetskrav. Några hyresgäster anmälde att lägenheterna upplevdes som mörkare och vann i  hyresnämnden. resulterade i reducering av hyran. Nu planeras byte till alufönster istället som inte tar mer plats än de ursprungliga träfönsterna.  Dock skall man ha klart för sig att varken plast eller alu är underhållsfritt. Plast gulnar och drar till sig smuts (statisk elektricitet) och kräver därför regelbunden rengörning och vaxning  samt att färgen på alupartier ändrar kulör med tiden och kräver även de ommålning. tyvärr finns ingen bra produkt att måla om med än. Sedan har vi ju problemet med läckande kassetter som måste bytas förr eller senare. oftast till samma kostnad som ett nytt fönster vilket innebär miljöbelastning. Ett träfönster behandlat på traditionellt vis och regelbundet underhåll håller i minst 100 år. tror nog att man på samma tidsrymd behöver byta ut moderna fönster flera gånger vilket innebär en enormt mycket större kostnad både för plånbok och miljö.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #53 skrivet: 07 jan-19 kl 16:39 »
Svar från SP-fönster.

Tack för ditt mail.

Vi impregnerar alla trädetaljer med en vattenburen impregneringsvätska som sköljmålas och torkas direkt i anslutning till färdigmålning.

Impregneringsvätskan består i huvudsak av vatten, alkydolja samt fungicider som skyddar mot röta och blånad.

Ha en fortsatt bra dag!
/Ingrid

 Med vänlig hälsning,

Direkttelefon:
E-post: info@svenskafonster.se

Svenska Fönster AB
Snickarvägen 12 | 828 30 Edsbyn | www.svenskafonster.se

Faktureringsadress:
Svenska Fönster AB, 828 81 Edsbyn

Integritet och dataskydd är av yttersta vikt för oss.
Läs vår integritetspolicy här.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #54 skrivet: 07 jan-19 kl 19:15 »
motsvarar alltså en vanlig grundolja för fasad.Har inget med tryckimpregnering att göra utan är precis samma sak som varje målare gör på en trären fasad. tyvärr talar de inte om hela sanningen. För att kunna blanda alkydolja och vatten måste en emulgator till,oftast är den akrylbaserad. Alltså en plastfärg. Den skyddar dåligt mot fukt och brukar funka så att den istället drar in fukt i trä. Något som man numera ser på nästan alla fasader med denna målningsmetod. Innan vattnet kom in i bilden var de rent alkydoljebaserade. de grundoljorna funkade de första 8-10 åren. Själv vägrar jag behandla en träfasad med vattenprodukter. rena bluffen och kostar fastighetsägaren stora pengar i framtiden.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #55 skrivet: 07 jan-19 kl 22:45 »
Svar från SP-fönster.

Tack för ditt mail.

Vi impregnerar alla trädetaljer med en vattenburen impregneringsvätska som sköljmålas och torkas direkt i anslutning till färdigmålning.

Impregneringsvätskan består i huvudsak av vatten, alkydolja samt fungicider som skyddar mot röta och blånad.

Ha en fortsatt bra dag!
/Ingrid

 Med vänlig hälsning,

Direkttelefon:
E-post: info@svenskafonster.se

Svenska Fönster AB
Snickarvägen 12 | 828 30 Edsbyn | www.svenskafonster.se

Faktureringsadress:
Svenska Fönster AB, 828 81 Edsbyn

Integritet och dataskydd är av yttersta vikt för oss.
Läs vår integritetspolicy här.


Impregnerar med sköljmålning....   tillåt mig att flina lite rått.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #56 skrivet: 08 jan-19 kl 10:05 »
såg en byggsida där en kund försökte reklamera sina 4 år gamla fönster. tror faktiskt det var SP fönster. de var så ruttna att du kunde sticka fingret igenom bågen. Vattenbaserad färg..... Jag har också stött på äldre fönster som varit i gott skick ända tills man målade om dem med vattenbaserade fönsterfärger. Ruttnar rätt omgående. fabrikanterna skyller på dåligt trä som vanligt. Inte är det fel på  deras produkter trots att all erfarenhet visar att vattenbaserade färger INTE skyddar mot fukt utan tvärtom. Miljövänligt och snabbtorkande. vattenbaserade färger är det mest miljöovänliga du kan använda. Innehåller mängder av kemikalier och gifter,vissa fabrikat har upp till 30 procent olika gifter i sin kemikalieburk. Man häller i olika sorter så man klarar gränsvärdena för var sort. Skulle myndigheterna kräva ett gemensamt gränsvärde skulle burkarna fått saluförbud.  sedan hjälper det föga att du ersatt lacknafta/terpentin med vatten. Fasaden står och läcker gifter hela tiden,rätt ner i rabatter och så småningom ner till grundvattnet.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #57 skrivet: 09 jan-19 kl 15:09 »
motsvarar alltså en vanlig grundolja för fasad.Har inget med tryckimpregnering att göra utan är precis samma sak som varje målare gör på en trären fasad. tyvärr talar de inte om hela sanningen. För att kunna blanda alkydolja och vatten måste en emulgator till,oftast är den akrylbaserad. Alltså en plastfärg. Den skyddar dåligt mot fukt och brukar funka så att den istället drar in fukt i trä. Något som man numera ser på nästan alla fasader med denna målningsmetod. Innan vattnet kom in i bilden var de rent alkydoljebaserade. de grundoljorna funkade de första 8-10 åren. Själv vägrar jag behandla en träfasad med vattenprodukter. rena bluffen och kostar fastighetsägaren stora pengar i framtiden.

Det har jag aldrig påstått heller de är i andra som pratar om tryckt, jag har bara sagt att alla stora fönster lev impregnerar sina fönster och ni andra säger att dom, inte gör det. Läs mitt 1:a inlägg

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #58 skrivet: 09 jan-19 kl 15:11 »
Impregnerar med sköljmålning....   tillåt mig att flina lite rått.

Och du kan flina hur mkt du vill ....läs på

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #59 skrivet: 09 jan-19 kl 16:15 »
Det är hur stor skillnad som helst på tryckimpregnering och sköljimpregnering. troligtvis kör man bara träbitarna genom ett doppkar eller dimbox och sedan direkt in till måleriet. det är inte impregnering utan en grundoljning. i princip detsamma som man gör på trärena fasader.
Och med vattenbaserade produkter ger minimalt skydd och garanterad röta om några år. sedan hjälper det föga att grundoljan innehåller en massa gifter då den bara ligger på ytan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #60 skrivet: 09 jan-19 kl 22:16 »
Och du kan flina hur mkt du vill ....läs på


Flinar fortsatt...   

Impregnering och sköljmålning är två helt olika saker.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #61 skrivet: 12 jan-19 kl 10:04 »

Flinar fortsatt...   

Impregnering och sköljmålning är två helt olika saker.

ok så målning med grundolja är inte att impregnera då? var kommer ditt linolja in då?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #62 skrivet: 12 jan-19 kl 10:07 »
ok så målning med grundolja är inte att impregnera då? var kommer ditt linolja in då?

Linoljan, ger ett ytskydd. En impregnering går till kärnan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #63 skrivet: 12 jan-19 kl 10:37 »
ok så målning med grundolja är inte att impregnera då? var kommer ditt linolja in då?
linolja är ju bara ett alternativ jämfört med grundolja. Linoljan är dock bättre i ett längre perspektiv på alla sätt. För övrigt har skogsvilde rätt,en impregnering strävar efter att gå in till kärnan,en grundoljning tränger bara in i ytskiktet. sedan skall man ha en sak klar för sig. En tryckimpregnering som den görs idag skyddar inte mot fuktupptag. Faktum är att en grundoljning med alkyd eller linolja skyddar bättre mot fukt även om det bara ligger på ytan. vitsen med tryckimpregnering är att preparera virket med gifter så nedbrytningsprocessen fördröjs. Sedan finns det olika klassningar om virket är utsatt för konstant vattenbegjutning( i mark eller i vatten)  eller står torrt. (t.ex staket/stolpar eller altan m.m) . I vilket fall tar det bara olika lång tid för materialet att brytas ner beroende på när giftet är urlakat.
Moderna vattenbaserade grundoljor är dessutom inte särskilt skyddande. Därav de giftinblandningar man gör i produkten. oftast målas det ju en vattenbaserad produkt ovanpå som inte heller den är fuktskyddande utan mer en utseendehistoria med gifter i för att förhindra att bakterier och svampar äter upp färglagret. Faktum är att den fasaden troligen mått bättre av att inte målas alls jämfört med att målas med moderna produkter.
Fick en grundolja av en kund en gång. En alcroprodukt,vattenbaserad och med skyddstext att man skulle undvika att få medlet på huden . Innehållsförteckningen var en hel kemifabrik och innehöll tungmetaller och annat riktigt farligt. Jag ifrågasatte hela processen och fick så småningom kunden att förstå att medlet och kommande färglager skulle orsaka mer problem och bekymmer i framtiden. Vi enades om en alkydoljefärg istället och fasaden grundades med en halvolja (linolja/terpentin) och därefter en alkydoljegrund (oljebaserad). Det är nu 10 år sedan och huset ser fortfarande vettigt ut .Behöver nog en ommålning i det närmaste men jag garanterar att fasaden är kärnfrisk. Målat med vattenprodukter hade det varit dags för fasadreparationer och t.om ett fasadbyte. Personligen vägrar jag befatta mig med färger som innehåller tillsatta gifter .

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #64 skrivet: 12 jan-19 kl 12:33 »
Apropå det så hade jag för några år sedan en burk med någon slags "träolja" i garaget. Den råkade ramla i golvet och gick sönder. Blev naturligtvis orolig för att linolja skulle kunna sugas upp i något olämpligt och ställa till med självantändning, så det blev storstädning och upptorkning av oljan med gamla tidningar som jag tänkte bränna upp. Men "oljan" visade sig innehålla så mycket vatten att det överhuvudtaget inte gick att få eld på tidningarna!

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #65 skrivet: 13 jan-19 kl 10:20 »
Linoljan, ger ett ytskydd. En impregnering går till kärnan.

Nej inte ända in ca 15-20 mm , titta på NTRimpregneringen ser du hur långt in den grå

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #66 skrivet: 13 jan-19 kl 10:26 »
Nej inte ända in ca 15-20 mm , titta på NTRimpregneringen ser du hur långt in den grå

Då sköljer man inte..   
dessutom är den vattenbaserad...   Dvs man behöver riktiga gifter...   som läcker ut... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

833 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser