Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bäst datum för bensin 95 oktan?  (läst 5251 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Bäst datum för bensin 95 oktan?
« skrivet: 31 aug-18 kl 14:45 »

Det är svårt att få reda på hur länge man kan ha bensin i en bil. När blir den dålig?
T. ex gasbilar, De drar ju i sig gasen först (de startar ju med bensin) sen går de över till bensin när gasen är slut.

Gasbilar drar mycket gas så man får tanka ofta.( i alla fall i småbilarna med liten tank)

Men det är lite irriterande med vissa bilar, de har ett pipljud när gasen är slut. Det piper ock piper utan att man kan få bort ljudet. Andra har ett plingade ljud ock en uppmaning på displayen att gasen är slut,tanka gas!

Återförsäljaren visste inte hur man tog bort ljudet på den ena sortens bil. Det står inget i boken. Den andra sortens bil plingar bara när man startar den. Det kan man stå ut med om man vill köra slut på bensinen.

Alltså tankar man gas för att få slut på de där jäkla ljuden ock meddelandena. Vid längre resor så tar det ju på bensinen med naturligtvis.  Men då kan man få höra av föraren att den bara pep ock pep så de trodde de skulle bli galna..


Så man undrar ju hur många månader bensinen är okey i bilen ock när blir den dålig?

En del "experter" på arbetet  säger att den blir dålig efter några månader. En inköpschef på Statoil skrev på nätet att den höll 5 år "rädd lagrad. Hur det är med Ok&Q8 bensinen vet jag inte.

Ja, men i en bil då? När blir bensinen kass i en bil?  Att den skulle bli dålig efter 3 månader verkar konstigt. Tänk om bilen står för i en bilhall till försäljning länge då. Eller om någon reser bort ock inte använder bilen.  En stående bil ska väl vara fulltankad för att slippa kondens i tanken.


Jag litar inte på någon i jobbet i denna fråga. Alla verkar bara tro saker. Utan riktig fakta. Man borde maila bensinbolagen ock fråga hur länge man kan ha bensin i en bil.


Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-18 kl 14:50 »
Ja "rätt lagrad" skulle det stå. Synd att man inte kan ändra text efter att ett inlägg är publicerat..?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #2 skrivet: 31 aug-18 kl 15:47 »
Nog håller bensinen några år i en bil som står ute i alla fall. Och har du full tank och bilen står i skuggan så är nog inte 5 år någon fara. Men det kan bli skit i förgasaren och förmodligen i spridare mm, så vet du att bilen skall stå länge så är det nog lite bättre att välja 98 oktan.

Du kan ändra efteråt.

Det står Ändra till höger om vad du skrivit när du går in och läser i tråden. Ändrar du snabbt (inom några minuter) så syns det inte att du ändrat, men ändrar du efter ett tag så kommer det stå i ditt inlägg. Kan ju vara bra för om folk svarar på en text och du sedan ändrar den, kan det bli helt förvirrat.
« Senast ändrad: 31 aug-18 kl 15:53 av Själv är bäste dräng »

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #3 skrivet: 31 aug-18 kl 16:08 »
Jag tror det är svårt att svara på eftersom det beror på så många saker. Är tanken ren, är det luftväxling i tanken, håller tanken samma temperatur som omgivningen, håller tanken konstant temperatur, det är exempel på saker som påverkar. Tror det spelar roll när på året man tankar också beroende på fuktighet, damm och pollen och grejer i luften, sen vet jag inte om "vinterbensin" förekommer längre men förr spelade det roll.


Dessutom spelar det roll vad bensinen ska användas till. En gammal gräsklippare som går lite för fett klarar sämre bensin än en modern högpresterande motor.


Själv sparar jag bensin i sluten dunk max ett år.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #4 skrivet: 31 aug-18 kl 16:36 »
Har haft bensinbilar som stått ute 5-6 år med ca 1/4 tank och det har gått bra.
I slutet av 90-talet kom jag över en Mercedes som stått sen 1964 med full tank och den gick att starta och köra, men det lukta terpentin eller nå liknande om bensinen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #5 skrivet: 31 aug-18 kl 17:48 »
Bensin åldras fortare om den är i kontakt med metaller (i synnerhet koppar) än annars. Så den håller sig längre i en modern bil med plasttank än i en äldre bil med plåttank.
Temperatur och luftfuktighet spelar också stor roll. Ju kallare och jämnare temperatur och lägre luftfuktighet desto längre håller bensinen sig.
Det går alltså inte att ange någon bestämd hållbarhetstid om man inte vet under vilka förhållanden bensinen ska lagras.

En modern bil med insprutning, lambdareglering, knackreglering i tändsystemet, bra bränslefilter osv kan egentligen klara mycket åldrad och dålig bensin utan problem, möjligen blir den lite besvärlig att kallstarta och förbrukningen blir högre än på färsk bensin.  Det är värre med en äldre bil med förgasarmotor och klent tändsystem, det finns risk för svårare startbekymmer, om oktantalet har sjunkit kan motorn börja knacka om man inte ställer tändningen senare eller kör mycket försiktigt och undviker segdragning, det kan hända att man måste choka fastän motorn är varm för att den ska svara på gaspådrag.

Bensin som har blivit brun, grumlig eller gått över till att lukta gammalt fotogenkök, brukar jag inte ens försöka starta en motor på. Har man lite tveksam gammal bensin brukar den åtminstone vara användbar till att dryga ut färskare bensin med.

Den dokumenterat äldsta bensin som jag har kunnat ha användning av, var ungefär 10 år gammal, hade befunnit sig i tanken (av plåt) på en mc som hade stått avställd i varmgarage.  Den gick utmärkt att köra gräsklippare och en modern personbil på, däremot fungerade den inte bra i tvåtaktsmotorer (grästrimmer mm). De senare gick visserligen på den, men var svårstartade och man var tvungen att varmköra motorn obelastad med choke länge innan den tålde gaspådrag eller belastning.

Har en gång på 90-talet råkat ut för bensin som var oanvändbar redan efter att ha stått i tanken på en bil i två år, jag fick fylla i ett par dunkar färsk bensin för att få igång den bilen. Den bilen hade stått ute och hade plåttank.

På senare år har det inte varit några problem alls med snöskotrar som har körts lite och haft 3-4 år gammal bensin kvar i tanken (plast).

Bensin som har lagrats i försvarets jeepdunkar kan bli oanvändbar redan efter någon månad för att färgen som dunkarna är målade med på insidan löser sig i bensinen, och när den bensinen kommer in i ett bränslesystem kommer färgresterna att stelna i kontakt med luft så att spridare för insprutning, förgasarmunstycken, nålventiler mm sätts igen. Jeepdunkar av plåt är INTE avsedda att långtidslagra bränslen i, dem ska man bara ha för korttidsbehov på någon vecka eller så. När dunkarna inte används ska de stå luftade så att färgen får chans att hårdna igen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #6 skrivet: 31 aug-18 kl 18:47 »
Försvarets jeepdunkar är väll gröna?
Jag har några röda, de funkar att bränsle länge i, förutom att det blir rost och färgflagor i dom, dock har aldrig färgen lösts upp.
De bilar jag hade stående länge hade plåttankar, brytarspetsar och förgasare = alla förutsättningar för att inte funka, men de fungerade.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #7 skrivet: 01 sep-18 kl 08:42 »
Försvarets jeepdunkar är gröna utanpå och rödbruna inuti.  Billiga "civila" jeepdunkar är ofta omålade inuti, och kan ha diverse olika färger utanpå.

  • Gäst
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #8 skrivet: 01 sep-18 kl 18:41 »
Jag har mailat ett bensinbolag. Vi får se om de svarar. Folk som har hobbybilar som bara går på sommaren, Byter de bensin till våren? Ja, den byter ju sig själv när man tankar naturligvis...  blir utspädd med färsk bensin. Likadant med båtar väl, Tömmer de verkligen tanken på vintern?


På motorcykeln har jag i oktan booster. 1 Kapsyl vid var tankning. Men det är väl mest för att det ska bli mer snurr i den 46 år gamla H-D'n Jag tankar alltid fullt innan jag slutar köra på hösten. Tanken är behandlad inuti så bensinen kommer inte i kontakt med någon plåt. Vissa år blev det bara någon åktur till jobbet. Men den har alltid startat med gammal bensin. Men det är ju intressant att få ett utlåtande av riktiga experter. För det har vi inga på jobbet. Men en del tror att de är det.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #9 skrivet: 01 sep-18 kl 21:32 »
Oktanbooster är meningslöst, i synnerhet på ett fordon som är tillverkat kring oljekrisen på 70-talet och förmodligen anpassat för den synnerligen undermåliga bensin som fanns på världsmarknaden då.
Vill man höja oktantalet på dagens bensin, så gör man det mycket bättre och billigare genom att blanda i E85.

Som redan sagt i tråden, det går inte att säga något bestämt om hur länge bensin håller sig utan det beror på så många okända faktorer att det är lönlöst att spekulera. I olika sammanhang kan man också tolerera olika dålig bensin.  Om man mailar kundtjänsten hos ett bensinbolag får man förmodligen ett goddag yxskaft-svar från någon icke fackkunnig typ som sitter på ett callcenter eller motsvarande.

En bra artikel om åtminstone vissa aspekter av bensins åldring: http://runeberg.org/tektid/1933k/0091.html (flera följande sidor)

  • Gäst
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #10 skrivet: 02 sep-18 kl 08:57 »
Jag googlade klassiker+gammal bensin.Det kom fram en hel del. Bl.a. skrev någon från Shell att bensin kan ligga i beredskapslager i ett år innan den säljs till kund. Alltså, då är den ju inte "färsk" precis.
Ska läsa mer. Klassiker är ju en tidning med gamla bilar mm.


Sen googlade jag: Sant eller falskt om bensin så kom Bosse bildoktorn fram. Det var nåt om i fall bensinbooster fungerade. Men jag förstod inte riktigt. Han kunde ju vidareutvecklat svaret lite bättre. Det är lite otydligt i hans bok med.
« Senast ändrad: 02 sep-18 kl 09:41 av Fixasjälvkille »

  • Gäst
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #11 skrivet: 04 sep-18 kl 16:47 »
Jag fick svar sen från ett svenskt oljebolag.

Bensin kan lagerhållas i flera år i ett tätslutande kärl med jämn temperatur. Problemet med kärl är att de oftast inte är täta. T.ex båttank/biltank/gräsklipparetank. Då kan lite av det butan man har i bensinen avdunsta. Butanet har man för att få en tillräcklig gasblandning för att tändstiften ska kunna att antända bensinen. Det som händer med "gammal bensin" är att motorn blir svårstartad. Men effekten påverkas ej.

Ja, ungefär så. Bra svar tycker jag. Butan är väl det man ser i cigarettändare. jag har inte googlat men det ser ju ut att vara i vätskeform.


Ja då har man lärt sig det då.
« Senast ändrad: 04 sep-18 kl 18:17 av Fixasjälvkille »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #12 skrivet: 04 sep-18 kl 21:52 »
Men det svaret tog alltså inte upp problemet med hartsbildning, som skyndas på om bensinen är i kontakt med metaller.
Bensinens värmevärde påverkas knappast av åldring, men däremot oktantalet (knackningsbeständigheten). Läs artikeln i Teknisk Tidskrift som jag länkade till förut, det finns en hel del av intresse där!

När det gäller butan så är det i gasform vid atmosfärstryck och rumstemperatur, kokpunkten är ungefär 0 grader.  När det finns i vätskeform vid rumstemperatur så måste trycket vara högre än atmosfärstryck (det är ju därför butan, propan och liknande kondenserande gaser kommer ut frivilligt av sig själva ur behållaren i t ex en tändare). När temperaturen sjunker under 0, så sjunker butanets ångtryck under atmosfärstrycket och då går inte tändaren eller vad det nu är att använda.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #13 skrivet: 06 sep-18 kl 18:45 »
Den där Teknisk Tidskrift hade väl några år på nacken eller? Från 1933 om jag såg rätt.

Man kan ju undra vad exakt mer det är i bensinen. E85?  Vad gör den för nytta då? Fanns den 1933? Finns säkert mer att utforska.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #14 skrivet: 06 sep-18 kl 21:43 »
Den där Teknisk Tidskrift hade väl några år på nacken eller? Från 1933 om jag såg rätt.

Man kan ju undra vad exakt mer det är i bensinen. E85?  Vad gör den för nytta då? Fanns den 1933? Finns säkert mer att utforska.

Etanol har blandats i bensin sedan början av 1930-talet i Sverige. Dock med ett uppehåll mellan ungefär 1956 och 1987, då skattereglerna gjorde det billigare att istället tillsätta blyföreningar för att höja oktantalet. Under den mellanperioden tillsattes etanol bara som frysskydd vintertid, för att slippa problem med isproppar i tankbilar mm.
Före 1956 såldes den etanolblandade bensinen under namn som t ex bentyl, lättbentyl eller motyl beroende på etanolhalten. Motyl motsvarade ungefär dagens E85 och lättbentyl var "låginblandning" med 10-20 % etanol.  Bentyl tror jag låg mellan 25 och 50 % etanol.
I början av 90-talet förekom etanolhalter upp till 15 % i bensin (men varierade kraftigt mellan olika oljebolag), sedan Sverige gick med i EU standardiserades halten till 5 %. Idag kan man räkna med 5 % etanol i all vanlig 95-oktanig bensin, men alkylatbensin har ingen etanolinblandning och i 98-oktanig bensin kan halten variera.


JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bäst datum för bensin 95 oktan?
« Svar #15 skrivet: 11 sep-18 kl 11:40 »
Så etanol har varit med i bensinen sedan 1987? Har för mig jag hört att bensinbolagen tillsatt etanol för hanteringens skull vintertid, för att hantera kondensvatten i tankanläggningar och pumpar antar jag. Har också för mig att jag ganska tidigt hörde att K-sprit var en "placeboprodukt", eftersom man s.a.s. ändå fick det gratis med bensinen. Att sedan K-sprit var ett klassiskt trick att komma igenom besiktningen med en bil vars förgasare gick för fett är ju en annan sak. -Och idag är ju även det tricket så mycket smidigare och billigare genom att tanka ett antal liter E85 innan man tankar fullt med bensin.


Åter till 95-bensinens hållbarhet. I en annan tråd håller jag på att bråka med en 20 år gammal VW Passat som stått still utomhus fem år hos grannen. Tanken var i det närmaste tom när jag försökte få liv i bilen, och nu när startsvårigheterna är tillbaka efter att jag körde över bilen till min egen gård funderar jag efter att ha läst i denna tråd om det kan vara de gamla bensinresterna som stökar. Det blir en sväng till macken med jeepdunken idag så jag får dumpa en större mängd färsk bensin i skrothögen.

Jag har en 35 år gammal "civil" jeepdunk som periodvis lagrat bensin i säkert uppemot något år och så vitt jag vet har jag aldrig haft några problem av upplöst färg eller liknande, men det känns ju som något att fundera på nästa gång något i motorväg strular...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser