Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.  (läst 8868 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.
« skrivet: 29 sep-18 kl 17:55 »

Varför uppfinner man stifttråd? De är ju inte vassa. De böjer sig hela tiden.

Ska prova nubb ock en platt magnet sen dunka till dem med hammaren. De rostar väl inte sönder så snabbt? Eller om jag hittar små galvade spikar i garaget.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.
« Svar #1 skrivet: 29 sep-18 kl 18:46 »
För mig har det funkat ok. Jag böjer en liten bit stift som ett L och håller i den långa delen. Vinklar stiftet så jag kan låta den lilla lilla hammaren glida längs glaset och knackar försiktigt in stiftet. Sen vickar jag av den långa delen och går vidare till nästa stiftning.


Jag tror man använder stift för att slippa ha huvuden sticka upp i kittet och för att det är lättare (?) att slå i än nubb. Jag kan tänka mig att man med nubb kan spräcka rutan när skallen pressas mot rutan. Men egentligen vet jag inte alls.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.
« Svar #2 skrivet: 29 sep-18 kl 19:04 »
Varför uppfinner man stifttråd? De är ju inte vassa. De böjer sig hela tiden.

Ska prova nubb ock en platt magnet sen dunka till dem med hammaren. De rostar väl inte sönder så snabbt? Eller om jag hittar små galvade spikar i garaget.

Ta 6 tums spik för säkerhets skull.
Annars gör man väll som på bilden, med långa trådar som är avsedda för fönster.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.
« Svar #3 skrivet: 29 sep-18 kl 19:22 »
Ta 6 tums spik för säkerhets skull.
Annars gör man väll som på bilden, med långa trådar som är avsedda för fönster.
precis, men har man inte en hammare som liknar den på bilden blir det svårare..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.
« Svar #4 skrivet: 29 sep-18 kl 22:17 »
Jag hittade vassa små spik som jag nöp av. Det gick väldigt bra ock snabbt. Så problemet är löst.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.
« Svar #5 skrivet: 29 sep-18 kl 22:37 »
 :D...Bra det är löst...Själv har jag en liten hammare som är lite fyrkantig i huvudet...Verkar smått omöjlig att få tag i nu...Glider lätt längs rutan...torpjens inlägg är det rätta när det gäll att slå i stift...

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.
« Svar #6 skrivet: 30 sep-18 kl 00:00 »
:D...Bra det är löst...Själv har jag en liten hammare som är lite fyrkantig i huvudet...Verkar smått omöjlig att få tag i nu...Glider lätt längs rutan...torpjens inlägg är det rätta när det gäll att slå i stift...
googla stifthammare så bör du hitta nya och gamla.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.
« Svar #7 skrivet: 30 sep-18 kl 00:15 »
 :D...Skål på dig Landet  :D...Googlade på det...Och det fanns  :D...Jag har en sådan gammal Tors hammare med spikutdragare på...Det har jag inte hittat...Då med spikutdragare...

  • Gäst
SV: Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.
« Svar #8 skrivet: 01 okt-18 kl 18:34 »
I dag testade jag en smal pryl eller syl eller vad det  kallas...supersmal alltså. Sen gjorde jag ett hål med den ock hammare. Då gick det bra att slå in fönstertråden eller vad de kallas. Så jag slog i lite extra sådana.

Jag får eventuellt fixa en bättre hammare eller kanske göra nåt som liknar en 4-kantig hammare.

När jag skulle cirkulera fönstret ock måla mer på sidan så tryckte jag fast avloppsrensaren i gummi på mittrutan.  Den som är som en stor sugplopp. Lite våghalsigt men jag slapp ta i det målade. Jag snurrade runt i ett nafs. Baksidan får jag måla när det torkat. Svårt att göra allt i ett svep då jag har det lite trångt i källarhörnet där jag hålls.

Jag kollade sen på filmen "fönstermålning" Målning ock kittning (Ottosons färg) Där har de en vanlig snickare hammare ock slår in stiften med.
Så det är nog inte livsviktigt med en speciell hammare.
« Senast ändrad: 01 okt-18 kl 18:50 av Fixasjälvkille »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.
« Svar #9 skrivet: 02 okt-18 kl 02:20 »
 :D...Inget är väl direkt livsviktigt när det gäller hammare..Underlättar kan vara rätt ord...Fyrkantigt huvud underlättar...Man har ju målat en hel del...Själv använder jag maskeringstejp så lite som möjligt...Gör liksom jobbet krångligare...Bara bra att öva målning utan onödiga tillbehör...Får vara stadig på hand...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.
« Svar #10 skrivet: 02 okt-18 kl 02:49 »
 :D...Som sagt provat billig hammare från jula...inte samma känsla...Har en bild på min original Tors hammare...Helt suverän...Perfekt även till att få ut trilskande bromsklossar  :D...Gissar man får problem att hitta en lika bra hammare...Konstigt den är så svår att få tag i...Bra grejor är svårt att få tag på...Lagat den efter konstens alla regler  :D...Den är värd det...


Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.
« Svar #11 skrivet: 04 okt-18 kl 17:25 »
Sån där har jag med. Någonstans. Jag får leta. Borde ha en låda med bara fönstergrejer. Jag har en ganska liten hammare nu till fönster,kanske borde ha mothåll med...så det motsvarar slag som man säger.

Jag köpte en vaccumlyftare sen på Biltema 70 kr. Funka jättebra att manövrera runt fönstret horisontalt med då jag målade  i går. Den lyfter 30 kg. Men fönstret väger bara 5 kg. Då behövde jag inte ta i det målade.  fick inget färgkladd på mig.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.
« Svar #12 skrivet: 05 okt-18 kl 02:55 »
 :D...Fint du fixar det....

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Svårt att slå in stifttråd vid fönsterbyte.
« Svar #13 skrivet: 05 okt-18 kl 19:50 »
Det finns "häftapparat" specifik för fönsterstift (annan sorts stift), skitenekel att använda. Kostar men kanske går att låna från någon i närheten?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser