Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glutenfritt bröd jäser ojämt, hjälp!  (läst 1929 gånger)

Grönalisa

  • Inlägg: 25
  • Vänd ansiktet mot solen så ser du inte skuggorna
Glutenfritt bröd jäser ojämt, hjälp!
« skrivet: 26 nov-18 kl 19:05 »
Hej!

Tror jag blir tokig! Jag har bakat glutenfritt bröd i snart 3 år och helt plötsligt jäser favoritreceptet jättekonstigt oftare än inte. När det är gräddat och klart är det jättestora lufthål upptill och kompakt deg nedtill i brödformen. VARFÖR?!? Gaaaaahhh! Jäser i minst 2h, gräddar på 225 grader i ca 1h. Ibland går det, ibland inte. Knådar jag för lite? För mycket jäst? För lite? För kort jäsning, VAD?!? Brödet har tidigare alltid blivit fint men tydligen har jag tappat talangen trots att jag följer receptet. Tips? Tankar? Idéer?
Trädgårdsmästare, Ört- och näringsterapeut med smak för det egenodlade och en stor kärlek till allt vad moderjord skapat!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Glutenfritt bröd jäser ojämt, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 26 nov-18 kl 19:35 »
Hej!

Tror jag blir tokig! Jag har bakat glutenfritt bröd i snart 3 år och helt plötsligt jäser favoritreceptet jättekonstigt oftare än inte. När det är gräddat och klart är det jättestora lufthål upptill och kompakt deg nedtill i brödformen. VARFÖR?!? Gaaaaahhh! Jäser i minst 2h, gräddar på 225 grader i ca 1h. Ibland går det, ibland inte. Knådar jag för lite? För mycket jäst? För lite? För kort jäsning, VAD?!? Brödet har tidigare alltid blivit fint men tydligen har jag tappat talangen trots att jag följer receptet. Tips? Tankar? Idéer?
För att eventuellt veta om det är något "fel" på degen så vore det bra om du lade ut receptet  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ayako

  • Gäst
SV: Glutenfritt bröd jäser ojämt, hjälp!
« Svar #2 skrivet: 09 jan-21 kl 17:15 »
Hej! Vet inte om du har fixat detta ännu, men jag tror precis jag vet vad som hänt...  ;) Har nämligen upplevt samma sak. Har med bakterier att göra. När det blir lite för mycket aktion i den avdelningen så händer detta. Orsaken i mitt fall har varit att jag blötlagt frön länge för att få ut antinutrienter, innan bakning. Om jag då inte sköljt fröna ordentligt sedan, har detta problem som du beskriver uppstått. Det var dock surdegsbröd i mitt fall. Men när jag började skölja fröna bättre efter blötläggningen så löste det sig. Det har i vilket fall som helst med 'för mycket krut' att göra, om du förstår mig. Om du använder mindre jäst så skulle jag säga att risken att detta händer skulle minska... Och om du blötlägger något, så skölj helt enkelt ordentligt i kallt vatten innan du tillsätter det i degen.  :)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Trolle_85, Caroline Carlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser